Mazda Mazda: Gasinstallatie defect of wat ?? .. help me alsjeblieft.

Bouwjaar: 1995

Wie o wie kan mij helpen. Ik zit met het volgende probleem ik heb een Mazda 626 1.8i hatchback uit 1995. Ik heb door een erkend gas installatie bedrijf de gastank in laten bouwen, is jaren goed gegaan tot 2 jaar geleden. En nou praat ik alleen maar over de koude maanden van het jaar. Het probleem is als volgende, als ik met de auto rij en of hij nu warm of koud is of ik nu hard of zacht rij of dat ik in een hoog of laag toerental zit maakt allemaal niet uit de neiging over te gaan naar benzine terwijl hij nog gewoon op gas staat. Ik zie aan de schakellaar dat hij blijft branden en mijn meter van de benzine die loopt ook op. Dus dan rijd hij dus op benzine. Ik klik de schakellaar om dat hij dus op benzine weer loopt en klik hem weer om al rijdend (dit kan dus ook stil als ik dan maar mijn gaspedaal inhoud) naar gas toe. En van het 1 op het andere moment slaat hij gewoon weer naar de benzine stand toe.
Ik ben bij diverse autobedrijven (garages) geweest, en heb er al enorm veel geld tegen aan gegooid. Maar elke keer is er weer iets anders aan de hand volgens die personen. Ben het eigenlijk een beetje beu aan het worden. En voel me echt een idioot omdat ik er gewoon weg echt geen verstand van heb. Ik heb nu een afspraak staan voor de grote beurt en meteen de APK en vroeg meteen aan de nieuwe garage waar ik nu naar toe ben geweest wat er aan de hand kon zijn? Hun zeggen dat ik beter het nieuwe systeem erin kan laten bouwen en dit gaat me een slordige 2000 euro excl. de BTW kosten. Is er een nieuwer systeem dan de G3 installatie die ik er nu in heb? Is de hele gas installatie echt kapot? Ik hoop dat jullie mij hiermee verder kunnen helpen, want iedere garage zegt weer iets anders. Maar je krijgt wel elke keer een rekening onder je snufferd gepresenteerd. Ik heb trouwens een KOLTEC en er staat op het papiertje van de RDW dat het goedkeuringsnummer KOLD-1000 is en het merk van de verdamper is ook KOLTEC en het type is VG392 het is een inbouw met 70 liter. Kunnen jullie mij helpen?
Ik hoop op snelle reacties want ik wil hem niet kwijt,maar heb nu wel het gevoel dat ik hem de vernieling in rij.
Groetjes Marianne

Ik ben 3-12-2003 naar de mazda dealer geweest inmiddels zit er een nieuw verdeelhuis in. en hij brand nog steeds,daarbij hebben ze mij gezegt dat ook de lambdasonde kapot is en deze vernieuwd moet worden. inmiddels zijn er dus vandaag ook nieuwe bouggies en nieuwe bouggie kabels erin gezet want dat kon ook het probleem veroorzaken met afslaan en overgaan van gas naar benzine.
Ik heb deze vraag al een tijdje geleden op dit bord gezet maar helemaal geen 1 reactie gekregen. kan iemand mij vertellen wat er met mijn auto aan de hand is alsjeblieft ik wordt een beetje gek van alle garage's en gasboeren die elke keer een ander verhaal ophangen en mij mijn zak leeg kloppen.!!!

pleasse geef mij eens raad????

sheena

Geplaatst door sheena (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Henk4400 (0), 20 jaar geleden

Het is me niet duidelijk hoe je precies constateert dat de auto op benzine rijdt.
Het kan zijn dat je benzine-meter terugloopt als je met de auto rijdt, dat betekent nog niet dat 'ie ook op benzine loopt, maar het motormanagement berekent een verbruik en corrigeert de aanwijzing van de brandstofmeter. Als je het kontakt uit zet en je start daarna de motor weer, dan geeft de meter weer de juiste stand aan. Dat is geen fout, maar wordt veroorzaakt door het later toevoegen van het gasinstallatie.
Kan dit wat verklaren?

groeten,

Henk

Hans4038 (0), 20 jaar geleden

Hallo Marianne,

Wij hebben hetzelfde probleem met onze mazda 626 uit '97.
Tijdens het rijden gaat hij ook uitzichzelf weer over op benzine,
dit komt door de G3 installatie,wanneer gas niet goed dan over op benzine.
Bij ons komt dit probleem alleen voor wanneer er veel vocht in de lucht zit.Is het droog weer dan rijdt hij weer als een trein.
Wij hebben de auto onlangs een grote beurt gegeven.
Het is nog niet helemaal opgelost,maar met antivochtspray lukt het aardig.
Als het probleem erger wordt dan ga ik waarschijnlijk eerst de bougiekabels vervangen.
Het is zeer zeker een elektronisch probleem,alleen welke?
Als je meer wilt weten hoor ik het wel


Groetjes en sterkte Hans,

sheena (0), 20 jaar geleden

Hai Hans,
vriendelijk bedankt voor je snelle reactie,ik weet me echt geen raad meer met deze auto.En de garage's en gasboeren worden alleen maar rijker van mij.Ik heb morgen(vandaag)een afspraak met een Mazda Dealer en die vond verwisseling van de lambda sonde niet nodig een waanzin dat ik bij de gasboer nog terug ging.Ze gaan kijken wat het wel is,maar wat mij al meer is opgevallen dat ik mijn auto inderdaad met dit vochtige weer en dan praat ik vooral over de achterruit niet droogkrijg.mijn bouggie's(kabbels) zijn vandaag vervangen en hij blijft aangaan. sinds vandaag gaat hij zelf effe aan en naar een aantal sec. (10a15) gaat ie weer uit. Mede is mij opgevallen dat ik afgelopen Maandag 2 tanken helemaal vol gooi en allebij de tanken lopen leeg.ik snap hier allemaal geen hout meer van.en echt antwoord hierop krijg ik bij geen enkele garage.Heb jij dit ook hans? kan hij inderdaad op een mengsel van gas en benzinne lopen en zonee waar blijft dan die andere inhoud van die tank? hopende dat je mij hiermee nog kunt helpen voordat ik straks weer wat lichter ben gemaakt in m'n portemenee.

groetjes Marianne

Hans4038 (0), 20 jaar geleden

Hallo Marianne,
Veel verstand van autotechniek heb ik ook niet.
Ik kan je alleen mijn ervaring vertellen wat onze auto op gas doet vooral met dit weer.
In eerste instantie leek mij dat jij ongeveer het zelfde probleem had als wij, maar als je twee gastanken op een dag er doorheen rijdt, dan zit er ergens een lek lijkt mij.
Volgens mij kan de auto niet op een mengsel lopen het is of benzine of gas.De g3 installatie is een klein computertje wat uit zichzelf de gashoeveelheid regelt, je hoeft de auto dan ook niet meer af te stellen, alles voor het gas regelt de g3.
Zodra er wat mis is met het gas schakelt de g3 over naar benzine.
je ziet dan inderdaat het gas schakel knopje op rood springen,d.w.z. dat er wat mis is met het gas.
Ikzelf heb geen slechte ervaring met gasboeren.
ik dacht dat mijn verdeler ook stuk was en wilde hem laten vervangen, maar degasboer zei dat het probleem dat ik had daar niet aan kon liggen.Met andere woorden,hij had zonder problemen mijn verdeler kunnen vervangen,maar toch deed hij dat niet.
Tegen mij zeiden ze dat een verdeler en of verdamper ongeveer 150.000 km meegaat.
Tenslotten kan ik alleen maar zeggen als er wat mis is met het gas.Bel twee verschillende gasboeren op en controleer zo hun verhaal met elkaar, zeggen ze allebei hetzelfe dan zou ik daar maar op af gaan. Veel geluk


Groetjes Hans,

kees6216 (0), 20 jaar geleden

Een vaak voorkomend probleem bij koltec is het gaan lekken van de verdamper of vervuiling hiervan,dit leid tot het overschakelen en hoog verbruik.Dit is vaak alleen te constateren door een gespecialiseerd lpg-bedrijf(zelfs bij de dealer is dekennis van lpg-systemen vaak gebrekkig).De bougiekabels en bougies zijn bij rijden op lpg inderdaad vaker toe aan vervanging door de hoge eisen die het rijden op lpg stelt aan het ontstekingssysteem,dus deze vervangen,hoewel een dure aangelegenheid is vaak niet overbodig,vaak worden lambda-sondes overbodig vervangen omdat dit een storing in het geheugen van de ecm auto zet terwijl dit meestal komt door het rijden op gas en de invloed van het gas-regelsysteem op het benzine-regelsysteem.(dus wel foutcode,maar eigenlijk geen probleem).Neem anders eerst eens contact op met Koltec voor een erkend bedrijf in de buurt.

Remke (0), 20 jaar geleden

Er staat nergens een kilometerstand of hoeveel je inmiddels op gas hebt gereden.

De meeste 626 met 1.8i motor 92-97 krijgen een nieuwe kop bij 200 000 km, Mogenlijk zijn jouw kleppen verbrand, ik vindt het overigens wel vreemd dat ze dat niet gevonden zouden hebben want het is een bekend probleem bij de 626 en door een goede monteur eenvoudig te constateren.

eddycar (0), 20 jaar geleden

Hoi Marianne,
Ik ben het helemaal eens met Remke, ik als ex mazda monteur kreeg regelmatig te maken met kapotte kleppen in de cilinderkop bij 626en op lpg.
Dus laat de compressie meten in je cilinders, als deze te laag is ben ik bang voor een dure reparatie.
Groet Edgar

sarabande99 (0) PRO, 20 jaar geleden

ik heb heel lang ervaring in autotechniek maar mensen met gasproblemen stuur ik altijd naar een gasinbouwstation die weten tenminste hoehet in elkaar zit

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.