close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 325 i: koelvloeistof verdwijnt uit reservoir na rit

Bouwjaar: 1991

Ik heb een hardnekkig probleem:

Al het koelwater dat in het expansievat zit, verdwijnt uit het expansievat na een klein stukje rijden al.

Je zou zeggen dat er een lek zit, maar nee! Zodra je de ontluchtingsschroef op de radiator open draait, zie het niveau van de koelvloeistof weer naar zijn juiste niveau stijgen. Er is dus geen koelvloeistof weg. Rara hoe kan dat???

Ik heb toen langzaam aan alles vervangen van het koelsysteem. Eerst alle slangen, toen de thermostaat, toen de viscosekoppeling (van de fan). Het probleem bleef telkens.

Bij mij gebeurt het volgende: na een klein eindje rijden stop je de motor. Ik draai de vuldop van het expasievat naast de radiator, er is helemaal geen koelvloeistof meer aanwezig in dit vat. Dat geeft de boardcomputer ook aan. Als je nu de ontluchtingsschroef die daarnaast zit open draait, dan komt het koelwater weer op het oude niveau. Conclusie: ik verlies geen koelvloeistof, anders komt het niet terug op datzelfde niveau. Maar waar blijft het als ik niet ontlucht of belucht???

Ten einde raad en na advies nota bene van de bmw garage, heb ik de koppakking vervangen. Een hele hoop werk, dat kan ik je wel vertellen. Prima gelukt overigens. Maar het probleem was niet opgelost. Wat nu dan nog te doen????

Ik denk dat er ergens een luchtbel zit. Misschien in de kachel. Bij warme motor comprimeert die gemakkelijker dan water. Alleen zou die moeten uitzetten als de motor weer afkoelt, lijkt mij. Dan zou het niveau van het koelvloeistof weer normaal moeten zijn.

Bij mij is het licht uitgegaan en ik ben op zoek naar iemand met een geschikte lamp om dit is toe te lichten. Misschien heb je al iets gevonden?? Laat je me dat dan even weten?

Geplaatst door

peterbmw (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zet je kachel op de warmste stand, laat de motor draaien en ontlucht het koelsysteem.
heb je ook last van te hoge watertemperatuur of juist te laag?

Arnold684 0
badge

20 jaar

ZET ANDERS DE WAGEN VOOR EEN STUK HOGER DAT HELPT OOK NOG WEL EENS OF DE RADIATUER OP DRUK ZETTEN EN ALLES ONTLUCHTEN SUCCES ERIC

ericveekens 0

20 jaar

Arnold, het ontluchten heb ik gedaan zoals je omschrijft: voorkant zeer hoog opgekrikt en de kachel vol aan. Motor laten lopen. De temperatuur van het koelwater is gewoon goed en de motor loopt niet heet.

peterbmw 0

20 jaar

Koelwater bij de bovenste waterslang bijvullen totdat je het in het water ziet stijgen in het reservoir.Met andere woorden andersom ontluchten.

Daarna warm laten lopen zonder dop totdat de motor op bedrijfstemperatuur is, afvullen, dop erop en rijden.

TesT 0
badge

20 jaar

heb je de kop af latenpersen op inwendige lekkage?

sarabande99 0
badge

20 jaar

Hoi Peter,

Is het misschien zo dat er gewoon te weinig koelvloeistof in het systeem zit. Ik heb hetzelfde gehad, ik wist toen nog niet van een ontluchtingsschroefje en heb iedere keer bijgevuld totdat er kennelijk voldoende in zat. Hij blijft nu keurig op pijl als de motor koud is en de boordcomputer blijft ook uit. Dus mijn advies gewoon bijvullen, het kan gewoon niet zo zijn dat de koelvloeistof in een geheim hoekje in de motor gaat zitten en jou voor de gek gaat houden!

Ik lees wel hoe het afloopt, succes!

Chris1664 0

20 jaar

je drukregel klep is kaduuk...... het feit dat je het door te ontluchten je koelvloestof weer terugkrijgt zegt genoeg...... koop eens een nieuwe dop voor je expantievat... daar zit namelijk een klep in die de over en onderdruk begrenst kost je 5 euro ofzo

motroos 0

20 jaar

Of als je geluk heb dan is de dop gratis bij de dealer was bij mij ook zo. Maar als je goed ontlucht hebt als de motor warm is moet de koelvloeistofpeil wel helemaal tot het bovenste streep zitten in niet bij de pijl die cold aan geeft moest de radiator uit tot zo ver bij vullen. en als de motor dan weer koud is dan staat de koelvloeistof peil netjes bij cold.

Groetjes
Astra rijder

astra rijder 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.