Onder het rijden neemt hij gas af en weer aan en ik vindt dat er een stinkende lucht aan de achterkant te ruiken is. Er brandt een oranje lampje van een motorblokje. De ANWB heeft hem uitgelezen en daar kwam dit uit:
PO170 Brandstofaanpassing (brandstof trim)
PO506 Stationair toerental regeling (IAC) RPM lager dan verwacht
Hij gaat morgen naar garage maar zou graag willen weten wat dit kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
P0170 geeft aan dat het mengsel dat de motor krijgt behoorlijk verkeerd is.
De foutcode geeft niet aan of het mengsel dan te arm is of te rijk.
Wat doet je benzineverbruik? Is dat gelijk aan voor de storing of plotseling hoger?
Het is nog maar zeer recent gebeurd maar ik denk iets hoger ....
10 jaar
Mijn auto staat nog steeds bij de garage, hij weet niet waaraan het ligt. We reden er nog steeds kleine stukjes mee omdat de auto van mijn man ook bij de garage staat ... maar vorige week sloeg hij helemaal af. Het stotteren werd steeds erger, is dit een bekend Hyundai probleem? Er was een gasklepje vervangen of zo, maar dat was het niet, nu was het wachten op een of andere pakking ... en 'katalysator' werd genoemd ??
10 jaar
Doorrijden met die storing (P0170) en de verschijnselen (stotteren) kan de katalysator om zeep helpen.
Dat is niet iets specifieks voor Hyundai, daar hebben alle merken last van.
Ook de storing P0170 is vrij algemeen en is soms wat lastig te vinden.
Ik ben bang dat je auto bij de verkeerde garage staat.
Na vervanging van iets wat met katalysator te maken had bleef het lampje branden en werd er opnieuw een foutmelding gemeten ... nu lijkt het de luchtmassa meting te zijn .... zo'n ding kost rond de 400 euro??
10 jaar
"Na vervanging van iets wat met katalysator te maken had" Lambda sonde misschien?
Het lijkt er verdacht veel op dat iemand onderdelen roulette aan het spelen is en jou voor de kosten laat opdraaien.
Er worden allerlei onderdelen gemonteerd die het niet blijken te zijn.
Ook nu weer wordt er gegokt: ditmaal op de luchtmassa meter. Dat is een bekende oorzaak, maar er zijn er nog meer.
Valse lucht bijvoorbeeld of een verkeerde brandstofdruk kunnen precies dezelfde symptomen veroorzaken.
Zou er niet beter eerst gericht storing gezocht kunnen worden, voordat er allerlei (dure) onderdelen vervangen worden?
Typisch bobineprobleem. Motor loopt op 3 cilinders.
10 jaar
Wil helaas bij deze even meedelen dat de LMM vervangen is en dat de auto weer loopt zoals voorheen ... wel duur idd en ik weet niet of dit alles nou een fout van de garage is. In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken allemaal. Het spijt me dat ik als leek niet anders heb kunnen doen dan dit laatste onderdeel te laten vervangen ...
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Tucson of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar