Nadat mijn pas goedkoop gekochte Colt 1.3 (type 6 uit 2007 op LPG) beroerd startte en kloppend en dieselend stationair liep, ben ik op onderzoek gegaan en ontdekte dat de olie heel laag stond. Dus aangevuld.
Ook de benzinetank was bijna leeg en de bobines zaten niet allemaal even goed contact makend op de bougies, welke er ook niet best meer uitzagen. En ook het luchtfilter was geel alsof die in een kamer vol rokers had gelegen.
Dus bobines opgeknapt en nieuwe platinum bougies er in gezet. Luchtfilter vervangen en ook de MAPsensor, want ik kreeg errorcode 0110 en 0170.
Hierna gibg het een stuk beter.
Beide errorcodes zijn er uit nu en het MIL (motorlampje is uit gegaan).
De motor loopt als die goed warm is (en dus op LPG loopt na 5 km of zo) prima.
Maar bij koudstart is het drama, hulde aan de automatische shoke (anders werd het helemaal niets). Ik moet direct na het stotterend aanslaan gas geven, anders schud de hele auto en dreigt de motor weer af te slaan.
En als ik het gas los laat binnen de eerste 3 à 5 km rijden, licht kort het acculampje op omdat de motor ook dreigt af te slaan. Is een 50% kans ongeveer. Na zo'n 2 sec. trekt het toerental aan naar 500 - 800 toeren en blijft de motor wel stationair lopen, maar licht onregelmatig. De toerenteller blijft een beetje onrustig deze 1e kiloneters van de dag...
Ik heb dus al een aantal dingen gedaan, met verbetering tot gevolg. Maar wat is een volgende stap?
Op internet lees ik bij dergelijk gedrag van een auto dat ik het bij de LMM moet zoeken, maar zit die wel in dit type / model auto? Dan zou die toch ook een sensor moeten hebben en dus een errorcode genereren?
Primair mankement is dus dat deze auto moeizaam start en dreigt af te slaan bij gas los laten als de motor nog niet volledig op bedrijfstemperatuur is.
Misschien een dwaze gedachte en vertel het mij gerust als dat zo is, maar als de LMM een probleem zou hebben, waarom dan alleen bij een koude of lauwe motor?
En zou het kunnen liggen aan de brandstofpomp? Als de auto 3 km gereden heeft schakelt het systeem over naar LPG toch? Dan is dat dus een andere tank en andere brandstofpomp naar ik aanneem?
Ik denk dus dat probleem misschien in het benzine mengsel zit.
Direct na het starten stinkt de motor namelijk ook nogal naar benzine.
Wie kan en wil hier iets zinnigs over zeggen?
Bedankt alvast.
Kaleido, dank voor deze tip.
Dat zal ik uiteraard moeten laten doen.
Maar misschien een domme vraag, maar deze 2 onderdelen zijn toch ook van invloed op het rijden op LPG? En dan rijd ie wel goed... Hoe zouden deze factoren dan toch de storing kunnen veroorzaken?
21 uur
Als de motor warmer wordt worden de problemen op benzine toch minder ?
Dat weet ik niet omdat ik dat nog niet geprobeerd heb. Dan is die namelijk automatisch ongeschakeld op LPG.
4 uur
Dat weet ik niet omdat ik dat nog niet geprobeerd heb. Dan is die namelijk automatisch ongeschakeld op LPG.
4 uur
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.
Probleem moet je zoeken in het benzine deel.
Meet eens compressie en de klepspeling.
21 uur