Daihatsu Cuore: automaat schakelt laat

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 850 Ts

De automaat schakelt laat over naar hogere versnelling. Ik heb de bakolie al vernieuwd.
Hij trekt goed, rijd door tot ong. 60 km/u en dan moet je zelf het gas iets loslaten om door te schakelen naar de volgende versnelling. Als je dan te ethousiast weer het gas intrapt schakelt deze gewoon weer terug en loopt op een zeer hoog toerental. Is dat af te stellen of niet?
In de bak zat zwarte olie en teveel. Ik denk dat de vorige eigenaar er verkeerde olie in heeft gegooid/ bijgevuld.
Bak is goed uitgespoeld en gevuld met de goede olie. Of zou dat eerst goed moeten inlopen??
Wie weet een oplossing?

Hartelijk dank alvast,
Remy

Mokummer

Geplaatst door Mokummer (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Proxxima (0), 17 jaar geleden

Hoi Remy,

Ik heb zelf een charade welke ook rare problemen had met de automaat.
In mijn charade zit een automaat computer. Zit deze ook bij jou in de auto?

Deze computer zat vol met losse contacten. Dit omdat er een enkelzijdige
print is gebruikt. Deze zijn erg gevoelig voor trillen en veroudering.
Het doorsolderen is verder niet zo moeilijk. Bij de charade zit de computer
bovenin het dashboard kastje. Of en waar hij bij een cuore zit weet ik niet.

Op de foto is te zien hoe de computer er uit ziet en wat er in zit.
De compenenten op het aluminium plaatje (transistoren) zaten
bij mij erg los. (scheurtjes in de solderingen)

[url=http://imageshack.us][img]http://img207.imageshack.us/img207/3120/...[/img][/url]

Verder over het teveel aan olie: Bij stilstaande motor is het olieniveau
bijna een centimeter te hoog van de automaat. Als de motor draait
dan is het niveau echter normaal... Ik verbaasde mij namelijk ook al
over het olieniveau maar dit bleek normaal te zijn. Peilen van de
automaat met draaiende motor. Na later in de manual te hebben gelezen
stond dit er ook in. RTFM hahaha :)

Nou succes! ik hoop dat je er iets aan hebt! :)

Mokummer (0), 17 jaar geleden

Hoi Roland,
dat van die olie wist ik, heb ook met draaiende motor gekontroleerd.
van die print wist ik niets...weet ook niet of deze erin zit.
zal er morgen even naar kijken...
thnx voor je inlichtingen in ieder geval ;-D

Remy

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Roland, hoe oud was die van jou dan? In '90 hadden die cuore's toch geen electronisch geregelde automaat bakken? Da's toch echt nieuw voor mij. Maar goed, deze gaat weer op de plank om te bewaren.

Sytze

Proxxima (0), 17 jaar geleden

Hoi Sytze,

Deze computer is uit mijn charade. Deze komt uit 1989.
Ik kan me zo voorstellen dat er dus in de cuore's
rond deze tijd ook al van deze computers zitten.

De bak wordt aangedreven met een paar solonoids.
Een electromagneet welke iets mechanisch verschuift.
(Tandwielpositie bijvoorbeeld.)

Als zo'n solonoid niet aangestuurd wordt dan kan de
bak dus ook niet schakelen. Die transistoren op dat
kleine aluminium koelblokje bekrachtigen deze solonoids.
Transistor los => solonoid niet bekrachtigd => niet schakelen

Groetjes, Roland

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Zou zomaar kunnen! Waar zit ie dan bij die Cuore denk je?

Mokummer (0), 17 jaar geleden

zie ook
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
daar gaat ut om zelfde probleem..ook dergelijke oplossing..

Remy

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Kweet het, maar nog niet van de plaats van de computer / schakelkastje.

Sytze

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.