Hyundai Coupe: Kantelende zuiger?? Brandende vraag!

Bouwjaar: 1997

Beste lezer,

Ik heb mijn auto voor groot onderhoud naar de garage (let wel, geen merkdealer) gebracht, na vervanging van alle riemen, spanrollers en waterpomp vond ik dat de auto een beetje "zwaar" liep. 2 dagen later had ik een gratis zak knikkers onder het kleppendeksel gekregen. Ben ermee terug gegaan naar de garage, en die vermelde dat dit niet mogelijk was door vervanging van de riemen. Voor de zekerheid hebben ze wel alles gecontroleerd, of deze wel op tijd stond etc. Bleek allemaal goed te zijn.

Maar deze knikkers onder de kap blijkt een kantelende zuiger te zijn. (waarschijnlijk was de vorige eigenaar te zuinig met olie, en is het TOEVALLIG NET gebeurd NA vervanging van de riemen.)

Nu de hamvraag, reparatie kosten incl. revisie zijn heel hoog +/-
2000/2500 euro. Kan je doorrijden met een "kantelende zuiger", of
is een motor-revisie nu echt een verreiste? Ik zou hier GRAAG een antwoord op horen, ik moet elke dag met deze (zeer fijne) auto naar het werk, maar het rijd niet echt lekker met dit gevoel...

Graag een antwoord!

Groeten, Barry
P.s. Hyundai Hengelo constateerde inderdaad een kantelende zuiger...

AkUmA

Geplaatst door AkUmA (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Coupe? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

wim12199 (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat is dat nu weer voor iets, heb nog nooit gehoord van een kantelende zuiger? Waar deze motoren wel teer aan zijn, zijn de hydraulische klepstoters.

Hans4040 (330) PRO, 18 jaar geleden

Wim ,ik zie dat je bij een Hyundai bedrijf werkt.
Heb je nog nooit gehoord van een gekantelde zuiger?
Of noemen ze dat in Belgie anders?
Een kantelende zuiger is een dusdanig versleten zuiger of cilinderbus dat er zoveel ruimte is ontstaan dat tijdens de heen en weergaande beweging van de zuiger deze ook nog eens heen en weer gaat draaien om de pistonpen. Dit is de pen die de zuiger verbind met de drijfstang. Deze draaiende beweging noemt men kantelen.......Het kan, hoor, maar ik zou eerst eens eenvoudig beginnen en gewoon aan een tikkende klep denken.....

mvg,
Hans.

AkUmA (0), 18 jaar geleden

Hey Hans!

Alweer bedankt voor je bericht!

Ik heb hem nog eens door een andere garage laten doorlopen, die constateerde dat het hoog uit het motorblok komt (in de buurt van/bij de ketting) En die zei dat het niet een kantelende zuiger is, omdat het geluid NET onder het kleppendeksel is, niet dieper het blok in. Heeft mij gezegd dat het niet veel kwaad kon, moest het maar in de gaten houden of het erger wordt!

Op zich een betrouwbare bron, dus wie weet heb ik geluk en valt het inderdaad mee!

Gr. Barry

wim12199 (0) PRO, 18 jaar geleden

Aan hans : Tegen de tijd dat je een zogenaamde kantelende zuiger hebt, zal er toch wel behoorlijk veel olieverbruik vooraf aan gegaan zijn.Werk ongeveer 15 jaar in garages en heb het eerlijk gezegd toch nog nooit meegemaakt, maar het kan.
Sorry voor de misschien stomme reactie.

Appie505 (0), 18 jaar geleden

Wat wel voorkomt is dat de lantra en coupe olieverbuik hebben en dat de klepstoters tekeer gaan (olie bijvullen goed warm laten lopen) en als het dan nog niet over is de klepstoters controleren.

Hans4040 (330) PRO, 18 jaar geleden

Hey AkUma ,
hoe is het nou met de Coupe (Tiburon) ?

mvg,
Hans.

AkUmA (0), 18 jaar geleden

Ey Hans!

Bedankt voor de interesse ;)

Vreemd genoeg is het geluid "verdwenen" een goede kennis (zelf ook monteur) heeft een additief in de motorolie gedaan, nadat hij constateerde dat het niet de zuiger was, maar iets bovenin het blok. (niet de klepstoters..) Na een dag was het weg. Rijd weer als een trein! Nu alleen de versnellingsbak nog ;) (synchro naar zn 2 versleten...)

Gr. Barry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Coupe of stel zelf een nieuwe vraag.