close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A6: motorsteun defect?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 TDI

Ik heb een probleem met het overbrengen van het vermogen op de weg, bij het aanspreken van de kickdown optie; dan schakelt de aut. terug, 1 of 2 versnellingen echter zonder er als een haas vandoor te gaan de motor blijft hangen op 3000 toeren en snelheid loopt maar langzaam op. Dit probleem is al door verschillende technisch specialisten (ook hier op problemcar) onder de loep genomen en op hun adviezen is er heel veel aan de auto vervangen:

Olie en filter van versnellingsbak vervangen en met voorgeschreven olie gevuld volgens voorschriften.

Lucht massa meter vervangen.

EGR klep vernieuwd.

Turbo en turbo druk gecontroleerd.

Magneetklep en de werking nagekeken.

Controle van de vacuümslang op defect en lekkage.

Bedrading doorgemeten.

Allerlei software instellingen opnieuw gereset of afgesteld met behulp van de computer.

motorcompressie gemeten

timing diesel pomp

elektrische brandstofpomp test, is een error gevonden in het stuurapparaat van de pomp dit is gerepareerd door Büchli in Harderwijk echter zonder gewenst resultaat.

controle op lucht in brandstof systeem

temperatuur sensor vervangen

versnellingsbak accepteert basis settings versnellingsbak is gecontroleerd door verschillende transmissie revisie bedrijven en onafhankelijk van elkaar verklaren hun dar de bak goed is

Ook is de nokkenas aan een controle onderworpen geweest en ook deze is (nog) niet versleten.

Na enkele duizenden euro’s uitgegeven te hebben ben ik nog steeds op zoek naar de verlossende tip/advies. Waar wel nu een foutcode in is gevonden met behulp van software van VW? Op computer diagnose van Audi is dit er niet uitgekomen? Dat er een fout zit in de sensor van een motorsteun; kortsluiting, visueel is ook een lekkage aan de steun waargenomen.
Voordat ik nu de opdracht ga geven ga ook maar dit weer vervangen wil ook nu dan wel zo goed als zeker weten of dit een relatie tot het probleem is?
WIE HET WEET MAG HET ZEGGEN

Geplaatst door

bosjes (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Magneetklep en de werking nagekeken.


hoe is dit gedaan? is de klep tijdelijk vervangen door een 'bekend goed werkend exemplaar' ??

zonee zou je daar toch nog eens op die manier naar moeten kijken. ze kunnen stuk zijn zonder dat je het via diagnose kunt vaststellen
(gaat wel open/dicht maar in het werkingsgebied blijft ie hangen)


een andere optie is dat de injectiebegrenzing door de versnellingsbak wellicht ingrijpt. je kunt dit waarschijnlijk alleen vaststellen door rijdend een 'log' te maken van de gegevens.

antiekeradio 0

18 jaar

Dank je wel voor je reactie, ik laat er volgende week naar kijken.
Ik ben erg benieuwd naar je mening over de motorsteun, deze heeft een sensor, bij de dealer hebben ze erg grote vraagtekens op hun hoofd, volgens hun onderdelen lijst komt deze er niet op voor, maar hij zit er wel degelijk op.
Als bij deze het vloeistof is uitgelopen kan er dan een signaal aan het motormanagment gegeven worden die deze storing veroorzaakt?

bosjes 0

18 jaar

als er een storing in het motormanagement is opgeslagen betekent dit dat het elektrische deel van de motorsteun stuk is. Er zit geen sensor in, maar de elektronica meet wel de opgenomen stroom door de solenoide die de stugheid van de steun bepaalt.

als de vloeistof eruit gelopen is, is de kans dus vrij groot dat de elektronica ook stuk is en daardoor heb je die storingscode.


overigens heeft dit alles zover ik weet niets te maken met je vermogensverlies bij hogere toerentallen.

antiekeradio 0

18 jaar

Vraagje dan van mij, waarom zou dan de boordeelectronica niet reageren op die motorsteun. Als er een sensor inzit om stugheid te meten, zou je denken dat die er niet voor niets inzit.

Mijn idee in deze is dat na het constateren van een versleten/kapotte motorsteun de motor nog maar half vermogen gaat lopen, om al te erge trek/duwkrachten op dit onderdeel te voorkomen.

Ik hoop dat ik in de goede richting zit.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

@ Marcel, ik deel jou mening, als er een sensor ergens op zit, heeft dat een reden en moet er wat met die informatie gedaan worden. Sjaak

sjaak10918 0
badge

18 jaar

er zit géén 'sensor' in.


er zit een spoel (solenoide) in die een rubber klepje bedient, waardoor de steun stugger wordt bij hogere toerentallen.

zover ik weet is een defecte solenoide (dit kan de computer opsporen, hij heeft echt geen sensor voor de stugheid) geen reden voor de boordcomputer om in 'noodloop' te gaan, met beperking van het vermogen etc.

aan de andere kant is een defecte motorsteun wel aanleiding om deze te vervangen. dit moet je dus ook zeker laten doen.
als je zo vast gelooft dat dit invloed heeft op het vermogen moet je daar vooral mee verder gaan en dan lezen we het hier weer wel als het toch niet blijkt te helpen.

antiekeradio 0

18 jaar

oke, dus geen SENSOR maar een solenoide, dus boordcomputer registreert "Defecte solenoid", en blijft dan doorrijden alsof er niets aan de hand is ??

In kan je mening delen dat de motor dan niet in noodloop overgaat, omdat er geen defecte aansturing wordt gevonden ( voorbeeld BDP-sensor, LMM, Turbodrukzender), maar enkel het vermogen terugschroeven om ontlasting van de ophanging te krijgen.
Zoals je zei, de steun wordt stugger bij hogere toerentallen, dus als de steun niet stugger gemaakt kan worden, waarom dan wel die hogere toerentallen.

Ik kan het fout hebben hoor, ik ben geen VAG specialist, maar dit lijkt me toch een heel logische verklaring.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Ben erg blij dat er eindelijk een debat wordt gevoerd over de motorsteun of hydrosteun, zoals jullie al hebben kunnen opmaken ben ik al een poosje bezig met dit probleem. We hebben de storing al in vele andere dingen gezocht, wat boven in de lijst nog niet veranderd is dat nu ook al de nokkenassen zijn vervangen.
Je begrijpt dan ook wel dat ik langzamerhand behoorlijk moedeloos hiervan wordt en dan maar over de kosten tot dusver maar te zwijgen, daar komt nog bij dat ik woonachtig ben op Curacao. Dit bemoeilijkt het probleem, de afstand ook voor het versturen van de onderdelen, speelt parten, ondanks dat ik goede hulp krijgt van de lokale dealer alhier, maar hun hebben er echt alles aan gedaan om de storing te verhelpen, echter zonder resultaat.

Dus alle tips zijn welkom en ik laat er zeker naar kijken.

Terug naar de steun, feit is dat dit vermogenverlies, of eigenlijk halvering van het vermogen bij de kick down actie (is dit een vorm van noodloop??), plotseling is gekomen, dus zonder enige waarschuwing, het was er van de een op de andere dag. Er lagen af en toe enkele druppels olie onder de auto, maar niet verontrustend, later bleek dus dat de hydrosteun heeft gelekt.

Ik ben daarom ook geneigd om met de mening van Marcel mee te gaan, de sensor of solenoide registreert een defect of een steun zonder vloeistof, deze informatie moet toch verwerkt worden door de boordcomputer?

bosjes 0

18 jaar

Ik ben daarom ook geneigd om met de mening van Marcel mee te gaan, de sensor of solenoide registreert een defect of een steun zonder vloeistof, deze informatie moet toch verwerkt worden door de boordcomputer?

QUOTE

indien de steun defect zou zijn... is dit ook sterk merkbaar in het stationair draaien. dit heb ik slechts 1 keer meegemaakt. ook zou er een storing uitleesbaar moeten zijn.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Dit doet de auto wel, bijna onmerkbaar maar stationair liep deze wat onregelmatig, de storing is uitgelezen door diagnose apparatuur van VW

bosjes 0

18 jaar

[quote=bosjes]Dit doet de auto wel, bijna onmerkbaar maar stationair liep deze wat onregelmatig, de storing is uitgelezen door diagnose apparatuur van VW[/quote]
tja.. herman wat moet je dan he?

ik zou de gok maar nemen.... vervang die steun maar.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Heb deze reeds besteld, weet verder niet meer waar ik het in kan zoeken, zoals je gelezen hebt is het nodige er al aan vervangen en gerepareerd.

bosjes 0

18 jaar

[quote=bosjes]Heb deze reeds besteld, weet verder niet meer waar ik het in kan zoeken, zoals je gelezen hebt is het nodige er al aan vervangen en gerepareerd.[/quote]
en anders maar ruilen met een tros bananen :)))

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Wil er nog wel heel veel bananen voor

bosjes 0

18 jaar

en kokosnoten

bosjes 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.