Honda Civic 1.6i: Stroom valt weg, auto niet te starten

Bouwjaar: 1991

Vanmiddag wou ik mijn auto starten maar toen viel de stroom weg.
Ik zette zoals altijd de auto op contact, de lampjes gaan branden maar toen ik de sleutel verder wou doordraaien was ineens de stroom weg. Geen brandende lampjes meer, geen klok en de radio kon niet aan.

Sleutel eruit en opnieuw proberen had geen resultaat. Na 5 minuten was de stroom weer terug en deed alles het weer maar stationair bleef de motor steeds afslaan, de electronica bleef het echter wel doen.
Zolang ik de motor boven de 800 toeren liet lopen was er niets aan de hand.

Ik heb dit al eens eerder gehad maar toen was het probleem de volgende dag ineens verdwenen...Het stationair afslaan bleef af en toe nog wel terugkomen. Het brandstofrelais heb ik al vervangen.

Wie weet waar het aan kan liggen?

Mvg,
Merijn


merijn7670

Geplaatst door merijn7670 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda Civic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hallo, accu spanning te laag... eerst accu vol laden...!! denk om je 12,volt daar werk alles op .....!! dus het werkt niet op een te lage spanning...................!!!!!!!!!!!!!!! ( kort gezegt )

hoe is de laadtoestand. ( dynamo )( hondakwaal ) ( 13,4...??

paul,

merijn7670 (0), 19 jaar geleden

Normaal gesproken start de auto zonder problemen, dus het lijkt me vreemd dat de accu niet meer goed is. Maar goed het zou kunnen.

Bedankt voor de tip in ieder geval. Wat bedoel je trouwens met 13,4?

mvg,
Merijn

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

laadspanning wanneer de motor draait...!! moet je kunnen meten op de accu... 13,4 volt....!! heb je dat..? is de dynamo goed..!! ( en doe een accu test )
paul,

Arnold684 (0) PRO, 19 jaar geleden

hoe kan het aan de accu liggen dan? als hij het na 5 minuten weer probeerd start ie wel?

hoe kom je er bij dat een kapotte dynamo een kwaal van honda is dan? heb jaren bij honda gewerkt en zoveel heb ik er niet kapot zien gaan hoor.
en de spanning van een draaiende dynamo is geen 13,4 V hoor.

en als je iemand een advies probeerd te geven over een dynamotest is alleen een voltage noemen niet voldoende hoor, wat dacht ja van de laadstroom bij onbelaste en belaste toestand?

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

arnold, komt dat even mooi uit ....!! jij hebt toch bij honda gewerkt.. kun je mooi ff dit oplossen.....!! jij weet het vast wel....? hoe dat inelkaar steekt. ( dynamo's gaan wel vaak stuk..!! op het nieuwe type niet meer..!! ) ook beter lezen..!! ik zij ook doe een accu test ( dat bedoel ik nou )

alvast bedankt.

paul,

merijn7670 (0), 19 jaar geleden

Gister heb ik de massa gecontroleerd van de accu en van de motor naar de massa. Ik heb de verbindingen schoongemaakt en kopervet erop gedaan. Hier lag het dus niet aan.

Bij een proefrit wou de motor weer niet stationair blijven draaien zodra de motor warm is, bij een koude motor gaat het wel goed. Toen de motor uitsloeg was weer de stroom weg. Na het uitvallen van de stroom leek het stationair probleem weer erger te zijn, alsof het met elkaar te maken heeft.

Het weekend ga ik de accu en dynamo testen op voltage maar kan dit wel met het stationair probleem te maken hebben?

Bedankt voor de tips heren, ik hoop dat jullie me nog verder kunnen helpen.


Arnold684 (0) PRO, 19 jaar geleden

ik hoef niet beter te lezen hoor, op de manier dat jij berichten tikt geeft al een bepaalde indruk van iemand.......

Merijn, heb je al op je ECU gekeken of die een foutcode opgeslagen heeft?
Controleer de achterkant van je contactslot ook eens, het blokje wat erachterop zit wil weleens verbranden en maakt dan slecht contact waardoor je stroomuitval kunt krijgen, jouw problemen hoeven natuurlijk niet met elkaar te maken hebben.
Als je de wagen start en de stroom valt weg, hoor je dan de startmotor wel? en hoe valt de stroom weg, in 1 keer of dooft het langzaam.

merijn7670 (0), 19 jaar geleden

Als de stroom weg valt hoor ik volgens mij nog net 1 klik, van waarschijnlijk het brandstof relais. Dan is alles in 1 keer weg.
De startmotor hoor ik dan ook niet meer.

De ECU geeft geen alleen foutcode 20. Deze foutcode had de vorige eigenaar ook al. Bij vorige eigenaar bedoel ik de eigenaar van de motor, deze heb ik overgezet (D16a8, de oude was D16z2). Code 20 staat wel voor een electrisch probleem dus het zou natuurlijk kunnen dat het er toch iets mee te maken heeft...Het gekke is dan wel weer dat wanneer ik de ECU van mijn oude motor gebruik ik deze foutcode niet krijg.

Arnold684 (0) PRO, 19 jaar geleden

weet je ook waar code 20 voor staat voor jouw motortype?
heb je het contactslot al gecontroleerd?

sarabande99 (0) PRO, 19 jaar geleden

hed je de accuklemmen al schoongemaakt?

Remco9414 (0), 19 jaar geleden

Net als Arnold denk ik dat je het in het contactslot moet zoeken.
Zelf heb ik net zoiets gehad, het sleepcontact in het blokje bleek op een gedeelte te zijn ingebrand.
Om er bij te komen moet je dit wel van de cilinder losmaken.

merijn7670 (0), 19 jaar geleden

Het stroom probleem is opgelost, stationair nog niet.
Er bleek meer corrosie op de accupolen te zitten dan ik dacht. Dat was dus het probleem. Code 20 staat trouwens voor electrical load detector. Weet iemand waar dit ding zit?

Als iemand nog iedeën heeft voor het stationair probleem hoor ik het graag!

Bedankt voor de hulp allemaal.

whondar (0), 14 jaar geleden

merijn,

weet je ook de oplossing van dit stationair probleem?
ik heb nl. hetzelfde probleem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.