Mini 1000: onstekings probleem

Bouwjaar: 1977, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1000cc

hallo

ik heb het volgende probleem ik heb sind kort een 1000 cc motor ingebouwd in mijn mini

het gaat hier om een motor met carburateur en elec.onsteking de motor komt uit een cooper van het bouwjaar 1992 mijn body is van 1977

het probleem is als volgt ik heb op de motor een elec. onsteking gezet nu is het zo dat de motor ongeveer 1.5 uur goed loopt en dan loopt hij op drie bougie's dan is de tweede bougie laatste in onstekings volgerde stuk
draai er een nieuwe in en probleem is weer opgelost voor 1.5 uur

Nu heb ik al nieuwe bougie's , bougie kabels, rotor, verdeelkap , extra massa aan gelegd en al een andere onsteking plus module en bobine geprobeert maar nog steeds het probleem is er iemand die het zelfde heeft mee gemaakt of een oplossing weet dat hoor ik het graag want ik kom er niet meer uit

M.vr.gr Peter

peter8762

Geplaatst door peter8762 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mini 1000? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

Theo Sparenburg (10), 14 jaar geleden

Wat gaat er mis met de betreffende bougie. Lijkt er op dat de verbranding in de betreffende cilinder niet goed gaat. Hoe ziet de kapotte bougie eruit? Is hij verbrand, nat of is er iets afgebroken.


vr.gr. Theo

peter8762 (0), 14 jaar geleden

Hallo Theo

De bougie is niet verbrand niet nat en ook niet afgebroken

ik denk zelf dat de spanning te hoog is maar weet het niet zeker

gr peter

Mausx (0), 14 jaar geleden

welk merk bougies gebruik je en welke waarde? meest geschikt is de NGK BPR6ES.
staat de motor verder goed afgesteld qua ontsteking en carburateur? als ie teveel brandstof krijgt dan verzuipt ie en heb je het zelfde probleem.

Theo Sparenburg (10), 14 jaar geleden

Als de spanning te hoog zou zijn moet het bij alle bougies misgaan en niet steeds in dezelfde cilinder. Vreemd dat er niets aan de bougie te zien is. Ook geen afwijkende kleur? Moet toch iets met de verbranding in de cilinder te maken hebben. Lekke koppakking, valse lucht of iets dergelijks. De andere ontsteking die je hebt geprobeerd is dat de standaard ontsteking?

vr.gr. Theo

Mausx (0), 14 jaar geleden

De standaard ontsteking past er niet in Theo. andere aansluiting. in '77 gebruikten ze nog A motoren, in '92 A+.
Lekke koppakking zou inderdaad ook kunnen of een verbrande klep. klepafstelling kan ook nog verkeerd zijn.

peter8762 (0), 14 jaar geleden

Hallo

Ik heb bougie's van ngk BPR6ES de onsteking is goed afgesteld ik heb de klep speling gecontroleerd
de brandstof afstelling is volgens mij goed want als ik hem minder geef wil hij niet goed trekken dan moet je de choke gebruiken en hij is ook zo door de apk gekomen met deze carburateur
ik zat zelf te denken aan een te hoge spanning en dat het steeds dezelfde bougie is kan misschien komen omdat deze de laatste in zijn onstekings volgorde is dacht ik zelf maar weet het verder ook niet
heb vaak contact gehad met erik van coopernet in hoogeveen maar hij komt er ook niet meer uit dus vandaar dat ik het hier probeer ik kan eventueel nog een compressie test doen maar denk zelf dat het probleem ergens anders zit want als hij compressie verlies heeft zou hij direkt al slecht moeten lopen toch en niet na ongeveer 1.5 uur en 45 km maar meten is weten
ik zou het anders ook niet meer weten

peter8762 (0), 14 jaar geleden

misschien is het handig om dit ook even te melden
ik had hier voor de originele motor er in een 850 daarvan heb ik toen de contact punten vernieuwd omdat hij van de een op de andere dag niet meer wou starten
dus contact punten vernieuwd hij liep goed maar naar ook ongeveer 1.5 uur was het mis dan smolten de contact punten dus gebeld met coopernet van alles geprobeerd maar geen resultaat nu heb ik op de 1100 special een elec onsteking loopt altijd dus ook maar op deze en dat paste niet want de aansluitingen zijn anders toen maar een 1000 cc geplaatst en 850 cc eruit elec. onsteking er op en klaar maar nee dus nu steeds het probleem dat de bougie stuk gaat
nu denk ik zelf dat het is gekomen van de bougie's want de eerste nieuwe bougie's heb ik op de 850 met contact punten gezet en is nooit goed geweest later bleek
dus dat de bougie's al stuk waren voor dat ik de elec.onsteking er op heb gezet vandaar dat ik later ook een andere elec.onsteking met module + bobine heb gemonteerd en dat er nu dus ergens misschien een spannings regelaar stuk is of zoiets bedrading is helemaal goed heb ik al naar gekeken
weet niet of jullie wat aan deze informatie hebben maar denk meld het toch even

Mausx (0), 14 jaar geleden

met compressieverlies kan ie koud goed lopen en warm slecht. compressie even meten met een warme motor.
Heb je de uitlaat ook vervangen voor de '92 uitlaat? niet stiekem eentje met katalysator? die kan dan ook nog kapot zijn. vlug de oude uitlaat er onder.
of wat ook nog kan is een gescheurde cilinderkop. scheurtje van klep naar klep. maar dat merkt je ook met compressiemeten.

peter8762 (0), 14 jaar geleden

ik zal even een compressie test laten doen en laat het weten wat er uit is gekomen en ik heb een uitlaat zonder kat.
maakt het ook nog uit of ik euro 95 of 98 in de tank heb want de 850 moest nog op 98 kan het zijn dat het daar wat mee te maken heeft schiet me nu net te binnen

Mausx (0), 14 jaar geleden

als de contactpunten smelten dan staat je ontsteking niet goed.
en dan nog iets. als de bougie droog is dan krijgt ie of geen brandstof, of geen compressie. vonken doet ie dan wel.

Eerst maar even compressie meten.

Succes

Mausx (0), 14 jaar geleden

Octaangehalte maakt niet zoveel uit. een a+ uit '92 heeft al een loodvrij kop. als de motor op euro95 afgesteld is dan kun je daar gewoon op blijven rijden.

peter8762 (0), 14 jaar geleden

dat van die contact punten was op de 850 cc en niet op de motor wat er nu in zit met elec.onsteking en die is afgesteld volgens het boekje en met behulp van erik van coopernet dus dat zou goed moeten zijn

en voor het afstellen van de onsteking kon ik ook kijken bij mijn 1100 motor

Mausx (0), 14 jaar geleden

dat begreep ik, was alleen om aan te geven dat dit een ander probleem is.
dus hij is nu afgesteld met stroboscooplamp en een spiegeltje? en zonder vacuumvervroeging?
maakt ook niet heel veel uit hoor, ik geloof wel dat dat goed is, na de compressietest weet je meer denk ik.

peter8762 (0), 14 jaar geleden

maar na 45 km waar van de eerste kilometers voornamelijk snel weg dan is de motor (volgens temp. meter ) warm dus zou het compressie verlies eerder op moeten treden en ik heb zelf het idee dat als je even wat langer door trekt dat hij dan sneller stuk is als dat je rustig rijd en vroeg schakelt

ik wordt er in elk geval niet goed van ben er al 7 maand mee bezig en al 8 setjes contact punten en 12 setjes bougie's verder

Mausx (0), 14 jaar geleden

de temperatuurmeter meet de vloeistof in de motor. die is wel vlug warm. maar de motor zelf, compleet gietijzer, dat duurt even langer om goed warm te worden en warm genoeg om eventuele lekkages of scheurtjes te tonen.
heb je met de motortransplantatie wel een nieuwe in/uitlaatpakking gebruikt?

peter8762 (0), 14 jaar geleden

Ik heb de originele carburateur met inlaat spruitstuk en uitlaat spruitstuk van de 1000cc er op laten zitten ik weet dus niet of ze lek zijn verder niet naar gekeken ik ging er van uit dat het goed was de motor zelf heeft wel een paar weken stil gestaan maar dat moet geen probleem zijn normaal ik heb ze ook wel eens aan de loop gekregen als ze jaren stil hebben gestaan

Mausx (0), 14 jaar geleden

Toch denk ik niet dat het in de ontsteking zit. puur omdat het telkens dezelfde cilinder is.

ikzelf zou gewoon de kop eraf peuteren, veel werk is het niet en dan weet je zeker dat het goed is.

Theo Sparenburg (10), 14 jaar geleden

Je zou nog een lekverliestest (met perslucht) kunnen laten uitvoeren bij warme motor. Kleine lekkages, die er niet altijd uitkomen met een compressietest, komen dan aan het licht. Op Internet staan soortgelijke problemen met bougies die voortkwamen uit een klein scheurtje in de cilinderkop.


vr.gr. Theo

Garage_LUX (0) PRO, 14 jaar geleden

De contact punten zijn gesmolten doordat er waarschijnlijk een verkeerde bobine is gebruikt.
De oude mini's hadden een systeem op 12v
De latere hebben een 10v bobine met voorschakel weerstand.
Dit is de Wit rose draad die naar de plus van de bobine gaat
Je moet dus 2 plus draden hebben 1 voor het starten 12v, en daarna wordt de bobine gevoed door de weerstands draad
De andere zijde zwart wit gaat naar de ontstekingsmoduul

peter8762 (0), 14 jaar geleden

hallo

ik heb in tussen een compressie test laten doen en die was goed was niets mis mee hebben ze mij vertelt

maar dat met 10v bobine dat is voor de latere type's als ik het goed begrijp en in de bobine zelf zit de voorschakel weerstand ?? of zit deze ergens in de auto zelf
en bij z'n bobine moet ik twee draden aansluiten een 12v en een van de schakel weerstand of heb ik dat verkeerd en zit z'n weerstand ook in de bedrading van een body van 1977

gr peter

Mausx (0), 14 jaar geleden

in '77 hadden ze nog geen voorschakelweestand.

probeer anders eens om de carburateur rijker af te stellen, met een arm mengsel word de motor warmer. mischien met een rijker mengsel dat het beter gaat.

peter8762 (0), 14 jaar geleden

de carburateur rijker af stellen heb ik geprobeerd maar heeft geen resultaat
dat had ik al voor die tijd geprobeerd en dan rookt hij als een gek en dat is ook niet goed maar ik heb de bedrading van die body van '92 nog misschien dat daar z'n voorschakelweerstand in zit

kan het altijd uitzoeken

Mausx (0), 14 jaar geleden

ik heb het verhaal nog even opnieuw gelezen en zie nu dat het om een 1000cc a+ gaat. daar moeten andere bougies in namelijk BPR5ES
kun je even proberen, mischien gaat het beter.

Garage_LUX (0) PRO, 14 jaar geleden

In 1977 inderdaad geen voorschakelweerstand
Motor van 1992 met elektronische onsteking heeft wel een voorschakelweerstand nodig, anders verbranden de contactpunten
Deze weerstand zat in de draadbundel, nu dus een losse weerstand plaatsen.

Mausx (0), 14 jaar geleden

je verhaal klopt niet rinus, sorry. dat van de weerstand wel hoor maar,

"elektronische onsteking heeft wel een voorschakelweerstand nodig, anders verbranden de contactpunten"

Een electronische onsteking met contactpunten??

dus Peter, je kunt het nog even proberen met de andere draadboom. kun je vanaf de zekeringenkast vervangen, hoeft niet helemaal. alleen het motorgedeelte.

Theo Sparenburg (10), 14 jaar geleden

Als het steeds de zelfde cilinder betreft vraag ik me af of er iets te zien is op de scope bij koude en warme motor. Anders eens met een Color-tune bougie proberen (weet niet of die nog in de handel zijn) waarmee je de verbranding in de betreffende cilinder kan vergelijken met de andere cilinders. Heb nog steeds mijn twijfels of dit wel in de ontsteking zit. Waarom dan maar steeds bij 1 bougie en dan nog wel steeds dezelfde.


vr.gr. Theo

peter8762 (0), 14 jaar geleden

ik ben nu aan het uitzoeken of het misschien door de module komt want ik heb op de 1100 special ook een elec.onsteking zitten en die eens even goed bekeken en nu blijkt dat er op de 1000 een andere module zit ontsteking is verder hetzelfde maar ik heb op de 1100 een module met 2 aansluitingen en op de 1000 een met 3 aansluitpunten waar van er maar twee uit de stekker komen dus het kan zijn dat dat er wat mee nodig heeft heb intussen een nieuwe module besteld dus dat is even afwachten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini 1000 of stel zelf een nieuwe vraag.