Hyundai H300 : Differentieel H300 wordt heet(70 gr) en verliest olie uit ontuch

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5CRDI 120KW

Het differentieel verliest olie aan zijn ontluchter, blijkt ook behoorlijk warm te worden. Er zijn geen bijgeluiden waarneembaar. De afgelaten olie gaf ook geen zichtbare slijtagedeeltjes. Wel was de olie redelijk donker na 13.000 km gebruikt te zijn, niet verontrustbaar zwart.
Ik vroeg me af wat er nog anders dan lagerwerk of afstelling dit kan veroorzaken. Heeft dit diff soms een slipgedeelte? Momenteel is het olieverlies het meest vervelende verschijnsel.

mecanicpeter

Geplaatst door mecanicpeter (0) PRO , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai H300? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

ix55 (0) PRO, 10 jaar geleden

Voor het olieverlies aan het differentieel is er een terugroepactie geweest. Normaal had de dealer dit moeten herstellen binnen de garantieperiode.
Het differentieel moet open en het spatplaatje aan het ontluchtingsgat moet vastgelast worden.

Als ik mij nog goed herinner moet in het dif olie met bepaalde specificaties gedaan worden. De dealer zou die moetn hebben.

Verder nog een opmerking over het trekken van uW caravan: er is in de beginperiode van de H1/H300 een terugroepactie geweest om het chassis te versterken voor (eventuele) plaatsing van een trekhaak. Dit was een verplichte veiligheidsterugroepactie. Zeker eens laten nakijken of dit wel degelijk gedaan is.

mecanicpeter (0) PRO, 10 jaar geleden

Dank je voor je reactie. Ik had dit probleem vorige week bij de dealer verteld, toen ik daar een nieuwe handremkabel haalde. Men had dit nog nooit gehoord of gezien..... Hij zou gewoon een nieuwe beluchter zetten :-), Zal dus een goeie dealer moeten opzoeken om wat antwoorden te krijgen.
Ik heb het klepje met veer nu uit de beluchter gehaald. Er zit een plaatje met vier gaatjes onder het gat tegen het spatten.
Nu nog de temperatuur normaal zien te krijgen. Misschien inderdaad met LS-olie? Daar staat in de gebruikshandleiding overigens niets over vermeld, het mag daar zelfs een GL4 zijn.

Ik zal ook eens uitzoeken hoe dat zit met die trekhaakaanpassing. We zijn vorig jaar drie maanden met een caravan door Europa getrokken, lekker handig dus. Ik heb de auto nu een jaar na een particuliere aankoop, en de vorige eigenaar had geen vertrouwen (door slechte ervaring) in de dealers om hem heen. Zodat ik dus geen idee heb of er ooit iets aan gemodificeerd is.

ix55 (0) PRO, 10 jaar geleden

Vraag Uw dealer dan maar eens naar Service News 2008-39 van 30/12/2008 en Service News 2010-20NL van 03/05/2010.
Een nieuwe ontluchter zetten heeft geen zin. Het probleem is het olieafschermplaatje in de binnenkant van het differentieelhuis dat slecht gemonteerd is waardoor de olie in het ontluchtingsgat komt. de bovenkant moet vastgelast worden aan het differentieelhuis. Ca 3 uur werk.
Oliespecificatie is idd API GL-4 SAE90.

Wat betreft de trekhaakversteviging: Hyundai campagne 80B013. Het gaat enkel over de eerste H1's die geleverd zijn. Vanaf een bepaalde reeks in 2008 is dit reeds bij de invoerder gedaan. Bij de andere was dit een verplichte veiligheidscampagne die de dealers moesten uitvoeren. In bijlage een foto hoe het er zou moeten uitzien voor en na de aanpassing. Ook ca 3 uur werk.

Uw dealer kan deze werken consulteren via het chassisnummer.

differentieel:

mecanicpeter (0) PRO, 10 jaar geleden

Zo, dat is iets tenminste mooi verzorgde info. Super!! Beide items ga ik direct maandag achter aan. Misschien eerst even inspectie van differentieel met endoscoop doen. Ik had wel een plaatje gezien bij het beluchtergat, maar zo dus (nog) niet.
Nogmaals bedankt!

Overigens wat vindt je van die temperatuur? Van Houthalen naar Diest en terug 70 gr.C. wel goed doorgereden..

ix55 (0) PRO, 10 jaar geleden

Daar heb ik geen idee van, sorry.
PS ik stuur je ook nog een PM.

mecanicpeter (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik heb de temperatuur vergeleken met een andere H1 na het rijden over een gelijke afstand. Hier is dus niets mis mee. Het kwam mij nogal vreemd over, maar is het dus niet. Olielekken doet hij niet meer na het verwijderen van het terugslagklepje in de beluchter. Die zorgt er dus blijkbaar voor dat eventueel opgespatte olie niet weer naar onder kan lopen.
Probleem dus opgelost.
Dealer zou me nog laten weten of die modificatie is uitgevoerd, maar\na paar keer bellen en nu twee weken later nog niets gehoord.

Item kan dus gesloten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H300 of stel zelf een nieuwe vraag.