Beste Opel rijders,
Mijn auto Astra stationwagen 17 dti uit 2000 heeft sinds kort nieuwe banden met velgen ( OZ Superturismo met Toyo T1S 215/40R17). De banden zijn allemaal gebalanceerd en de daarna is de hele mikamk uitgelijnd. Nu heb ik geconstateerd dat ondanks alle uitlijningen en balanceren ten spijt de auto boven de 120 km/uur het flink bij het stuur begint te trillen.
Het trillen duurt tot ongeveer 160 km/uur en begint daarna minder te worden maar blijft wel aanwezig trillen.
Wat zou het kunnen zijn en wat kan ik daar aan doen.....
Groet,
Mark
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk is er een band niet rond.
Er zit dan een z.g hoogteslag in.
Dit krijg je er niet uit met balanceren,je zult een andere band moeten monteren.
Kontroleren kun je dit door de auto op te krikken en de wielen te draaien, kijk naar de bovenkant van de band als het wiel draaid.
Als er een hoogteslag in zit , zie je dat meteen.
Ik weet niet of je de velgen en banden als set gekocht hebt , in de aanbieding zeg maar,want dan worden vaak wat goedkopere banden gemonteerd.
Meestal kun je een nieuwe band krijgen .
mvg,
Hans.
Inderdaad even goed kijken of de band "rond" is. Ook even controleren of de banden juiste op de velg gemonteerd zijn (binnen en buiten kant van de band).
Als test zou je voor en achter even kunnen wisselen... dan weet je welke band/velg het is...
Waar heb je ze gekocht? Ik zou er direct mee teruggaan, want met je oude banden/velgen was er geen probleem.
Hoe eerder je teruggaat, hoe makkelijker ze doen. Anders komen ze met verhalen over stoeprandjes enzo, zolang het hun maar geen geld kost...
18 jaar
heb ooit "jimmy" gehad in het stuur door een slecht uitgebalanceerd achterwiel. Zijn die in orde? Op mijn oude kadett moest ik de voorwielen wielen laten uitbalanceren OP de wagen met speciaal toestel omdat er een onevenwicht zat in de wieltrein of zoiets dergelijks. Deze wijze van balanceren kon dit oplossen zonder verdere kosten. Moest dan bij het afnemen van de wielen deze wel markeren en op dezelfde wijze terug monteren!
18 jaar
bij een aantal bandenservice-bedrijven kun je je wielen ook laten "trimmen" er wordt dan een klein beetje profiel van je banden afgeslepen en zo kunnen ze eventuele hoogteslag opheffen!! misschien een aardig alternatief...
Is het naafgat van de velg niet te groot tov van de wielnaaf ?
Als er ruimte zit tussen het gat van de velg en de opstaande rand van de remschijf dan is dat de oorzaak van het probleem.
Er zijn universele "vulplaatjes" te krijgen om deze ruimte op te vullen.
Zijn deze vulplaten niet aanwezig dan is de velg alleen gecentreerd op de wielbouten, dit is vragen om moeilijkheden.
Allemaal nog bedankt voor de info. Heb alles weer laten checken oa de remschijven of deze niet krom waren, vulringen naaf/velg, hobbel in band dan wel velg.Heb alles wederom opnieuw laten balanceren en tot mijn grote verbazing moest alle lood vervangen worden door andere gewichten. Nu is de auto wel trillingvrij en een antwoord van de bandenboer was dat het vet/glijmiddel tussen band en velg eerst moet gaan kleven alvorens te gaan rijden. Nu zou het zo kunnen zijn dat de band verdraaid ten opzichte van de velg.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar