Heb hier een Xantia 1,8 16v bwj 1996 binnenstaan. Klant bracht deze binnen nadat hij een knal hoorde en de motor sindsdien niet behoorlijk bleef draaien en knalde en sputterde. De klant probeerde voertuig nog naar mij te rijden, maar onderweg vatte het hitteschild boven de laatste uitlaatdemper vuur.
Na onderzoek bleek er ooit een stuk uit het inlaatspruitstuk gezaagd te zijn, en dan nadien weer opgevuld. Dit moet er door een back-fire ( lpg ) uitgevlogen zijn, waardoor de motor niet meer bleef draaien.
Ik heb een nieuw spruitstuk gemonteerd en ben met het voertuig gaan rijden ( op benzine , lpg afgekoppeld ) De laatste uitlaatdemper wordt ogenblikkelijk kokend heet en vat terug vuur.
Heb ondertussen ook de volledige uitlaat vernieuwd ( ook kat ) ,
maar demper blijft vuur vatten.
Iemand suggesties??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je compressie gemeten? Lijkt mij dat er 1 of meerdere uitlaatkleppen niet geheel meer sluiten. Aangezien auto hydraulische stoters heeft zal het wel een koprevisie worden.
Groeten,
Paul
ik zal het even controleren, maar motor draait en rijdt perfect
Werkt de Lambda sonde juist?Kan me voorstellen als deze niet juist werkt deze te veel benzine inlaat spuiten en daardoor naverbranding o.i.d ontstaat....
20 jaar
ondertussen gecontroleerd, mengsel blijkt te arm door defecte lambdasonde. Zal morgen nog eens proberen met nieuwe sonde
Nieuwe sonde gemonteerd, en het probleem blijkt opgelost
Dank voor de reacties
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar