Audi A8: Lampje van de CAT gaat branden

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.2

Ik heb een A8 waarbij als ik de motor stationair laat lopen na ongeveer 30=60 sec het lampje van de CAT gaat branden en volgens mij die van de ESP. Je hoort duidelijk dat de motor ook niet mooi draait. Rij je gelijk weg gaan de lampjes niet branden maar merk je wel dat de motor niet mooi draait. Stop je vervolgens voor een stoplicht etc, springen de lampjes weer aan.

Reden genoeg om hem even uit te lezen. Daarbij kwam ik een grote reeks fouten tegen. Nu had ik al even gekeken bij de ontstekingsblokken etc, en kon je duidelijk zien dat er eerder aan geprutst/gesleuteld was. Maar aan de foutcodes te zien is er denk ik meer aan de hand. Nu heeft de auto wel 3 maanden binnen gestaan en is de stroom eraf geweest. Ik heb inmiddels de foutcodes gewist maar ze springen er gelijk weer in.

Misschien kan iemand hier me een beetje in de goede richting helpen waar ik het moet zoeken?

Hierbij de foutcodes. ( fraai waslijstje )


17919 Klep inlaatspruistuk elektr. storing. N156 P1511 onregelmatig.

17544 Brandstofregeling rij 1 (add) systeem te arm P1136.

17925 Voedingsrelais voor de ECU J271 of J363 P1517 elektr. storing.

17564 Brandstofregeling rij 2 te arm P1138.

16684 Cilinders slaan willekeurig over, soms meer tegelijk P0300.

16685 Misfire cilinder 1 gedecteerd P0301.

17915 Stationair regelsysteem onderste regeuleringsgrens bereikt P1507.

17918 Stationair stabilisatieklep N71 kortsluiting met de + P1510.

17817 EVAP ontluchtingsklep N80 elektr. storing P1409.

17609 Injector cilinder 1 N30 elektr storing in stroomcircuit P1201.

17613 Injector cilinder 5 N83 elektr storing in stroomcircuit P1205.

Opmerkingen welkom!

Groeten.

Kort1231

Geplaatst door Kort1231 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A8? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Kort1231 (0), 12 jaar geleden

Ik ben met de auto bezig geweest en heb geconstanteerd dat de motor enkele cilinders niet meepakt. Ik heb een voor een de stekkers van de ontstekingsblokken losgemaakt en ben er zo achter gekomen dat de motor een paar cilinders overslaat.

Cilinder 1 deed niet mee en cilinder 5 ook niet. Nu heb ik onderling de ontstekingsblokken eens verwisseld van cilinder 6 ( die gewoon meedoet ) met cilinder 1. Alleen doet cilinder 1 vervolgens nog niet mee. Nu heb ik gezien dat ze al eens eerder hebben geprutst met de bekabeling naar de injectoren en naar de ontstekingsblokken.

Dus ik denk dat daar het probleem inzit, Kun je gewoon nieuwe kabels trekken? Of ligt het wel iets ingewikkelder dan dat?

Als iemand nog ideeën of op en aanmerkingen heeft wat het meer zou kunnen wezen hoor ik dat graag.

Gr.

voyager (0), 12 jaar geleden

Nou de bekabeling van de injectoren kun je niet zo maar trekken.Daarvoor zou je hele kabelboom moeten vervangen.Wat je wel kunt doen is doormeten of je stroom naar de injectoren krijgt. Voornamelijk naar cyl.1 en 5!Welke spanning er op moet zitten weet ik niet.Dan zou je injectoren kunnen testen of zij het doen.En ook bougiekabels met een stroboscoop.(die sluit je op desbetreffende bougie kabel aan).
Dit zijn voornamelijlk lichte ingerpen die je zonder veel gereedschap kunt doen.Als je injectoeen blijken defect moet je ze vervangen of reinigen bij een specialist(alle 8)!Ik zou er ook brandstoffilter vervangen om er zeker te zijn dat die geen problemen veroorzaakt.
Brandstoggeleiding en inlaatsptuitstuk klep is evt te reinigen, maar er zit meer werk aan.
Hopelijk heb je er iets aan.

Kort1231 (0), 12 jaar geleden

Er komt stroom op alle injectoren, wel heb ik gezien dat ze vloeibare pakking rond 1 injector gedaan hebben ( praktijkje beunhaas ). Ik heb ook de op de stekkers van de ontstekinsblokken stroom gemeten. Bij 2 stekkers komt er geen stroom op, op de draden staat wel stroom. Dus ik denk dat ik maar eens even op zoek moet gaan naar 2 stekkers voor de ontstekingsblokken.
Al met al is het een dikke chaos met de draden. Ik heb alle injector kabels er opnieuw aan gesoldeerd en geisoleerd met een krimpkous. Aangezien dit allemaal door een peuter er aan geknutseld is zo lijkt het. Ik denk dat de auto op gas heeft gereden, er zitten namelijk ook boutjes op het inlaatspruitstuk die er niet horen.

Fijn klusje wordt het...

Kort1231 (0), 12 jaar geleden

Of heeft iemand nog een kabelboom liggen van de motor?

Het gaat om de V8 4.2 ABZ motor.

Groeten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A8 of stel zelf een nieuwe vraag.