close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Temperatuur loopt op, vooral bij warm weer

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 316i E30

Hoi hoi,

Ik zit met een probleempje van mijn 316i uit 1990, ik heb al geprobeert te zoeken naar een relevant probleem maar de uitkomst hiervan is nul.

Sinds we met het warme weer zitten wil mijn temperatuur van mijn motor nogal eens flink oplopen, het probleem doet zich al voor als er te lang bij een verkeerslicht gewacht moet worden. Met wat kouder weer valt het wel mee bij de verkeerslichten. Het probleem doet zich ook altijd voor tijdens file rijden, de meter komt dan bijna tegen het rode gedeelte aan. Zodra er eenmaal een beetje gereden kan worden, dan zakt de temperatuur ook weer vrij snel.

De visco koppeling van de fan is recentelijk vervangen, deze draait ook nog gewoon goed mee. De waterpomp pompt ook ( kan het water zien stromen in de radiateur) De kachel die werkt ook, alleen het "lauwe" gedeelte is moeilijk regelbaar. Het is of net iets te koud of net iets te warm, maar precies er tussen in is bijna niet te regelen. Ik heb geen idee of dat er wat mee te maken heeft.

En ander probleem wat er bij komt kijken bij een te warme motor is dat het optrekken in de 1ste versnelling nogal wat met schokkende motor gebeurt. Zodra je de koppeling laat komen en een beetje toeren maakt dan begint de motor als een gek te schudden, dit is wel te verhelpen door flink wat toeren te maken of wegrijden in de 2de versnelling. Maar ja het is niet de manier natuurlijk, ditzelfde probleem had ik ook met mijn e30 318is toen de visco stuk ging. Is dit een bekende kwaal van bmw of een probleem op zich?

Ik hoop dat jullie me wat verder op weg kunnen helpen met dit probleem,

bij voorbaat dank,
Peter...

Geplaatst door

Peter-e30 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Radiateur verstopt waardoor koude plek ontstaat en de warmte dus niet wordt afgegeven aan de viscokoppeling.

paulmichiel 0
badge

18 jaar

Ik heb even de temp. van verschillende plekken van de radiateur nadat ik thuis kwam van mijn ritje. Boven in is de temp. ~80 graden en onderin komt de temp op ~60graden.

Met de hand kon ik ook geen koude plekken ontdekken op de radiateur.

Is dit temperatuur verschil groot genoeg om de motor warm te laten lopen?

Peter-e30 0

18 jaar

ik heb zelf ook een bmw gehad en die temp meter van mij was nogal gevoelig als die aan de onderkant van het rode stond was de koelvloeistoftemperatuur nog maar net 85 graden. en dat is op zich een nette temp voor een motor. probeer te achterhalen wat de koelvloeistoftemperatuur is als de meter tegen het rode loopt misschien is er wel niets aan de hand. dat probleem van optrekken staat hier trouwens volgens mij geheel buiten of er moet een poelie of pomp wel heel zwaar draaien

renaultkenner 0
badge

18 jaar

Ik kan helaas niet de koelvloeistof meten, bij 3/4 kan ik hem al niet meer opschroeven en de koelvloeistoef komt er al met mate uitgespoten. Er staat redelijk wat druk op en het tankje lijkt opgezwollen.

De meter van deze e30 is ook niet echt betrouwbaar, hij staat eigenlijk nooit op bedrijfstemparatuur (Midden) en hij schommelt ook maar wat raak.

Bij mijn vorige e30, zover ik weet was daar de meter wel in orde. En met een kappote visco loopt de temp ook snel op in de file. Daar had ik dus het probleem als eerst ondervonden dat bij optrekken de motor heel erg begon te schokken. Dit had ik dus als die zegmaar in het midden van 3/4 en 4/4 stond. Het is wel toevallig dat deze dat ook doet. En je kan de hitte dampen ook zien die vanuit de motorkap komen.

Misschien lijkt het me toch wel even verstandig om deze even naar de garage te brengen, het risico dat je in langzaamrijdende file terecht komt is te groot :) en ik wil niet alles stuk rijden natuurlijk.

Ik zal jullie wel laten weten hoe het dan allemaal afloopt.

Groetjes.

Peter-e30 0

18 jaar

peter,

Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Ik had een aantal jaar terug van de bmw een nieuwe radiateurdop gehad omdat dit dus een probleem was bij div bmw types.
Nou had ik er een andere radiateur ingezet omdat de oude lek was, maar niet de dop van de oude radiateur erop geplaatst, op dat moment had ik hetzelfde probleem als jij.
Ik heb de radiateurdop van de oude radiateur er op gezet en alles was opgelost.
Ik denk dus dat het aan de radiateurdop licht.
Waarschijnlijk werkt bij jou dop de overloop niet meer goed.
ik zou zeggen haal een nieuwe dop en alles zou goed moeten komen


Gr dick

dick-k 0

18 jaar

ik denk dat je nieuwe visco niet werkt of je meter is een leugenaar
als hij te warm wordt en je geeft gas (stilstaand) dan moet je de vin goed kunnen horen brullen(meedraaien)
aangezien een kapotte visco ook meedraaid denken veel mensen vaak dat die nog goed is
maar moet bij te warme moter echt volle toeren meedraaien

mark7275 0

18 jaar

ik sluit my aan by paul michiel

mart-vervoort 0
badge

18 jaar

ik heb deze problemen ook gehad ,,, het was termostaat kapot en loopt naar rood en blijft warm in de moter en wordt niet afgekoelt

maurino 0

18 jaar

en als dat wel is dan moet je snel maken anders loop je motor kapot groetjes

maurino 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.