Dag Allemaal,
Mijn eerste post hier en meteen een probleem!
Ik heb sinds kort de Audi A3 van mij pa over kunnen nemen (heerlijke auto in vergelijking met mijn Golf II Diesel uit 1991), maar ik heb wat problemen met het volgende:
De auto schiet in de noodloop bij snelheden boven de 130 (vanaf 3000 rpm). Ik weet het je mag toch maar 120, maar ik kom ook nog wel eens in Duitsland en dan is het toch lekker als je hem even "open" kunt trekken. In eerste instantie loopt hij lekker, maar hij houdt in vanaf de 130.
Er is reeds een nieuwe wastegateklep ingegaan en sinds vandaag ook een nieuwe sensor die de inlaatspruitstukdruk (of "Manifold Absolute Pressure") regelt, maar helaas...
Ik ben ook bij de merkdealer geweest, maar die kon voor 240 euro niets meer doen dan constateren dat alles "rond" de turbo werkte en dat ik maar eens een nieuwe turbo moest proberen. Nu heb ik het idee dat het iets anders is aangezien ik beneden de 120/130 geen enkel probleem heb en als het aan de turbo ligt zou ik toch ook problemen moeten ondervinden beneden deze snelheden?
Bij het uitlezen van de auto geeft hij een melding dat de inlaatspruitstukdruk niet goed zou zijn / werken (code 00575). Helaas vind ik weinig op internet als ik dit intik (behalve een eerder topic op problemcars).
Probleem is dat ik best mijn turbo wil vervangen, maar dan zou ik graag enigzins zeker willen zijn dat daar het probleem zit.
LMM is gechecked en goed bevonden. Heeft iemand van jullie enig idee?
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden of suggesties. Ik zou er erg mee geholpen zijn.
Groeten Koen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk toch de turbo. Lees de uitleg op de volgende site:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00...
Dag Old Ford,
Dank voor de response...
Is een Magneetklep vuldrukbegrenzing (turbodruk regelaar) (N75) hetzelde als een wastegateklep?
Groeten, Koen
19 jaar
Tja, wat is een wastegateklep? Ik weet wat een wastegate is, dat is de klep die in de turbo zit en wordt bestuurd door een wastegatemoduul. De laatste is verbonden met de wastegate door middel van een stang. In de module zit een veer die de minimum druk vasthoudt. Door meer turbodruk naar de moduul te sturen wordt de stang naar buiten gedrukt en gaat de eigenlijke waste gate open. Meer of minder druk op de module wordt geregeld door een elektrische klep. Bedoel je die? Dan is het antwoord JA.
wat ook nog zou kunnen is, dat de turbo inwendig ernstig vervuilt is. meestal is de egr klep de boosdoender! van dit euvel
je zou de turbo eens kunnen reinigen!
paul,
Ok, Dank nogmaals voor de response...
Ik ga eens zoeken op zo'n egr klep.
Wellicht ver gezocht, maar kan het zo zijn dat door een "nieuwe" berijder er "oud" roet vrijkomt waardoor de turbo (ernistiger) vervuild kan raken of verklaar ik me hiermee officieel als leek...? Kan een turbo vervuild raken door roet uit de motor zelf?
Met andere woorden kan het zo zijn dat doordat ik wat pittiger rij de turbo versneld heb vervuild?
Groeten, koen
19 jaar
het is juist goed, als men met mate een tdi eens goed op de staart trapt! (even flink doortrekken in de 2) op deze manier hou je de kat een beetje op peil (schoon)
paul,
OK, Dank Paul en Old Ford!
Ik ga eerst die turbo maar eens schoon (laten) maken.
Groeten, Koen
19 jaar
Koen, wellicht overbodig, maar toch: trap hem pas op zijn staart als zijn staart GOED op temperatuur is........
De wijzer van de meter voor de koelvloeistoftemperatuur is hierbij GEEN goede graadmeter! Het gehele blok moet goed op temperatuur zijn. Je kunt hierbij uit gaan van ongeveer 30 minuten rijden. Dan is alles goed warm en kan er weinig mis gaan.
19 jaar
Dag Klaas,
Dank voor je post.
Even voor de duidelijkheid, maar begrijp ik het goed dat het mogelijk is om de turbo (en egr klep) schoon of schoner te krijgen door bij bedrijfswarme motor eens goed door te trekken?
Het is mij namelijk niet helemaal duidelijk wat de vervuiling veroorzaakt in een turbo. De EGR klep zorgt naar ik heb begrepen de herverbranding van uitlaatgassen. Als dit zo is kan ik me voorstellen dat zich daar roet ophoopt en dus verstoppingen opleveren die mijn probleem veroorzaken.
Ik zal in ieder geval eens proberen deze ophoping rond de EGR klep op te heffen door hem eens op zijn staart te trappen. Als ik het helemaal mis heb hoor ik het uiteraard graag!....
groeten, koen
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar