Daewoo-Chevrolet Espero: Compressor airco vervangen

Bouwjaar: 1995

Hallo allemaal,

mag je de compressor van een airco installatie zelf vervangen? Het systeem is op dit moment leeg omdat de compressor waarschijnlijk lekt.

Na navraag zou reparatie op een kleine ¤400 komen want de compressor moet reviseerd worden. Nu zat ik te denken om mijn compressor te vervangen met een werkende compressor van de sloop, maar mag dit eigenlijk wel?

Ik weet dat het gas erg giftig is, maar het lijkt mij dat dit geen probleem mag zijn. Het systeem is immers leeg.

Een andere vraag is of het uberhaupt verstandig is om de compressor te vervangen door een sloopcompressor?

Alvast bedankt!

RvL

Geplaatst door RvL (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Espero? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

geismi (0), 19 jaar geleden

Ja je mag hem zelf vervangen aangezien het systeem al leeg is en er geen koeltechnische handelingen meer uitgevoerd hoeven te worden bij het vervangen van de compressor. Het 'gas' is op zich niet giftig maar wel zeer milieuonvriendelijk.

De vraag is inderdaad of het een goed idee is....een paar aandachtspunten. U schrijft dat de compressor gereviseerd moet worden? Dan ga ik er van uit dat deze inwendige slijtage heeft welke tot gevolg heeft dat het hele aircosysteem vervuild is en schoon gespoeld moet worden. Doet u dit niet dan is de volgende compressor binnen zeer korte tijd ook defect. Daarbij moet er een nieuwe filter/droger (ong 40 euro in de handel) gemonteerd worden en is het advies om het orificetube (ong 2 euro) ook te vervangen na een defecte compressor.Vergeet hierbij ook niet de diverse afdichtingen!!
Doordat het systeem toch helemaal gespoeld moet worden moet er ook de totaal voorgeschreven hoeveelheid olie bijgevuld worden, dit is echter afhankelijk van welk type compressor 't gaat, welke motor praten we hier over?

Als u toch kiest voor een sloopcompressor, kunt u er enkel rekening mee houden dat de aansluitingen dicht moeten zijn, er mag geen lucht (en daarmee vocht) in de compressor kunnen binnendringen. Is dit wel het geval heeft de aanwezige olie zoveel vocht opgenomen dat inwendige corrosie onvermijdelijk is en de compressor geen lang leven meer toebedeeld zal zijn. U kunt zelf ook nog controleren of de aandrijfas nog draaibaar is naar beide zijden, dus niet alleen de poelie maar ook de as.

Dus....indien u een goeie compressor kunt vinden is dit een optie maar vergeet de filter/droger en vooral het spoelen van het systeem niet.

kees6216 (0), 19 jaar geleden

het is vaak bij een espero niet rendabel om het airco systeem te gaan repareren,want al gauw blijkt dat niet alleen de compressor maar ook de condensor en de slangen kapot zijn.Dus kijk goed uit voordat je geld in een bodemloze put gaat gooien.

RvL (0), 19 jaar geleden

Ik heb eens geinformeerd hier en daar, maa rik laat de airco lekker zoals hij is. Het is veelal niet te doen om het deugdelijk zelf te maken omdat inderdaad andere onderdelen vaak ook vervangen moeten worden.

Ik zet wel het raam open!

kees6216 (0), 19 jaar geleden

dus gewoon arko(Alle Ramen Kunnen Open)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Espero of stel zelf een nieuwe vraag.