close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4: Tweemassavliegwiel orgineel / alternatief

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TD 143 pk

Hallo allemaal,

Moet op zeer korte termijn de volgende delen laten vervangen aan mijn A4 B8 143pk 93000 km
Tweemassavliegwiel
Koppelingset
Druklager
Koppelingshevel waar het druklager op zit met bijbehorende drukstift/draaipunt.

Aangezien ik er over denk om de auto in de toekomst te laten chiptunen vraag ik me af of het verstandig is om een orgineel tweemassavliegwiel en koppeling te laten monteren. Zijn er alternatieven voor het orgineele tweemassavliegwiel en koppeling, zo ja welke?

Weet iemand misschien wat de kosten zijn als ik een orgineel set bij de audi dealer moet laten plaatsen?
In afwachting van jullie reactie,

Geplaatst door

amolendijk (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste ,nu al na 93000 km koppeling een bijbehorende Tweemassavliegwiel vervangen is wel snel, normaal doe je daar mim. 200.000 km mee , dat zal wel dan aan de rijstijl liggen (snel optrekken ,slepen van aanhangwagen,motor lang op station.toerental laten draaien )is slecht voor Twmvliegwiel .
Als de koppeling versleten is word aangeraden het Twmvliegwiel ook te vervangen en dat is nog de grootste kost van onderdeel.Twmvliegwiel vangt ook de trillingen motor op die anders zich voortzetten op de centrale as versnellingbak en lagers sneller doen verslijten.
En dan nog over dat chiptunen ,kan eventueel vroegtijdige turboschade veroorzaken

johannes twee 0

12 jaar

[quote=johannes twee]En dan nog over dat chiptunen ,kan eventueel vroegtijdige turboschade veroorzaken[/quote]
Dit moet je toch eens onderbouwen ? Ik pak vast wat te drinken en de borrelnootjes, wacht in spanning af;

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

Ter verduidelijking zal ik de symptomen proberen te beschrijven.
• Licht rammelend geluid bij stationair toerental.
• Bokkende koppeling met trillende auto als gevolg bij koude motor maar vooral bij file rijden is dit vele malen erger, dan is optrekken zonder trillen en bokken niet mogelijk.
• Sinds kort nu ook een behoorlijk schurend geluid als de vrijeslag uit de koppeling wordt gedrukt, zal het druklager wel zijn vermoed ik.
Al met de hoogste tijd dat dit gerepareerd word, vandaar mijn verzoek aan jullie om mee te denken zodat ik de reparatie met de best mogelijke onderdelen kan laten uitvoeren.

amolendijk 0

12 jaar

[quote=johannes twee]Beste ,nu al na 93000 km koppeling een bijbehorende Tweemassavliegwiel vervangen is wel snel, normaal doe je daar mim. 200.000 km mee , dat zal wel dan aan de rijstijl liggen (snel optrekken ,slepen van aanhangwagen,motor lang op station.toerental laten draaien )is slecht voor Twmvliegwiel .
Als de koppeling versleten is word aangeraden het Twmvliegwiel ook te vervangen en dat is nog de grootste kost van onderdeel.Twmvliegwiel vangt ook de trillingen motor op die anders zich voortzetten op de centrale as versnellingbak en lagers sneller doen verslijten.
En dan nog over dat chiptunen ,kan eventueel vroegtijdige turboschade veroorzaken[/quote]
Dat het Tweemassavliegwiel na 93000 km vervangen moet worden vind ik zelf ook snel. Ik ben een vlotte maar regelmatige rijder met gevoel voor techniek en zal het ook niet aan mijn rijstijl liggen en trek ook zelden een aanhanger, af en toe een van 750 kg wat natuurlijk kinderspel is voor deze auto. Betreft het chiptunen dit moet dan wel bij een goede tuner gebeuren die rekening houd met wat het mechaniek aan kan, ik wil tuning op maat geen standaard chip die er even in geprakt word.

amolendijk 0

12 jaar

bij een 5-versn bak zou je kunnen overwegen er een één-massavliegwiel (SACHS!!!) te (laten) monteren.(bij een 6bak gaat dat niet passen)
Deze bevat nml. geen veren die bij de dualmassa vliegwiel altijd weer kapot gaan

tyko 0

12 jaar

Bedankt voor je reactie,

Ik heb een 6 bak zal dus een dualmassa vliegwiel moeten worden, weet jij of de kwaliteit van een SACHS te vergelijken met orgineel ?

amolendijk 0

12 jaar

Sachs kwaliteit is minimaal vergelijkbaar met origineel >>danwel sterker dan origineel.
Ik heb es gelezen dat Valeo en Luk er niet aan kunnen tippen.

tyko 0

12 jaar

amolendijk

Om het e.a te verhelderen is het niet raadzaam een vast vliegwiel te monteren indien er sprake is van een in de lengte geplaatste bak.
Sets zijn in de handel wel verkrijgbaar, men komt er op terug en plaatst alsnog een 2-massavliegwiel (i.v.m) bakgeluiden.

Sachs of LUK wordt vanuit de fabriek doorelkaar gemonteerd als eerste montage.
Het verhaal van Tyko gaat in dit geval niet op, in beide gevallen niet.

Ik raad je aan gewoon weer een 2-massavliegwiel te monteren, laat de tuner rekening houden met het vliegwiel.

Gr. Paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

ik houd altijd aan dat VAG geen enkel onderdeel monteerd dat geen functie heeft..... Dat was ooit al de visie van de ontwerper van het eerste volkswagen :-)
Ofwel gewoon weer monteren zoals het van de fabriek af kwam. Als een goedkoper enkel vliegwiel een betere optie was had je die op zeker af fabriek in je auto gehad. Zeker rekening houdend met de macht van de grote getallen, een euro per auto levert VAG heel veel geld per jaar op.

Paul, kunnen we nou aan de nootjes met een koud pilsje??

audia4 0
badge

12 jaar

[quote=P. Kelder]amolendijk

Om het e.a te verhelderen is het niet raadzaam een vast vliegwiel te monteren indien er sprake is van een in de lengte geplaatste bak.
Sets zijn in de handel wel verkrijgbaar, men komt er op terug en plaatst alsnog een 2-massavliegwiel (i.v.m) bakgeluiden.

Sachs of LUK wordt vanuit de fabriek doorelkaar gemonteerd als eerste montage.
Het verhaal van Tyko gaat in dit geval niet op, in beide gevallen niet.

Ik raad je aan gewoon weer een 2-massavliegwiel te monteren, laat de tuner rekening houden met het vliegwiel.

Gr. Paul[/quote]
Paul bedankt voor je reactie,
Dan laat ik er weer een 2-massavliegwiel monteren.

Gr, André

amolendijk 0

12 jaar

[quote=audia4]ik houd altijd aan dat VAG geen enkel onderdeel monteerd dat geen functie heeft..... Dat was ooit al de visie van de ontwerper van het eerste volkswagen :-)
Ofwel gewoon weer monteren zoals het van de fabriek af kwam. Als een goedkoper enkel vliegwiel een betere optie was had je die op zeker af fabriek in je auto gehad. Zeker rekening houdend met de macht van de grote getallen, een euro per auto levert VAG heel veel geld per jaar op.

Paul, kunnen we nou aan de nootjes met een koud pilsje??[/quote]
Nou Paul en Harry ik zou zeggen proost, jullie hebben het verdient.

Gr, André

amolendijk 0

12 jaar

Ik denk er sterk over om het tweemassavliegwiel zelf te vervangen.

Is er verder nog speciaal gereedschap nodig om deze reparatie uit te voeren?
Is er misschien iemand die een manual heeft, hoe het vliegwiel te vervangen?

amolendijk 0

12 jaar

[quote=amolendijk]Is er verder nog speciaal gereedschap nodig om deze reparatie uit te voeren[/quote]
Speciaal gereedschap bij dit type koppeling is vereist. Indien het gereedschap niet aanwezig is en de kennis daarvan om de koppeling en vliegwiel te monteren, blijf er met de vingertjes af.
Indien de koppeling niet juist wordt gemonteerd heeft deze een zeer korte levensduur....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

[quote=P. Kelder][quote=amolendijk]Is er verder nog speciaal gereedschap nodig om deze reparatie uit te voeren[/quote]
Speciaal gereedschap bij dit type koppeling is vereist. Indien het gereedschap niet aanwezig is en de kennis om de koppeling en vliegwiel te monteren, blijf er met de vingertjes af.
Indien de koppeling niet juist wordt gemonteerd heeft deze een zeer korte levensduur....

Gr. paul[/quote]
Paul,
Ik heb wel de nodige ervaring met schroeven aan auto's, en dan bedoel ik niet het reguliere onderhoud, maar dit is een project dat voor mij nieuw is. Ik zal jou opmerking in deze sterk in overweging nemen.
Gr, André

amolendijk 0

12 jaar

Dit is heel iets anders dan normaal onderhoud plegen. Hier komt iets meer en zwaarder materiaal bij kijken, vergis je daar niet in.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

Hoi, ik heb onlangs ook een koppeling vervangen van mijn audi tt. Het grapjes was 800 euro alleen aan onderdelen. Ik heb een setje van luk gekocht aangezien de sachs nog duurder was. Orgineel zat er ook een luk op met een vw-audi nummer erachter. Ik heb ook voor de keus gestaan om een enkel massa vliegwiel te halen, maar het werd me sterk afgeraden. Ik ben achterafblij dat ik het toch me 2 massavliegwiel heb gedaan het rijd echt lekker nu.

Ik ben er een dikke dag mee bezig geweest. Je hebt wel speciaal gereedschap nodig als momentsleutel en een goede torq set. Vooral na het monteren de eerste km's rustig aan doen om het geheel goed in te laten slijten (net als bij remblokken/schijven)

peter139 0

12 jaar

Heb je ook een schurend/lagergeluid als je de koppeling helemaal intrapt als de motor stationair draait?
Het lager dat in je vliegwiel zit kan dan aan het inlopen zijn op je prise-as dus niet te lang mee doorrijden en bij vervanging van de koppeling en vliegwiel goed de prise-as controleren!
Mvg Erik

erik2819 0
badge

12 jaar

Ik hoor het geluid alleen als ik de vrije slag uit de koppeling druk. Als ik de koppeling helemaal intrap of helemaal los laat hoor ik geen bijgeluiden. Loop ik nu ook het risico dat de prise-as aan het inlopen is?

Gr, André

amolendijk 0

12 jaar

Ik ken het geluid alleen bij volledig ingetrapte koppeling.
Als je hem iets belast dan lijkt het inderdaad meer op een druklager.

erik2819 0
badge

12 jaar

Je zou denken dat als het druklager kapot is dat deze geluid moet blijven maken zolang de koppeling is ingetrapt, of zou het zo zijn dat door dieper intrappen van de koppelingspedaal er een hogere druk tussen de drukvingers en druklager ontstaat en zodoende het lager weer gaat meedraaien en dan geen bijgeluid produceert.

amolendijk 0

12 jaar

Kleine test die je nog even kan doen is even de auto in de vrij en dan met je hand het pedaal even indrukken. Dan kun je veel beter voelen of het druklager kapot is.
Ik zal er niet te lang mee doorrijden want dat er iets niet goed zit weet je al, en te lang uitstellen geeft meer kans op schade.

peter139 0

12 jaar

Ik heb de auto laten repareren. In bijgevoegde foto's kan je zien wat er vervangen is.

Foto 3 verklaard het schurende geluid. Ook is er buiten het vliegwiel koppeling en drukgroep een gemodificeerd koppelingshevel gemonteerd

amolendijk 0

12 jaar

Foto's toegevoegd ter afsluiting.

amolendijk 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.