De aircospecialist heeft een nieuwe aircpomp geplaatst en het systeem gevuld. Pomp was vastgelopen.
Nu wil de pomp niet inslaan. De aircoman heeft geadviseerd naar de dealer te gaan om de airco aan te laten melden. Klopt dit verhaal? Moet de airco in de BSI aaangemeld worden?
gr.
Cees Heemskerk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoort dit niet bij het werk van een airco specialist om het systeem draaiend op te leveren ?
In de BSI moet zo ongeveer alles aangemeld worden, dus met de airco zal dat ook wel zo zijn. Maar als de airco het voorheen goed heeft gedaan en nu alleen de pomp is vervangen en opnieuw is afgevuld lijkt me dat er in de BSI niets is veranderd en de airco het meteen had moeten doen. Bij mijn vorige 406 (1.8 16v, EW7) is de warmtewisselaar aan de voorkant van de auto vervangen. Gewoon de oude er uit, de nieuwe er in, afvullen en werken.
15 jaar
[quote=Richard9710]In de BSI moet zo ongeveer alles aangemeld worden, dus met de airco zal dat ook wel zo zijn. Maar als de airco het voorheen goed heeft gedaan en nu alleen de pomp is vervangen en opnieuw is afgevuld lijkt me dat er in de BSI niets is veranderd en de airco het meteen had moeten doen. Bij mijn vorige 406 (1.8 16v, EW7) is de warmtewisselaar aan de voorkant van de auto vervangen. Gewoon de oude er uit, de nieuwe er in, afvullen en werken.[/quote]
"afvullen en werken" indien het vervangende examplaar exact hetzelfde type is neem ik aan? Stel dat er een andere 'passende' airco pomp is gemonteerd, hoe zit het dan?
15 jaar
Ik ben geen airco specialist, dus dit is enkel het resultaat van (voor mij dan) logisch nadenken. De pomp wordt aangestuurd door een +12v Ongeacht wat voor pomp er op zit, er zit enkel een +12v aansturing op. Zodra de pomp +12v krijgt trekt de magneetkoppeling aan en begint de pomp te werken. De BSI "ziet" volgens mij helemaal niet wat voor pomp er op zit. Je zou de +12v aansturing ook van de pomp kunnen halen en er een lamp mee laten branden, volgens mij heeft dat voor de BSI verder geen effect.
15 jaar
Pomp hoeft niet aangemeld te worden.
Kijk eens of je wel 12v spanning op de pomp-
connector krijgt. Heb al meegemaakt dat de spoel
van een nieuwe pomp defect was.
Wat zijn de drukken bij stilstand?
Grtz, Pascal
het zal wel gewoon het alom bekende relais in de bsi zijn dat stuk is zeker? idd spanning meten (met proeflamp) op de compressor. airco moet idd wel op aanwezig staan in de bsi, maar zoals al gemeld is hier niks aan veranderd.
Ik vermoed dat ook hier de oude 406 kwaal een rol speelt. Ik zal de Bsi door laten meten of het aircorelais ter ziele is. Zo ja dan zal ik mijn vakgarage vragen een nieuw relais in te solderen. Jullie horen nog van mij.
gr.
Cees
15 jaar
Volgens mij is het weigerende relais in de BSI alleen een kwaal van de half mux versies. Met bouwjaar 2003 gok ik dat het hier gaat om een full mux versie.
15 jaar
Richard, wat bedoel je met MUX ?
[quote=citroënmonteurtje]Richard, wat bedoel je met MUX ?[/quote]
multiplex.
Gr. paul
ok
Richard,
Wat is het verschil tssen een half mux of een full mux versie? Andere Bsi of zo? Wordt zo'n airco dan anders aangestuurd??? Deze auto is inderdaad full mux.
Kan iemand mij helpen aan een bedradingsschema?
gr.
Cees
15 jaar
Om zeker te zijn wat voor multiplex en schema hebben we het chassisnummer (laatste 8) nodig.
306 cabrio,
het chassisnr. is 81572084
gr.
Cees
15 jaar
[quote=heemskerk4251]Wat is het verschil tssen een half mux of een full mux versie?[/quote]
Wat er aan verschillen tussen zitten weet ik niet. Ik had een 1.8 16v van aug 2001 en die was half mux. Nu heb ik een 2.2 HDiF van maart 2002 en die is full mux. Dat is via de service box na te kijken (als je tenminste daar nog toegang toe heb, dat hebben ze beperkt tot automonteurs). Wat voor mij een duidelijk te zien verschil is, maar waarvan ik niet zeker weet of hieraan ook het verschil tussen een half en full mux te zien is, zijn de handels voor richting/licht, ruitenwisser bediening, cruisecontrol en radio bediening.
Het technische verschil zal ongetwijfeld onder andere de BSI zijn. Ik merk bij mijn huidige auto dat als ik bijvoorbeeld grootlicht aanzet, dat ik de computer daar enkel het signaal voor geef. Met enige vertraging zet de computer vervolgens daadwerkelijk het grootlicht aan.
15 jaar
306 cabrio,
Je bent me hoop ik toch niet vergeten??
gr.
Cees
15 jaar
Iemand anders die mij aan een bedradingsschema kan helpen? Airco 406 2003
Chassisnr. 81572084
bvb dank,
Cees Heemskerk
15 jaar
Het klinkt bizar...... maar de airco doet het ineens weer.
Niets bijzonders aan gedaan....
Ik drukte zomaar op het knopje en hij sloeg weer in.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
gr.
Cees
15 jaar
Cees, het inschakelen van de aircopomp wordt uiteindelijk door de motor ebe bepaald. Als de pomp is vast gelopen zou er wel eens een storing hier of daar kunnen staan . Als de motor ebe dit aan de weet is gekomen via de can/van bus dan wordt de airco niet ingeschakeld. Als er na een aantal keren starten geen nieuwe meldingen meer zijn dan is er best kans datie em weer vrijgeeft. Als de storingen gelijkgewist waren na de airco reparatie dan hatie het denk ik gelijk gedaan. Ben hier niet helemaal zeker van maar heb hier anders geen plausibele verklaring voor.
Pt nieker
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar