Beste ...
Ik heb sinds een tijdje een audi a3 1,9tdi 90 pk .
Een hele fijne auto , maar heeft een probleem .
Toen ik 'm voor het eerst op toeren ging rijden (snelweg e.d.)merkte ik dat ie boven een bepaalde snelheid inhield (tussen 90 en 110)
Dan was het vermogen weg , ook als je dan weer langzamer ging rijden .leek net alsof de turbo uit was .
Als ik dan de auto uitzet , en weer opnieuw start is de storing weg .
Blijf je onder de snelheid loopt ie goed .
Ik ben er mee terug gegaan (heb 'm nu 1,5 weken) hij is nagekeken , en er is een of meerdere (lucht of vacuum?) potjes vervangen ,en alle slangetjes van de turbo zijn doorgespoten(vervangen?) .
Nu loopt ie een stuk beter , maar vrijdag trok ik een keer flink door , tot +\- 4200 tpm , en toen kwam de storing er weer .
rest van het weekend geen last van gehad , en vandaag(maandag) ook niet .
Wel heb ik het gevoel dat trekkracht niet constant is , bij bepaalde toerentallen lijkt er een dip te zijn , kan normaal zijn ?turbogat ?
Iemand ooit hiermee te doen gehad ?
P.S. heb in eigen garage uit laten lezen , en daar kwam de storing "regelimiet turbodruk overschreden " uit .
M.Vr.Gr. Arne .
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk toch de turbo. Lees de uitleg op de volgende site:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00...
Turbo zal wel vervuild zijn en dan loopt de druk te hoog op, waarna de ECU in noodloop gaat.
waarschijnlijk n75(die waarschijnlijk weer vervangen is) of vast gekoekte schoepen
die kun je weer gangbaar maken door reinigen wat weer duur is
misschien kun je eens proberen om duitsland in te gaan
daar hem lekker op zn staart trappen
rustig naar de top en daar een tijdje op blijven
echt pedaal op de grond en niet letten op het verbruik
(tdi blijft zuinig hahaha)
19 jaar
Dag Arne,
Ik heb soortgelijke problemen (ook a3) en zoek me ook al tijden gek naar een oplossing. (Zie ook Inlaatspruitstukdruk regelverschil post van afgelopen vrijdag).
Aangezien ik het idee heb dat Arne en ik (waarschijnlijk) hetzelfde probleem hebben het volgende....
Die N75 klep regelt de druk "op" de turbo toch? Dit is dus niet hetzelfde als een EGR klep?
Ik heb de indruk dat beide auto's in de noodloopschieten omdat de turbodruk om wat voor reden dan ook te hoog wordt. Wat ik zo raar vind is dat die druk blijkbaar alleen ontstaat bij hogere snelheden. Heeft iemand hier een verklaring voor?
Bij mij is het althans zo dat ik zo hard op kan trekken als ik wil, maar dat hij onder de 100 nog nooit in de noodloop is geschoten. Vreemd?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties....
Gr Koen
19 jaar
De gein met de drukoverschrijding is dat het minimaal een bepaalde tijd moet duren. Dus als je wegplankt in de eerste of de tweede moet je al weer schakelen voor de druk lang genoeg te hoog was. De hogere versnellingen schakel je minder snel door waardoor de druk wel voldoende lang hoog is om de ECU in noodloop te laten gaan.
Gr.
Paul
Hai Paulus e.a
Kijk daar kan ik wat mee! Dank voor deze uitleg, want hiermee kan ik mijn probleem wat beter pinpointen. Ik ga eens uitzoeken welk probleem die overdruk veroorzaakt. Zal wel weer een andere klep zijn die bij een bepaalde waarde van de turbodruk ucht oid laat onspannen.
Mocht ik er achter komen laat ik het uiteraard weten.
Groeten, koen
19 jaar
Ik ben nog een terug geweest naar de garage waar ik 'm gekocht had , die heeft mij een turbo laten zien , en uitgelegd dat er een "hevel" zit die een klep bedient die vast zat .
volgens mij zit ie aan de onderkant .
Die hebben ze weer gangbaar gemaakt .
Hij heeft het sindsdien nog maar 2 keer gedaan .
Ik vraag me alleen af of ie goed loopt , bij flink doortrappen merk ik dat ie niet soepel doortrekt .
lastig uit te leggen , maar het lijkt net of het vermogen niet vloeiend verloopt .
en ik heb het idee dat ie niet echt zuinig is ,kan natuurlijk komen omdat ik veel geprobeert heb , maar nu halve tank leeg , en +/- 350 km gereden . zie ik wel bij de volgende tankbeurt .
Misschien een keer laten reinigen , mijn garage heeft allemaal spoelmiddelen e.d. van Forte ??
groeten Arne
19 jaar
hoe is de luchtmassameter waarschijnlijk is de waste gate klep niet goed gangbaar op de turbo vol met roet je kunt er het beste meee trappen dat het roet lost komt of goed gangbaar maken
het probleem met noodloop is weg , maar heb nog steeds gevoel dat ie niet helemaal goed loopt .
Wat is normaal diesel verbruik bij dit soort wagens ?
De mijne loopt tussen 1:16 en 1:17,5 , ik rijd elke dag 2 x half uurtje naar werk , grootste gedeelte snelweg .
18 jaar
pomptiming even laten controleren
tip: doe het door iemand met vag-com
bij de dealer zetten ze hem niet optimaal
18 jaar
luchtmassameter is defect !! het rare is dat deze niet uit te lezen is maar we stuk is.
mvg.jan
is wel uit te lezen! maar dan in de meetwaardeblokken...
paul,
ja,dat wel maar hij geeft hem niet als foutcode bedoel ik.
jan
Ik heb de vacuumslang van de egr afgedopt , en de gasklep en dat huis schoon gemaakt , scheelt voor mijn gevoel erg veel .
Trekt een stuk feller op , reageerd nu echt goed op gas geven .
Flinke verbetering , volgens mij is ie nou goed , misschien nog een keer een reiniging uitvoeren .
groet arne
18 jaar
http://img354.imageshack.us/img354/8563/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />
arne.. niet afdoppen dmv, de vacuumslang... dat geeft geen 100% zekerheid dat de egr klep is afgesloten
doe het zoals deze foto dmv een alu plaatje...
paul,
Ik heb nu het probleem ,dat als de motor helemaal warm is , ie in noodloop gaat .kan dat zijn dat dan die egr klep open hoort te gaan ?
ik heb de vacuumslang toch maar weer aangesloten ...
verbruik is nog steeds niet echt laag , 1:16,5 .
ik dacht dat die tdi's zo zuinig zijn .
18 jaar
arne je moet ze afdoppen zoals op foto...
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar