Onze auto met 158.000 km op de teller heeft (vermoedelijk sinds een paar weken) een airco probleem.
De auto is voorzien van climate control. De laatste paar weken hebben we niet zelf in de auto gereden vanwege een vakantie naar warmer oorden.
De uitblaas temp op volle ventilator stand bij een buitentemp van 16 graden is max 17 graden. dat terwijl de airco aanstaat en de temp regeling bv op 14 garden binnentemp staat ingesteld.
Bij inschaleing A/C knop gaat wel het stationair toerental omhoog van de normaal 700 tpm naar ong. 800 tpm. Ook de koelvin gaat draaien zodra je de airco inschakeld. Het lijkt me dus wel dat de pomp ingeschakeld wordt. Het heeft alleen geen merkbaar koelend effect.
Nu moet ik er bij zeggen dat sinds een paar duizend km terug de MM lamp weer is gaan branden nadat ik bij een lange rit op benzine om alles schoon te rijden terug wou schakelen op gas. De motor begon toen te bokken en ik heb weer teruggeschakeld op benzine . later die dag heeft mijn dochter de auto van schiphol weer meegenomen en heeft ondanks het barnden van de MM lamp geen motorproblemen meer gehad. Ze kun gewoon op gas rijden zonder gedoe. Vanwege het rare MM gedrag (zie andere topic) heb ik daar nu niet weer meteen aktie op ondernomen.
Zou het toch kunnen dat het MM lampje nu om andere (airco ?) reden brandt . BV een temp sensor die van slag is oid ?
Wat is de beste weg zonder dat ik eerst weer op allerlei onnodige kosten en vervanging BSI of vloeistof of gas oid laat doendie niet nodig blijken te zijn achteraf.
Ik denk even aan het topic met de kapotte relais in de BSI. Ik denk dat in mijn geval omdat de pomp wel wordt ingeschakeld (?) dit relais zijn werk doet. Hoe kan anders als de airco pomp het niet zou doen het motortoerental zo sterk reageren? dat gebeurt toch alleen onder de belasting van de aircopomp?
Wie weet raad en geeft me tips om eerst simpel zelf iets te checken ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou eerst de druk van de airco meten,waarschijnlijk te weinig vloeistof in het systeem,net genoeg om de pomp aan te laten slaan,maar net te weinig om echt te koelen,denk dus systeem opnieuw vullen,maar uiteraard ook op eventuele storingen uit laten lezen,en controleren op lekkage's
Ricky,
Ik denk ook te weinig koudemiddel.
17 jaar
[quote=KRG]Onze auto met 158.000 km op de teller heeft (vermoedelijk sinds een paar weken) een airco probleem.
De auto is voorzien van climate control. De laatste paar weken hebben we niet zelf in de auto gereden vanwege een vakantie naar warmer oorden.
De uitblaas temp op volle ventilator stand bij een buitentemp van 16 graden is max 17 graden. dat terwijl de airco aanstaat en de temp regeling bv op 14 garden binnentemp staat ingesteld.
Bij inschaleing A/C knop gaat wel het stationair toerental omhoog van de normaal 700 tpm naar ong. 800 tpm. Ook de koelvin gaat draaien zodra je de airco inschakeld. Het lijkt me dus wel dat de pomp ingeschakeld wordt. Het heeft alleen geen merkbaar koelend effect.
Nu moet ik er bij zeggen dat sinds een paar duizend km terug de MM lamp weer is gaan branden nadat ik bij een lange rit op benzine om alles schoon te rijden terug wou schakelen op gas. De motor begon toen te bokken en ik heb weer teruggeschakeld op benzine . later die dag heeft mijn dochter de auto van schiphol weer meegenomen en heeft ondanks het barnden van de MM lamp geen motorproblemen meer gehad. Ze kun gewoon op gas rijden zonder gedoe. Vanwege het rare MM gedrag (zie andere topic) heb ik daar nu niet weer meteen aktie op ondernomen.
Zou het toch kunnen dat het MM lampje nu om andere (airco ?) reden brandt . BV een temp sensor die van slag is oid ?
Wat is de beste weg zonder dat ik eerst weer op allerlei onnodige kosten en vervanging BSI of vloeistof of gas oid laat doendie niet nodig blijken te zijn achteraf.
Ik denk even aan het topic met de kapotte relais in de BSI. Ik denk dat in mijn geval omdat de pomp wel wordt ingeschakeld (?) dit relais zijn werk doet. Hoe kan anders als de airco pomp het niet zou doen het motortoerental zo sterk reageren? dat gebeurt toch alleen onder de belasting van de aircopomp?
Wie weet raad en geeft me tips om eerst simpel zelf iets te checken ?[/quote]
Luisteren of je een klik hoort van het relais. Een fractie van een seconde na het bedienen van de AC toets moet het relais in de bsi een klik geven die goed hoorbaar is. Vergelijk het maar met de klik die het relais van de achterruit verwarming maakt. Geen klik kan een defect relais betekenen. Als eerste zou ik echter de vulling van het airco circuit laten controleren, dan checken op het relais.
Ik heb ook problemen met mijn airco, volgens de aircoman zou de drukschakelaar (achter mijn linkerkoplamp op een zwart potje) stuk zijn. Er zit genoeg koudemiddel in dat heeft hij nageken. Kan je deze schakelaar doormeten of even doorverbinden ik heb geen schema's. De schakelaar heeft 4 contacten.
Wanneer ik zo de verhalen op de site lees ga ik nu ook het relais in de bsi verdenken.
Wie kan mij helpen of een schema doorsturen.
ps het gaat om een 406 1.8 16v uit 05-2000
17 jaar
Barry, check dit topic even, dan heb je geen schema's nodig.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
en
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Ik heb eerst geluisterd of ik een klik van het relais hoor in de BSI. : nee,dus. maar denk erom mijn mm lampje brandt ook al een tijdje. mag de airco dan wel draaien oftwele zegt het ontbreken van de klik dan wel alles in deze situatie.
Ik hoor ook niet de magneetklep klikken , wel gaat de ventilator draaien. Dus daardoor wordt het stationair toerental anders door de belasting van de ven. Maar ik hoor onder de motorkap geen duidelijke harde magneetklep klik.
maar als de systeemdruk te laag is ,s chakelt de airco niet in, maar klopt het dan wel dat de ven wel gaat draaien na indrukken A/C ?
Wie geeft meer hints?
17 jaar
Ik heb de auto airco laten controleren. Er bleek genoeg vulling in het systeem te zitten, geen lek e.d.
Ook was de airco niet de oorzaak van de MM lamp die brandde. Er is geen foutcode opgeslagen die op de airco wees.
Climate control gaf geen fout ook verder. Alleen magneet klep komt niet in en er staat ook geen spanning op de stekker naar de magneet klep als je de A/C knop indrukt.
Ik ga dus eerst volgens advies een nieuw relais in de BSI zetten nadat ik deze heb besteld en heb geleverd gekregen.
wordt dus vervolgd !
17 jaar
Vanmorgen heb ik een relais bij de winkel gehaald voor 7 euro. In de BSI geplaatst en alles doet het weer.
Dit scheelt weer een reparatie van 200euro.
Iedereen bedankt voor de info.
17 jaar
Met een beetje denkwerk en niet alles gelijk vervangen kom je een heel eind.
17 jaar
Ik heb ook het relais Farnell ( Panasonic JSM1-12V-5) besteld bij de fa. OKAPHONE in Groningen. Ze zouden hem morgen binnenkrijgen en ik krijg 'm geleverd voor 6,95 eu. Ik heb er meteen 2 besteld. Misschien voor reserve oid.
Na morgen horen jullie of het gefixed is.
17 jaar
Ik heb precies volgens deze link:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
alle aanwijzingen opgevolgd. Ik heb het relais van FARNELL besteld bij OKAPHONE in Groningen. Deze hebben het relais direct bij FARNELL besteld en de volgende dag kon ik het relais afhalen voor 6 eu en een beetje !
Alles BSI e.d. gedemonteerd volgens instructies van de link. Oude Relais gedesoldeerd en de nieuwe gemonteerd en vastgesoldeerd. BSI loshangend eerst weer aangesloten en alles getest.
Airco klikt weer in bij A/C bediening en inblaastemperatuur is nu 4 graden.
MAW alles is ook bij mijn auto qua airco weer gefixed. Dank aan de plaatser van de duidelijke instructies. Bedankt voor de tips.
Achteraf had ik me de regeneratie en check van koudemiddel kunnen besparen door eerst het relais te meten en te vervangen.
Daarna had ik altijd nog voor de zekerheid kunnen laten vullen. Maar ja, dat is achteraf !
17 jaar
Goed werk Klaas. Kan die er weer een tijdje tegenaan. Keertje regenereren en check kan nooit kwaad, zeker als dat nog nooit is gedaan.
Ik was helaas wat te vroeg met mijn eind conclusie dat alles ok was.
Nu het buiten 32 graden is op de temp meter in de auto koelt de airco niet goed meer. het relais komt keurig in, maar de minimale inblaastemp bij vol aan en 14 graden instelling is 26 graden bij een buiten temp van meer dan 30 graden.
Ik dacht dat bij de garage op 5 april ook het systeem opnieuw geleegd en gevuld was , maar bij navraag vandaag bleek dat niet zo te zijn. Ik heb er ook geen rekening van gekregen.
Dus: ik heb BSI relais van airco vervangen, deze werkt goed en schakelt magneetklep ook goed. Bij weersomstandigheden van pakweg buitentemp 22 graden koelt de airoc wel. Toen ik 12 april na fixen relais had gemeten kwam ik bij buitentemp van 16 of 17 graden op inblaastemp van 4 graden. Dus bij koeler weer lijkt airco te werken.
kan dit toch duiden om maar bv 300 gram koelmiddel ipv de 650 gram die er in hoort. Maw laten hervullen, vooraf op stikstof controleren op eventueel lekkage en dan moet alles weer werken ?
Of zijn er meer oplossingen mogelijk ?
hoe check je eea. ?
17 jaar
Klaas bij mijn 2001 406 zat vorige jaar bij de eerste keer service ook nog ongeveer 300 gr koelmiddel in het systeem. Systeem koelde nog wel maar trok het niet meer bij hogere temperatuur. Na bijvullen werkte het weer prima, ik verwacht dat het bij die van jouw ook goed zal zijn na nieuwe vulling.
Bijvullen kan niet, systeem word leeggehaald en gevacumeerd en laat ook een nieuwe filterdroger plaatsen en fluor om een eventuele lekkage op te sporen.
Dan zal het systeem weer goed werken.
17 jaar
Bijvullen kan wel, dat doe je door een losse bus op het systeem aan te sluiten, maar dat is eigenlijk prutsen. Een complete beurt is beter, wordt ook de compressor olie bijgevult als er te weinig is !
Toen mijn airco het niet deed had ik het vermoeden dat het systeem leeg was. Ik wilde toen zelf (voar weinag) even het systeem bijvullen om te zien of de airco dan weer zou werken. Zo ja, dan bij een aircoboer een beurt laten geven. Bij het zoeken op marktplaats en ebay naar die losse busjes kwam ik een advertentie van deze site: http://www.aircohelper.nl/ tegen. Ik had dan de keuze tussen een busje van 60.- (incl verzendkosten) of iemand die het voor me doet voor 79.-
Ik ben vervolgens bij de "aircohelper" geweest. Het bedrijf zit een beetje achteraf in een steegje en ziet er niet zo betrouwbaar uit als een Peugeot dealer. Maar ik ben goed geholpen. Er is iets gedaan met stikstof en de airco is weer opnieuw afgevuld, tevens heeft het systeem een 10 minuten onder druk gestaan om te zien of er een lek was. Door dat stikstof kwam er 10.- bij.
17 jaar
De auto is vandaag gecontroleerd door de airco specialist. er bleek nog ong 100 gram in te zitten. Daarom is voor de zekerheid eerst getest op lekkage, drukschakelaar afdichting oke, ook leidingen oke , maar condensor lekt. getest met electronische lek zoeker die volop ging piepen bij de condensor. Dit type van de peugeot 406 Phase II schijnt gevoeliger te zijn voor corrosie juist in de buurt van de radiator. Waarschijnlijk werking van aluminium vs staal oid. In ieder geval moet condensor vervangen worden en systeem opnieuw gevuld.
Wat mag een nieuwe condensor plaatsen en systeem opnieuw vullen kosten ongeveer ?
17 jaar
Klaas even zoeken via bijvoorbeeld www.masterbase.nl en je ziet dat een condensor ergens rond de 180 eur kost. Daarbij komt nog het monteren ervan, de prijs daarvan kan ik moeilijk inschatten. Zelf ermee aan de slag gaan zou ik niet doen. Het opnieuw laten vullen enz zit zoals ook Richard aangaf ergens tussen de 80 en de 120 euro.
De airco is inmiddels gerepareerd. De condensor vervangen en systeem op verdere lekkage getest en weer geheel gevuld met 600 gr en alles werkt weer prima.
Mijn garage heeft de tip van de defecte BSI die soms is te fixen met vervanging relais overgenomen. Ze hebben al 2 BSI 's kunnen repareren dankzij de handleiding hier op dit forum !
Alleen een rara zaak dat Peugeot daar niet iets voor heeft bedacht. waarschijnlijk vinden ze bij de fabrikant het beter om regelmatig nieuwe BSI's te verkopen ipv de dealers te informeren over reparatiemogelijkheid.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar