Korte vraag:
Ik wil 2 fuseekogelhoesjes laten vervangen aan mijn Mitsubishi Colt 1.3 (geen 1.4 volgens mij zoals hierboven staat). Het is auto model 6 en het zijn zachte hoesjes.
Volgens sommigen kan dat niet los en moeten dus de hele draagarmen worden vervangen. Maar dat is toch onzin?
Die hoesjes kunnen toch gewoon over de kogels worden geschoven van boven naar omlaag als de kogel los is gemaakt van het fusee?
Dank voor de reacties.
Logische redenatie. Ware het niet dat ik geen pers heb en het dus kostenbepalend is wat er moet gebeuren. Volgens een monteur die ik gesproken heb, zou het hoesje gewoon vervangen kunnen worden.
Maar ik lees nu van jou dat hier de meningen dus over verdeeld zijn.
3 weken
Is wel gelukt en nieuwe vast gezet met de oude veerringen die er al op zaten
1 week
Ik weet ut niet zeker, maar vermoed dat je best kan proberen, wel even kijken of de kogels spelingvrij zijn, anders moet je de hele kogel of draagarm vervangen,,,wat Harry ook al; aangeeft.
ALS het draagarmen zijn zoals van Carisma of Space Star, dan is zelf inpersen van de kogels (die wel los te koop zijn) af te raden , die gaan op den duur los zitten en dan kan je weer aan de gang...
We hebben het georobeert en het is gelukt. Kogels waren inderdaad spelingvrij.
Alleen het lossen van de fuseekogels uit de wielnaaf was monnikenwerk. Muur en muur vast.
Bij de rechter opgegeven, doorgeslepen en andere draagarm geplaatst met nieuw hoesje (hadden we achteraf gezien meteen moeten doen)
1 week
Goede tips, vooral die laatste. Dank je wel.
Ik heb geen droge werkplaats momenteel en door het slechte weer kan ik er niet onder gaan kruipen. Dus moet ik uitgaan van wat de APK keurmeester opschreef en dat is alleen 'fuseekogel hoesjes'. Vervolgens begon hij over hele draagarmen. Dat is dus verwarrend, tenzij hij de binnenste rubbers bedoelde. Ik hier nu namelijk al hele draagarmen liggen en daarop zie ik dat de binnenste rubbers harde niet vervangbare zijn.
Maar terugkomend op jouw advies wordt het dus de buitenste rubbertjes vervangen of de hele draagarmen vervangen en andere smaken zijn er niet :-)
3 weken
Inderdaad, vermoedelijk doelde de keurmeester op het feit dat sommige, in de fabriek ingeperste fuseekogels moeilijk /niet zelf te vervangen zijn en die NEDCAR destijds gebruikte vallen daaronder.
Ik rij zelf een ouwe Space Star uit 2004 en gelukkig (achteraf) heeft jaren geleden bij de APK de garage ook maar de hele draagarm vervangen, terwijl ik zelf dacht er wel even een fuseekogel in te kunnen drukken.
Het laatste had me pakweg 20€ gekost, maar dan had ik naderhand toch weer in actie moeten komen voor een loszittende fuseekogel...
Ik snap wat je bedoeld. En als ie dan los komt is het waarschijnlijk tijdens het rijden dus nog levensgevaarlijk ook.
Ik heb (waarschijnlijk) een monteur (ken hem nog niet persoonlijk dus even afwachten of hij woord houd). Die zou een hele dag vrij houden voor het geval beide draagarmen vervangen moeten worden.
3 weken
"die gaan op den duur los zitten", Ik geloof je op je woord uiteraard, maar heb al vele van die kogels vervangen en de auto's nog gewoon in onderhoud. Er is er bij mij nog geen losgekomen.
Bovendien zit er nog een borgveer op.
Die klachten zijn me vooral bekend van Volvo V40/S40 rijders van de oudere generatie, zelf heb ik het niet meegemaakt.
Gevaarlijk wordt inderdaad het niet snel, maar met speling en bijgeluiden rijden wil ook niemand....
Als je al kant en klare draagarmen hebt liggen is die dingen er maar op zetten wel het beste uiteraard.
Ik laat de keuze aan de monteur want die spreekt uit ervaring. En als hij vraagt wat ik wil zeg ik 'Vervang maar compleet, anders ben ik misschien volgend jaar weer aan de beurt vanwege kogelspeling. :-)
3 weken
Dat is achteraf inderdaad de conclusie geweest.
1 week
Draagarmen voor deze auto's worden voorzover mij bekend alleen compleet geleverd, dus MET fuseekogels...dus als het goed is heb je ze al;...
Een hele dag voor 2 draagarmpjes vervangen lijkt me trouwens zwaar overdreven , da's 1 uur per kant.
Hij houd een hele dag vrij omdat ook nog uitgezocht moet worden hoe we die airbagstoribg er uit krijgen (zie mijn andere topic) en voor wat er nog komt, want deze auto moet 3 dagen later gekeurd zijn.
Dus als het na 3 uur klaar is dan is dat zo.
3 weken
Klopt
1 week
Beste reageerders,
Ik dank jullie allemaal voor jullie reacties en hierbij wat antwoorden (voor zo ver ik die kan geven nu de klus(sen) geklaard zijn).
- De hoesjes kunnen inderdaad los vervangen worden en dat is ook heel simpel, als de gekochte hoesjes maar nieuwe zijn en van de juiste omvang.
Ze zijn dan ook los vervangen als volgt:
Oude resten / hoesjes en vet goed verwijderen en ook de veerringen die onder op de hoesjes zitten.
Nieuw vet flink rond de fuseekogel smeren en hoesjes er volledig over trekken.
Onderzijde hoesje vast zetten met de oude of nieuwe veerring, bovenzijde met de hoesjes geleverde ringetjes van rubber of kunststof achtig materiaal. Die kun je er ook overheen trekken. Hierna zit het hoesje prima en wordt het goed gekeurd (ook in dit geval APK goed gekeurd).
- Maar hele draagarmen vervangen is zeker bij een oude (of erg roestige) draagarm geen slecht idee. Ook financieel gezien, want het los maken van de fuseekogels kan monnikenwerk zijn (zoals het bij mijn auto op de rechter draagarm het geval was. Die kwam er echt niet uit. Dus hebben we die draagarm compleet vervangen voor een gebruikte met nieuw vet en een nieuw hoesje. Dan kun je de oude kogel gewoon doorslijpen en de hele oude draagarm verwijderen en de vervanger onder de auto monteren. Dat scheelt veel tijd en ibspanning.
- Een gevruikte arm kost 25... 50 euro. Maar voor 55 euro heb je ook een nieuwe dus dat lijkt mij de beste keuze achteraf.
Dat geld overigens ook voor een wiellager bij de voorwielen. Die kun je niet persen dus moet je een nieuwe of gebruikte wielnaaf met lager kooen. De ABS sensor is kwetsbaar dus een nieuwe wielnaaf én een nieuwe sensor (vanaf € 75,- te koop) is aan te raden.
- Ik denk dus inderdaad dat losse fuseekogels ook niet aan te raden is net als losse perswiellagers (gaat niet, zit een sealring over het lager vanuit de fabriek en je sloopt de ABS sensor).
Dus bij deze auto hele wielnaaf vervangen voor een lager en hele draagarm voor een kogel. De prijs is zo voordelig dat het extra arbeidsloon van een monteur wat je abders krijgt er op terug haalt en dus onder de streep gelijk speelt of geld verdiend.
Bovenstaande geld dus vooral voor deze situatie: Een onbejende auro uit 2007 die zeer slecht onderhouden is eb dus onder de roest zit bij de draagarmen e.d. en met alles muur en muur vast...
Ik hoop hiermee alles duidelijk te hebben uitgelegd over hoe deze kwestie is opgelost bij mij.
1 week
Als ik bij een goed gesorteerde aanbieder van onderdelen kijk, dan worden daar wel degelijk losse wiellagers aangeboden, merkwaardigerwijs.
Prijzen van zowat niks tot het niveau van van complete naaf.
Iets wat je ook oplost met een complete draagarm: nieuwe rubbers, die zijn vast bij een oudje op LPG niet heel erg best meer...
Ik had ook zo'n perslager gekocht maar persen was niet mogelijk door die metalen sealring aan de buitenkant. Je krijgt het lager er niet langs
1 week
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.
Je krijgt t hoesje aan de onderkant niet zo makkelijk vast. Zelf pers ik er meestal een nieuw kogeltje in, mede omdat de fuseekogel vaak ook al wat is aangetast doordat de hoes stuk is.
3 weken