Wie weet hoe de distributieketting, in dit geval bij een Vito 110 CDI kan verspringen bij het vervangen van de injectors?
Terwijl er niet aan de distributie is gewerkt.
Toch is de distributie verschoven en is er nu mogelijk motorschade.
Iedere suggestie wat de oorzaak kan zijn is welkom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De distributie ketting kan niet verspringen bij vervangen injector. Als je na het vervangen verstuiver een hard tikkend geluid hoort kan dit ook zijn van de nieuwe verstuiver. Het kan zijn dat deze kapot is of dat er een andere kapot. Heb dit zelf ook al meegemaakt
Toch was de distributieketting met twee tanden versprongen toen ik hem terug kreeg van de dealer na het vervangen van de injectors. Ik moest de auto weer terug brengen om hem op tijd te laten zetten. De motor maakte een rauw en hard metalen ratelend geluid. De timing bleek twee tanden verschoven.
19 jaar
Ik kan je niets anders zeggen dat dit niet mogelijk is. Door het vervangen verstuivers tenminste. want je komt helemaal niet in aanraking met de ketting. I werk nu 5 jaar bij de dealer en heb zoiets nog nooit gehoord of meegemaakt.
Kan het ook zijn dat de motor een terugslag heeft gemaakt bij het opnieuw starten door bijvoorbeeld veelvuldig kruipolie gebruik oid. Dat de ketting bij een terugslag slap is komen te hangen en versprongen?
Of dat er tegen de draairichting in aan de motor is gedraaid waardoor de ketting niet strak stond en de ketting versprong.
Ik begrijp het zelf ook niet goed hoe dit gebeurd kan zijn, ik weet alleen dat de motor nadien helemaal van tijd afstond en daardoor waarschijnlijk klepschade heeft opgelopen.
Ik denk dat bij een riem het ook werkelijk niet kan, omdat die in beide draairichtingen altijd strak staat.
Bij een ketting werkt dat mogelijk anders.
19 jaar
Is de ketting niet versleten ,een goede ketting kan bijna niet verspringen.
Hans
Nee, het ging om een nieuw geplaatste motor met 100.000 km op de teller.
Distributie was nog prima.
De dealer geeft ook aan dat de motor al voor het vervangen van de injectors met een verkeerde timing moet hebben gelopen.
Ik kan me dit echter nauwelijks voorstellen. De motor had geen enkel vermogen meer toen ik hem terug kreeg. De timing stond veel te vroeg en de motor maakte een hard metalen ratelend geluid. Dit was voorheen absoluut niet zo.
19 jaar
Normaal gesproken kan een distributieketting niet verspringen, je moet er achter zien te komen hoe het reparatie verloop van het injector vervangen is geweest.
Injectoren kunnen erg vast zitten en mischien hebben ze het kleppendeksel beschadigd, nokkenassen ??, waardoor ze toch aan de distributie hebben gewerkt en hierbij een fout gemaakt.(zijn ze wel eerlijk tegen jou??)
Bij 2 tanden afwijking van de distributietiming heb je inderdaad wel motorschade.
Anders kan ik dit niet verklaren.
De injectoren hebben inderdaad waanzinnig vast gezeten. Het heeft lettelijk uren en uren gekost verspreid over twee dagen om ze te demonteren.
Ik denk dat ze oprecht denken dat ze niet aan de distributie hebben gezeten en dat het dus een oude kwaal geweest moet zijn.
Toch is het mijn ervaring dat de motor voorheen goed stond qua timing. Hij liep mooi stil, had ruim vermogen en starte goed. Nu allemaal niet meer.
Ik wist niet wat ik hoorde toen ik hem terug kreeg en hoe snel ik hem weer terug moest brengen naar de dealer.
De situatie is nu zo dat ik 4000 euro heb betaald voor het vervangen van de injectoren en het weer op tijd zetten van de motor, en dat ik waarschijnlijk een motor heb met kromme kleppen.
Twee jaar geleden waren de injectoren ook lek en braken ze af bij een poging ze te vervangen. Uiteindelijk is toen een nieuwe motor geplaatst voor 7000 euro.
Het twee maal vervangen van de injectoren heeft nu 11000 euro gekost in 2,5 jaar tijd.
De injectoren of brandplaatjes lekken nog steeds en ik heb ernstige motorschade lijkt het.
De dealer geeft niet thuis.
19 jaar
Toch zou ik het er niet bij laten zitten.
Zijn ze nou helemaal..............
Kaart het eens aan bij de BOVAG of de ANWB.
als de ketting versprongen is moeten er ook beschadigingen te zien zijn aan de ketting en de tandwielen.
Je kan ook proberen om Mercedes Nederland in te schakelen.
Hieronder wat adressen :
DaimlerChrysler Nederland B.V.
Van Deventerlaan 50
3528 AE Utrecht
Postbus 2088
3500 GB Utrecht
Telefoon: 030 - 247 19 11
Fax: 030 - 247 16 00
DaimlerChrysler Technical Center B.V.
Nijverheidsstraat 55
3861 RJ Nijkerk
Postbus 36
3860 AA Nijkerk
Telefoon: 033 - 247 3333
Fax: 033 - 247 3238
DaimlerChrysler Services B.V.
Nevelgaarde 8-19
3436 ZZ Nieuwegein
Telefoon: 030 - 605 92 02
Fax: 030 - fax 030 - 605 06 80
Succes,
Hans.
ik denk dat je het inderdaad in de richting moet zoeken dat de dealer een fout heeft gemaakt. want naar mijn mening kan de distributie niet zomaar verspringen. het kan indd zijn dat ze de kop eraf hebben gehaald omdat de verstuivers niet te demonteren waren. Maar als dit al het geval is is dit moelijk te bewijzen.
om welke dealer gaat het eigenlijk
Ik denk ook dat er bij de dealer wat is misgegaan. Ik heb denk ik echter alleen een zaak als ik redelijker wijze kan aantonen dat de het verschuiven van de distributie is ontstaan tijdens het vervangen van de injectors.
Ik begrijp zelf echter ook niet goed hoe dit gebeurd kan zijn. Ik merk alleen dat dit het geval moet zijn geweest en dat ik en met een giga rekeningen en met motorschade blijf zitten.
Er werden via deze site wel de volgende suggesties gedaan:
- dat het verschuiven van de ketting mogelijk door het snel achter elkaar starten zou kunnen ontstaan doordat er dan te weinig oliedruk is om de kettingspanner zijn werk te laten doen.
- dat de motor mogelijk handmatig tegen de draairichting in is gedraaid waardoor de ketting slap komt te hangen en kan verspringen.
-dat er mogelijk een terugslag is geweest tijdens het starten door alle extra smeermiddelen die zijn gebruikt om de injectors los te halen.
Blijft allemaal speculeren.
De dealer is overigens wel bereid om volgende week uit coulance te kijken in hoeverre er schade is aan de kleppen. Vooralsnog wijzen ze verder echter iedere verantwoordelijkheid af.
19 jaar
Ik ben helemaal nieuw op dit forum, en zit nu na de eerste
20 minuten dit onderwerp te lezen, en ik heb een schok.
Sodeju hee, wat een ellende zeg!
Ik heb zelf een sprinter uit 95'en daar was de koppakkinmg
van kapot, en wou het eerst zelf maken en heb een werkplaatsboek gekocht, en daar staat in dat je NOOIT
de motor handmatig de verkeerde kant op mag draaien, omdat
dan de distrubutieketting kan verspringen, en ik durf er bijna om te wedden dat het bij zo'n vito niet anders is, en er een knuppel van een monteur dat effe vergeten is, en de garage nu
het grote 1000 en 1 grote smoezenboek uit de kast trekt, om maar geen schuld te bekennen en de peperdure schade te vergoeden. Ze mogen van mij achtermekaar weer zo'n schandnagelprogramma op tv gooien waarin dergelijke garage's
aan hun oren getrokken wordt.
Ik heb ooit een partolmotor laten revisren, en tot 3x toe was het niet goed uitgevoert, en ging ook het smoezenboek open,
alleen werkt dat bij mij niet, en heb er een advocaat opgezet,
die eigelijk niks bereikte, totdat ik zei dat ik vandaag of morgen met een schandnagelprogramma bij dat bedrijf aan de deur zou komen, en ze hun in 25 jaar opgebouwde naam in een uitzending wel om zeep zou helpen, en toen heb ik m'n poen teruggehad.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar