BMW 5-Serie: zeer slechte koude start

Bouwjaar: 1994

is er iemand bekend met het volgende probleem.
als mijn motor van mijn 525 td koud is wil hij bijna niet starten.
gloeibougies zijn vervangen en het gloeirelais werkt gewoon.
als ik start wil hij bijna niet aanslaan en komt er continu een zwarte rookwolk uit mijn uitlaat.
dit in dusdanige mate dat de hele straat zwart ziet van de rook
hopelijk heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn
groetjes marco

maral

Geplaatst door maral (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Johan5612 (0), 19 jaar geleden

Het kan zijn dat de verstuivers niet goed zijn,ik weet niet wat de km stand is.
De verstuivers kun je er uit halen en laten testen bij een motoren revisie bedrijf en eventueel laten afstellen of reviseren afhankelijk wat het bedrijf adviseerd.

maral (0), 19 jaar geleden

beste johan

het probleem heb ik alleen bij een koude start als hij warmer is is het probleem weg

Rudy10582 (0), 19 jaar geleden

Heeft zo'n auto hydraulische kleppen of gewone kleppen?
Ik denk dat jou klepspeling niet goed is.(te strak)
Ik heb zelf een soortgelijk probleem met een peugeot 106 diesel gehad, dus klepspeling (laten) controleren.
( 1 of meerdere kleppen sluiten niet volledig, onvolledige verbrandig, als de motor op temp. is heeft hij meer speling en gaat wel dicht.)

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Rudy,

Laat ik nu altijd gedacht hebben dat een warme motor minder klepspeling krijgt,leer ik toch weer eens iets na 34 jaar.

Hans

Siem Bijman (115) PRO, 19 jaar geleden

Bij Citroen en Peugeot diesels is dit een heel bekent probleem Hans.Ook Opel Corsa diesels met Isuzu blok heeft dit.Slechte koude start komt veelvuldig bij deze motoren door dat de kleppen soms helemaal aan staan.

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ja Siem dat probleem ken ik wel,maar als een klep warm word dan word de speling toch nog kleiner en gaat nog strakker staan,en hier lees ik dat bij warme motor de speling meer word.
Of zit ik nu verkeerd te denken?

Hans

Johan5612 (0), 19 jaar geleden

Klopt bij een koude start en slechte verstuivers ontbrand de diesel niet omdat de verstuivers niet goed nevelen.
Door dat de de veren die in de verstuivers zitten slapper worden verneveld de verstuiver niet meer maar krijg je eigelijk hele kleine druppeltjes en die willen niet ontbranden.
Bijkoment nadeel hier van is dat als de veer spanning terug loopt de verstuiver te vroeg opend dus het inspuit moment is niet goed.

Rudy10582 (0), 19 jaar geleden

Hallo Hans,
Ik dacht ook altijd dat de klepspeling kleiner werd naar mate de motor warmer wordt. Toch is dat in niet bij alle motoren zo. De klep zet uit als hij warm wordt maar er zijn meer onderdelen die warm worden en dus uitzetten, en verschillende materialen zetten verschillend uit.In iedergeval wordt bij Peugeot/Citroen diesel de klepspeling groter in plaats van kleiner, ik weet niet hoe dat zit bij een BMW, maar klepspeling controleren kan in iedergeval geen kwaad. Zoals Siem al zei bij Peugeot/Citroen een bekent probleem.(als de klep bij warme motor straker zou komen te staan dan zou het probleem niet verdwijnen als de motor warm wordt, of zie ik dit allemaal zo verkeerd?)

Misschien leer je gewoon nog wat na 34 jaar......

arnold690 (0) PRO, 19 jaar geleden

Klepspeling bij een BMW diesel??zelfstellend...wat dat slecht starten betreft;opvoerpomp in de tank slecht of een terugslagklep in de leiding monteren

Arnold684 (0) PRO, 19 jaar geleden

ik denk hetzelfde wat jij denkt naamgenoot, opvoerpomp in de tank raakt vaak inwendig lek waardoor de brandstof weer terugloopt in de tank.
ook ken ik dit probleem met lekke retourslangen tussen de verstuivers.

maral (0), 19 jaar geleden

beste arnold

hoe kan ik testen of het de opvoerpomp is

groetjes marco

maral (0), 19 jaar geleden

he arnold nog even dit ik ben vergeten te vermelden dat bij een koude start of soms net na de koude start een pling ? geluid te horen is is dit bij jou bekend ?

Arnold684 (0) PRO, 19 jaar geleden

geluid beoordelen zonder het zelf te horen is erg moeilijk, je kunt wat de pomp testen het best voordat je de motor koud start eens kijken bij je brandstoffilter of je daar al meteen brandstofaanvoer hebt, als dit even duurt tijdens het starten, is alle brandstof dus teruggelopen.

maral (0), 19 jaar geleden

vandaag storingsgeheugen laten uitlezen
geen meldingen meer
probleem nog steeds hetzelfde

stuivenberg (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik heb dit probleem verschillende keren al meegemaakt met bmw diesels,de meeste keren was het de opvoerpomp in de tank,
klant van mij heeft er ook een terugslagklepje tussen de leiding gezet en is ook van het probleem af
gr gep

maral (0), 19 jaar geleden

beste gep

wat voor een terugslagklep en waar moet je die monteren

wilbert12018 (0), 19 jaar geleden

Misschien is het een van je verstuivers die lekt. Als er een lekt kan het zijn dat er lucht in de leiding zit waar door hij in het begin heel even oppakt waarna je een keer of 4 moet starten. Daarna een dikke pluim rook.Kijk maar eens naar de verstuiver met het kabeltje er aan als deze zweet(deze is kwetsbaar) kan je er vanuit gaan dat deze lekt.
Succes!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.