👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Beste mensen,
Ik zit al een aantal dagen met een voor mij heel vreemd probleem, en krijg het maar niet opgelost, laat staan een oorzaak vinden.
Het volgende is het geval;
Sinds vorige week begon het airbaglampje opeens heel zwakjes op te lichten bij kontakt aan of bij gestarte motor. Na paar keer met de sleutel van kontakt af te doen en weer erop, ging het lampje uit. Maar wat blijkt...als het airbaglampje uit blijft of zwak brandt, dan werkt opeens mn claxon het niet meer, en als ik dus op de claxon druk dan springen mn remlichten aan. En deze gaan pas weer uit als ik een keer op de rem trap. Ook gaan de remlichten aan tijdens het rijden, zodra ik een bocht moet nemen of bijsturen.
Als ik op kontakt zet en het airbaglampje kompleet en goed verlicht aan gaat, en aan blijft (na meerdere pogingen op kontakt en er weer af)...dan is er niets aan de hand en doet mn claxon het gewoon, en ook gaan dan niet mijn remlichten aan ...alleen als ik gewoon op de rempedaal druk uiteraard.
Ik dacht in eerste instantie dat het iets met de airbag te maken had, en trok de zekering eruit, maar probleem bleef. Ook het stuur heb ik eraf gehad, en de stekkers nagekeken en bedrading van de claxon als van de airbag, maar alles lijkt normaal.
Ik weet niet goed waar ik het probleem zoeken moet, dus misschien dat iemand raad weet of zo iets dergelijks zelf al meegemaakt heeft.
Wacht met ongeduld op enige hulp.
Alvast bedankt voor het meedenken
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou eens de aardepunten gaan controleren..heel veel kans dat hier het probleem zit en krijg je ook allerlei van zo'n fratsen door.
Gr Stefan
Ja inderdaad...zal wel massa probleem kunnen zijn. Helemaal niet aan gedacht om eens te checken. Er zijn er alleen zo veel :-)...zal bij de meest makkelijke beginnen. En kijken hoever ik kom
15 jaar
Controleerd de Stator achter op het stuur. Die willen nog wel eens kapot gaan. Is een opgerolde strook plastic met printbanen erop.
Of plastic scheurt kapot (Lawaai tijdens sturen) of printbanen zijn onderbroken (Massa problemen etc)
Gr Martin
Hoi Martin...
Ik heb geen lawaai tijdens het sturen...maar kan misschien wel een massaprobleem zijn daar ergens. Zag er verder normaal uit, in het stuurgedeelte
15 jaar
Als je het stuur eraf hebt gehad.... Moet je achter op het stuur kijken. Daar zit een plastic ding op die je kunt ronddraaien. daar zit vaak het probleem in. Daar gaat de claxon en airbag doorheen. Door massa sluiting hierin kunnen er ook een hoop andere dingen in de war raken (Zoals remlichten etc)
gr Martin
VOlgens mij kan dit ook te maken hebben met het contactblokje.. Als je hem uit leest heb je waarschijnlijk ook storing iets van "ontbreken spanning 15r"
Is geschakelde spaning vanaf contact.
Ook omdat je aangeeft dat het verdwenen is bij aan en uitzetten contact..
Ja kan ook alleen zijn dan de symptonen meestal dat de radio uitvalkt etc. Maar is heel goed mogelijk.
Maar zoals altijd eerst uitlezen. Beperkt het aantal mogelijkheden en onnodig vervangen van onderdelen.
Gr Martin
Allereerst bedankt voor jullie reacties!!!
Martin....ik zal vanmiddag nogmaals het stuur loshalen, en kijken naar dat plastic dingetje die je ronddraaien kunt, misschien dat het inderdaad daaraan ligt. Zal het proberen door te meten of eventueel afkoppelen, kijken wat er gebeurt.
En Rene....ik ga ook meteen kijken naar het kontaktblokje, heb dan toch alles open liggen, dus....misschien dat daar iets los zit of kontakt maakt.
Update volgt later op de dag.
Groeten
15 jaar
OK...
heb zo net wederom het stuur opengemaakt. En de airbag en claxon gedeelte, inclusief de bedieningstoetsen op het stuur helemaal afgekoppeld zodat ze verder geen verbinding maken.
Als ik nu de sleutl op contact zet....is nog steeds hetzelfde het geval. Dus nog steeds dezelfde sotring met het airbaglampje dat zwakjes aangaat, en na weer een paar keer met het contact te hebben gespeeld...licht het airbaglampje fel en compleet op.
Het lijkt er op dat ik het niet moet zoeken bij de airbag en/of claxon....maar misschien toch bij het contact zelf. Maar als ik naar het contactblok kijk, lijkt alle bedrading in orde. Geen gebroken, loszittende of kapotte draden.
Hoe kan ik het beste het contactblok testen?
15 jaar
[url=http://img25.imageshack.us/i/dsc00132au....][img]http://img25.imageshack.us/img25/8750/ds...[/img][/url]
Heb net met multimeter gemeten wat de spanning is als het airbaglampje fel brandt, en dus alles naar behoren werkt, zeg maar....en als het lampje zwak brandt, en alles door elkaar haalt.
Als het lampje dus fel brandt, dan heb ik op ale drie rode draden,als ook op de groene en de paarse, een spanning van gemiddeld 11,75.
Echter...als het airbaglampje zwak brandt...dat is wederom op alle draden 11,75...maar op de paarse draad meet ik maar gemiddeld 4.75 tot 5.
Dit kan de oorzaak zijn. Weet iemand wat de paarse draad is???
Alvast bedankt
15 jaar
Uit mn hoofd is dat aansluiting 15r..
Bedankt Burgwal...en waar dient deze voor, weet je dat toevallig? Of met andere woorden...wat nu verder ? :-)))
15 jaar
Contacktblokje vervangen..
Voorziet zekering 37 tot en met 45 van stroom. Kun je zo nakijken op de zekerings kaart.
Gr Martin
Bedankt voor de info mannen!
Burgwal..met contactblokje vervangen...ik neem aan dat je het gedeelte met de pinnen bedoelt en niet het gedeelte met de bedrading?
15 jaar
Dat klopt.. blokje kun je er zo af halen als je de stekker eraf trekt..
Ja klopt...blokje zit met twee torx moertjes vast. Ik ga vandaag kijken of ik een vervangende vinden kan. Update en eventueel de uiteindelijke oplossing volgt.
15 jaar
Ik heb een vervangend contactblok nog niet kunnen vinden. Maar ff een vraagje...een contaktblok is toch niet veel meer dan een soort verbindingselement, die meedraait met de sleutelbeweging, en een contact aanlegt of juist niet...klopt dit?
Daar kan toch weinig aan kapot gaan toch?..Of vergis ik mij hierin?
15 jaar
Met chassis nummer bestellen bij de dealer. Eventueel oude meenemen. Waarschijnlijk wel op voorraad.
gr Martin
Daar vergis je je in... Kan wel dege;lijk overgangsweerstand in zitten met bovenstaand probleem tot gevolg
Ok...bedankt. Ik ga het gewoon vervangen en dan zie ik wel of het daaraan ligt. Wat kost zoiets eigenlijk? Heb geen idee
15 jaar
Volgens mij een tientje of 4-5..
Ik gok nog steeds op een Le-Massa probleempje..:)
15 jaar
Stefan...wat bedoel je precies met Le-massa?? Ik ben niet zo goed met termen helaas. Kun je dit iets toelichten voor mij
15 jaar
vervang de elektrische gedeelte van contactslot gaan vaak stuk bij BMW
CIVICCOUPE...is dat dan niet hetzelfde als Burgwal bedoelt??
15 jaar
[quote=GJBAutos]Voorziet zekering 37 tot en met 45 van stroom. Kun je zo nakijken op de zekerings kaart.
Gr Martin[/quote]
Heb je deze tip al nagelopen?
Wat Civic coupe bedoelt is het zelfde als Burgwal.
Advies: bestel wel een nieuwe contactblokje.
Als dadelijk de gebruikte ook slecht is wordt de zoek tocht alleen maar ingewikkelder.
deze zekeringen voorzien het volgende van stroom
Verlichting versnellingspook
Claxon
Airbag
Remlicht
Cruiscontrol
Verlichtigingsmodule
Boordcomputer
Radio
MFL
MID
Telefoon
Achterruitenwisser (Touring)
Achterruit sproeier (Touring)
Zonnescherm achterruit
Maar dat hoef je niet te controleren, weet nu wel 100% zeker dat het het contactblok is.
Waarschijnlijk onderdeel nummer 61326901961 Maar je moet hem bestellen op chassisnummer. Kan verschil inzitten.
gr Martin
Bedankt voor de tips en hulp aan allen die gereageert hebben. Ik ga maandag een nieuw contactblok kopen. Na inbouw schrijf ik nog ff of dat de oplossing was.
Groeten
15 jaar
Zo... heb niet eerder tijd gehad tot vandaag om het contactblok te vervangen. En inderdaad, dit was de oorzaak. Nu is alles weer zoals het hoort.
Mijn dank gaat uit naar Burgwal en Martin....zonder jullie advies en hulp was ik niet zo makkelijk en snel achter de oorzaak gekomen.
Bedankt mannen !!!
En natuurlijk ook bedankt aan alle anderen die meegedacht hebben.
Groet Svaler
15 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar