ik heb het volgende probleem
als ik naar achter rij en op de rem in trap dan hoor je een tok geluid
en als ik weer naar voren ga en de rem in trap weer een tok
en ik voel het onder in voor
maar als ik gewoon rechtdoor rij heb ik er geen last van wagen trekt ook niet een bepaalde kant op
weet iemand wat het kan zijn
alvast bedankt gr. leon
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit geluid kan veroorzaakt worden door (overmatige) speling op een van de volgende plaatsen:
- Tussen geleide pennen / rubber bussen in (bewegende deel van) remklauw
- Tussen remblokken en remblokgeleiding
Ook kunnen de bouten van de remblokgeleiding aan de (binnenkant van) veerpoot los zitten.
Wiel demonteren. Remschijf ronddraaien terwijl een hulpje de rem intrapt (of rem vastzetten met een ijskrabber) en kijken waar de speling zit.
Als speling op bovengenoemde plaatsen niet overmatig is, dan de ophangpunten van de L-vormige reactie-armen van de voor-as op speling controleren. De rubber ophanging aan de achterzijde van de armen kan te slap zijn geworden, waardoor het uiteinde van de reactie-armen tegen de rand van het ophang-oog slaat, aldus het 'tok'-geluid veroorzakend.
Leon
Ik denk meer aan een hardy schijf..Tussen versnellingsbak en cardanas te vinden.
Gebruik anders ook eens de zoekfunctie.
Gr Stefan
14 jaar
Dit is volgens mij gewoon ruimte op de remblokken...- tussen remblokken en remblokgeleiding
Jongens..
Het is natuurlijk maar net wat je onder een 'tok' geluid verstaat,
Bij problemen met bv de hardyschijf zijn het nagenoeg dezelfde symtomen en klinkt ook als een tok - klok - bonk achtig iets, en meestal ook alleen maar aanwezig als je naar achteren rijd,remt en weer naar voren rijd.
Gr Stefan
14 jaar
Te grote speling in de hardy-schijf kan inderdaad een bijgeluid veroorzaken op een heel andere plaats in de aandrijftrein dan die van de hardy-schijf zelf. Het geluid moet dan ook optreden bij een last-wissel: Gewoon rijdend gas loslaten en weer (stevig) intrappen.
Stilstaand is speling in de aandrijftrein misschien wat handiger te controleren door een van achterwielen op te krikken met bak in de versnelling en door verdraaiing van het opgekrikte wiel te zien waar speling in de aandrijftrein zit.
14 jaar
bedankt voor het info moet de wagen toch binnen kort op de brug doen en dan kijk ik die punten wel na word pas volgend jaar
ik wens jullie al vast prettige kerst dagen and a HAPPY NEW YEAR
gr leon
14 jaar
Hou ons op de hoogte Leon.
Voor jullie ook fijne dagen en een goed begin..
Gr Stefan
14 jaar
ik weet al wat het is
zijn de fuseekogels aan de buiten kant voor die een beetje verrot zijn
heb al new besteld
14 jaar
Bedankt voor de feedback!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar