Ik heb een Peugeot 308 XT uit januari 2008.
Ik heb een kras in mijn achterbumper zitten, dus die wil ik misschien laten vervangen. Aangezien ik toch al een trekhaak wilde hebben, dacht ik: misschien kan ik er wel gelijk PDC (parkeersensoren) achter op zetten.
Dan zal ik wel een afneembare trekhaak moeten nemen, is me bekend. Alleen kan ik weinig concreets vinden over het na fabriek plaatsen van parkeersensoren (PDC) en trekhaken. Er is heel veel informatie, maar weinig duidelijkheid.
Ik hoop er tussen de 500 en 750 aan uit te geven, al zit er rek in het budget. Ik denk dat ik voor de verticaal afneembare variant wil gaan, zo is er niks meer in het zicht plus kan ik gebruik maken van de parkeersensoren.
Ik wil voor de parkeersensoren het liefst niet allerlei extra toeters en bellen in de auto zelf, dus ik vroeg me af: is mijn auto voorbereid op een PDC-unit en is dit (min of meer) plug & play te plaatsen?
Ik hoop het liefst ervaringen en tips te krijgen, de do's en don'ts, waar ik op moet letten, wat ik links moet laten liggen. Ik wil best wat geld uitgeven voor een nette oplossing, maar dan moet het wel een redelijk bedrag zijn (niet 500 extra alleen maar zodat je de trekhaak elektrisch in kunt klappen of zo).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
PDC origineel Peugeot zal in ieder geval aangemeld moeten worden in de BSI met een daarvoor geschikt diagnoseapparaat.
Dus de mogelijkheid bestaat om de parkeersensoren achterin aan te sluiten, daarna aanmelden en dan zou het moeten werken?
Moeten er dan kabels naar voren getrokken worden of is er al een voorbereiding achterin te vinden?
Dat diagnoseapparaat, is dat iets wat een particulier ook kan kopen/lenen/huren en waar zit de interface van de BSI? Ik heb een keer in de buurt van de sigarettenaansteker wel wat zien zitten, zit het daar of is het iets anders?
11 jaar
De OBD aansluiting zit voor je versnellingspook. Diagnoseapparaat: je moet op zoek naar iemand met een originele Peugeot tester of een DEC Superscan. Dat zijn de enige apparaten waarmee je dat kan doen.
de achterbumper is anders, er zit geen bekabeling in, er zit geen computer in voor de pdc enz enz. kortom, financieel niet haalbaar.
Technisch ook niet. Staat mee in het CAN comfort netwerk - onderdeel 7500.
Wordt een hel van een klus . Bsi staat vooraan - PDC achteraan. Nog maar te zwijgen over het elektronische.
Moet aangemed worden in BSi + de communicatie gaat over de radio én wordt visueel nog eens weergegeven op het multifunlctioneel scherm. Als je dat kan als leek, petje af.
[url=http://postimg.org/image/oxtqrwr4t/][img]http://s22.postimg.org/oxtqrwr4t/308_can...[/img][/url]
@Harry4203: welke achterbumper is anders? Als ik een achterbumper van de sloop haal waar de PDC in zit, kan ik deze dan niet er uit halen en aansluiten bij mijn 308?
@GOVA: wat bedoel je met: "staat mee in het CAN comfort netwerk"? BSI staat vooraan, PDC achteraan, moet aangemeld worden in de BSI. Waarom wordt dit moeilijk? Is het meer dan de bumper fysiek bevestigen, elektrisch de PDC aansluiten, aanmelden in de BSI en het werkt? Dan laat ik het aanmelden in de garage doen en de rest kijk ik in principe af van de bumper van de sloop.
11 jaar
als je er echt perse op de gok geld in wilt steken, moet je misschien eens beginnen met kijken of er bedrading ligt in de koffer tbv een parkeerhulp-computer.( zit achter de zijbekleding links) let wel, er zijn bv al 12 soorten computers voor de 308 in omloop dus weet waar je aan begint. dan is het natuurlijk ook nog de vraag of de radio en het middendisplay geschikt zijn voor een auto met pdc. en ook of die bedrading er dan in zit. neem van mij aan dat wat er niet in hoeft er in de fabriek ook niet in gaat. nogmaals, ik hou best van een uitdaging, maar dit raad ik je omdat het een probeersel blijft toch af.
Ik zal er een keer naar kijken, ik heb de zijbekleding al een keer losgehad omdat de lichtunit geen contact maakte maar er viel me niet zo een, twee drie iets op.
Ik ga er dan van uit dat het waarschijnlijk geen succes gaat worden, zeker gezien mijn onervarenheid, al ben ik nog wel een beetje handig (maar het is meer weten dan kunnen in dit geval).
Dan rest nog de vraag hoeveel een trekhaak monteren of zelf monteren ongeveer moet kosten en of er zaken zijn waar ik op moet letten.
Ik weet ondertussen dat ik een dertienpolige elektrische aansluiting moet hebben en dus geen PDC-toevoeging bij de trekhaak.
Ik ben er nog niet over uit of ik een vaste trekhaak, horizontaal te verwijderen trekhaak of verticaal te verwijderen trekhaak wil hebben.
Ik hoop dat iemand al gezocht heeft naar de verschillende oplossingen en prijzen en me wegwijs kan maken.
11 jaar
Ik ben uiteindelijk bij de dealer (Nefkens Eindhoven) wezen vragen naar hoe het zit met een achterbumper met PDC, maar ook daar kreeg ik niet veel positiefs te horen.
Ik heb ondertussen min of meer op de gok een trekhaak plus kabelset gekocht, vandaag binnengekomen, netjes met handleiding, maar....
Met de handleiding van de trekhaak lijkt alles prima, ik mis min of meer twee beugels die op de auto moeten zitten en weggehaald moeten worden, maar de rest heb ik wel zo ongeveer zien zitten en dat klopt allemaal wel (verwacht ik). Maar bij de handleiding van de kabelset zijn er toch een paar behoorlijke missers:
1. er moeten wat zijpanelen los in de achterbak. Nu weet ik hoe ik het klepje links neer kan klappen en achter bij de lichtunit kan komen, daar dienen een aantal dingen aangesloten te worden.
Alleen moet het paneeltje links los waar de hoedenplank op rust, maar ik zie nergens iets waar ik aan kan draaien/schroeven. Veel meer dan dat paneel los moet staat niet in de omschrijving.
Wel zie ik dat de twee haken die daaraan zitten wel enigszins los zijn, maar ik krijg ze zonder lomp geweld (afbreken?) niet gedraaid, verschoven of uitgetrokken. Ook het paneel waar de hoedenplank op rust kan niet op een normale manier losgetrokken worden.
En zo is er nog een paneel, namelijk onder het stuur (niet links de toegang tot de zekeringen). Niks te zien, hard trekken zonder lomp geweld levert niks op. Wel 2 zwarte bevestigingspinnen losgetrokken die helemaal onderin zitten, verticaal gemonteerd, maar dat lijkt op het horizontale paneel boven je voeten, waar verlichting in zit.
Er staat uiteraard niks in de handleiding van de auto en werkplaatshandleidingen zijn niet snel genoeg te vinden via internet. Ik zal de verkoper van het spul een mail sturen, maar misschien weten jullie hoe die panelen los moeten? Dan heb ik ook nog de vraag waar en hoe een kabel van achter naar voren toe getrokken kan worden? Ik kan geen panelen loshalen, dus ik zie niks maar ik verwacht dat dat een drama wordt gezien de uiterst summiere beschrijving.
Alvast bedankt voor een antwoord...
11 jaar
Niet luisteren naar Profs...maar gewoon doorgaan.
Moeten wij nu de oplossing aandragen?
Dit forum is er voor om samen technische problemen op te lossen, niet om ze te uit te vinden.
Moderator Problemcar.
Ik ga juist mee met het advies om geen bumper met parkeersensoren te kopen?
Er is concreet geen advies gegeven, noch tips, over de trekhaak.
Ik wil dit zelf uitvoeren omdat ik anders 250 voor inbouwen moet betalen.
EDIT:
Aangezien er toch (nog) geen reactie was heb ik verder gekeken en wat geprobeerd. In de achterbak is het me gelukt om de zijpanelen los te krijgen:
Eerst het paneel onder het plafondgedeelte, kan losgetrokken worden. Daarna 2 torx-schroeven losmaken voor het paneel daaronder (daar rust de hoedenplank op links), dan moet het paneel daarvoor (in de deurstijl) één torx-schroef losgehaald worden en eventueel een deel losgetrokken, zodat de derde torx-schroef voor het hoedenplank-paneel vrij komt.
Dan kunnen eventueel stekkertjes losgehaald worden voor de achterbakverlichting en 12V stekkeraansluiting en dan is het hoedenplank-paneel geheel los.
Om de kabel naar voren te geleiden heb ik gezien dat alle kunststof panelen in de deurstijlen losgetrokken kunnen worden, daar zitten misschien al draden achter.
Nu rest me nog twee dingen:
1. De min-pool van de accu is niet direct zichtbaar, dus ik ben er nog niet uit hoe ik de min kan loskoppelen voordat ik alles aan ga sluiten...
2. Een deel van de kabel moet direct op de plus-pool van de accu aangesloten worden (waarschijnlijk gedeelte koelkast 13-polige aansluiting). Nu zal aansluiten op de plus niet zo'n punt zijn, alleen hoe krijg ik de kabel vanuit het zekering/BSI compartiment linksonder het stuur richting de motor-ruimte? Ik denk dat het het beste zou gaan om met een dunne, flexibele kunststof lat/staaf door te steken, een touw aan te bevestigen en dan terug te halen, de kabel aan het touw bevestigen en dan doortrekken of weet iemand een betere optie?
11 jaar
Aangezien er waarschijnlijk vanalles vervangen moet worden, is het niet mogelijk/makkelijk om een bumper met parkeersensoren aan te sluiten op een Peugeot 308 die dit niet standaard heeft.
Tenminste: niet mits de parkeersensoren geïntegreerd moeten worden in het display.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar