BMW 3-Serie: Onregelmatig ronddraaien van de motor en bobine probleem

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: m54 motor

Met mijn e46 heb ik het laatste jaar met regelmaat een defecte bobine(s).
Iedere keer vervangen en probleem opgelost.
Nu wordt geopperd dat het probleem aan het type bobines kan leggen.Bremi schijnt vaker kapot te gaan zonder verdere reden.
Bosch bobines schijnen dit probleem niet te hebben. Klopt dah?

Op dit moment de onderstaande foutcodes met mijn e46 (110.000 km) , geen startprobleem wel onregelmatig ronddraaien.
Te weten:
243 F3 Overslaande verbranding cilinder 6
Overslaan met cilinderuitschakeling (p1353 of P0306)
Overslaan tijdens warmdraaien emissieverslechterend (p1353) of (P0306)
Overslaande verbranding bedrijfswarm, verslechterde emissie (p0306)

242 F2 Overslaande verbranding cilinder 5
Overslaan met cilinderuitschakeling (p1351 of P0305)
Overslaan tijdens warmdraaien emissieverslechterend (p1350) of (P0305)
Overslaande verbranding bedrijfswarm, verslechterde emissie (p0305)

240 F2 Overslaande verbranding cilinder 3
Overslaan met cilinderuitschakeling (p1347 of P0303)
Overslaan tijdens warmdraaien emissieverslechterend (p1346) of (P0303)
Overslaande verbranding bedrijfswarm, verslechterde emissie (p0303)

Hoogstwaarschijnlijk nieuwe bobines en probleem is dan voor de 10e keer opgelost.
Maar ik ben van mening dat dit wordt veroorzaakt door een voorliggend probleem.
Vermoeden is cycloonfilter verzadigd van de carterontluchting. Ergste geval klepstoters die blijven hangen.
Met het uitschakelen van de motor wordt een sterk zuigend geluid (vaccuum) waargenomen.
Mijn vraag is :zit ik op het juiste spoor.
Reacties van harte welkom

seymore

Geplaatst door seymore (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Freude_am_Fahren (0), 15 jaar geleden

Een Bremi bobine vertoont scheurtjes in de kunststof omhulling van de windingen voordat deze kapot gaat. Er komt dan condens in + roest en uiteindelijk sluiting in de windingen. Dat treedt normaal pas op bij een auto met veel meer dienstjaren dan een uit 2003.
Kortsluiting in de windingen wordt niet op prijs gesteld door de DME-unit. Die krijgt dan een bobine met (veel) lagere belasting te voeden, waardoor een hogere de stroom loopt (I = U/R) en componenten te warm kunnen worden.
Meet de inwendige weerstand van de bobines eens na; onderling mogen deze slechts een paar procent verschillen.
Verder te controleren punt: Of er geen sluiting is opgetreden tussen los liggende voedingsdraden naar de bobines (meegemaakt bij een
E36/ M50; bij de E46/ M54 moeten deze beter zijn vastgezet). Voor sluiting in voedingsdraden naar bobines gaat bovenstaand verhaal van te lage belastingweerstand + schade aan de DME-unit nog meer op.

Aard-aansluiting van bobine cyl. 6 al eens doorgemeten ?

seymore (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor de bijdrage Freude_am_Fahren

Kortsluitingen worden toch ook in het memory met bijbehorende foutcode(s) gelogd.
Daar duidden mijn foutcodes niet op (?) Toch!

Freude_am_Fahren (0), 15 jaar geleden

Meestal niet. Vaak worden er (slechts) afgeleide problemen opgeslagen.

BmwRemy (0), 13 jaar geleden

hallo

heb een bmw 540i automaat uit 1993
de co waarden bij de uitlaatgas test zijn te hoog
ik denk dat dit komt door 1 of meer bobines
klopt dit?
hoe kan ik dit type bobine doormeten? gaat om type:BREMI

mvg remy

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Remy je kunt beter een nieuw topic openen en je vraag stellen zo gaat het een beetje ingewikkeld worden.

Seymore. Wordt ook elke keer het foutgeheugen gewist als de bobines worden vervangen? deze foutcodes kun je ook krijgen als de motor met een
arm mengsel draait en dat inderdaad komen als je valse lucht aanzuigt of een dichte carterventilatie hebt. Bobines gaan wel vaker kapot maar niet
zo heel erg vaak bij deze motoren.

gr Martin

Freude_am_Fahren (0), 13 jaar geleden

Je kunt door het meten van de inwendige weerstand (weet zo niet wat de waarde bij een Bremi moet zijn) van vooral de ingangs-spoel van een bobine een globale indruk krijgen van diens conditie.
Beter is een scoop-beeld te bekijken van alle bobines in bedrijf. Dan zie je aan het (piek)spanningsverloop wat er aan een of meer bobines mankeert.

Controleer ook eens de kabelboom-stekker op de DME-unit op roestvorming (te voorkomen door gebruik van contactspray) + de rest van de kabelboom op doorgesleten isolatie (te voorkomen door voldoende - maar niet te veel, want dan wordt de kabelboom stijf ! - fixeren van aders met tape).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.