close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: inhouden

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0hdi break

auto houdt in en stottert op de snelweg.
blijft wel draaien en heeft de volgende tijdelijke storingen;
voedingssensor
signaal gaspedaal
signaal dieselbrandstofdruk
signaal turbodruk

Geplaatst door

willemsezone010 (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een voedingssensor ken ik niet. Of bedoel de voeding voor de sensoren?
Heb je misschien de nummers van de foutcodes?

oldford 0
badge

15 jaar

filter al eens vervangen?

m.b.v maxiscan de volgende storingen;
p0560
p0190 2x
po235
po120 2x
po220 3x

120 = uitlaatgas recirculatie
190 = brandstofdruksensor
220 = gaspedaalsensor baan 1
235 = turbodruk
560 = accuspanning

Bij zoveel storingscodes eerst massa's van motor en carroserie controleren en eventueel de voedingen. Als dat goed is dan zou ik het volgende doen;

Ik zou de storingen wissen en kijken welke er terug komen na een proefrit als de motor gestotterd heeft op de snelweg.

Volgens mij hebben 560 en 220 niet echt iets met de klacht van deze wagen te maken dus die kan je al schrappen.

Als ik dit zo lees dan blijven 120,190 en 235 over. 120 en 235 zijn vacuum gestuurde functies. Daar gaat nog wel eens wat mis mbt tot verstopte slangetjes (olie er in) en elektrklepjes die niet goed functioneren. ik denk dat je hier een RHZ motor (=110pk) in hebt zitten. De turbo is er dus eentje met leischoepen die door vacuum gestuurd wordt.


Ik weet niet of het met jou testkast kan maar ik zou eens kijken of je de live data gegevens kan zien betreffende ingestelde en gemeten turbodruk en ingestelde en gemeten brandstofdruk. als er permanent een verschil is tussen de ingestelde en gemeten parameters dan kan er een foutmelding ontstaan.

Is de turbodruk niet goed dan inlaatcircuit controleren op uitwendige lekkages,de turboslangen ook aan de binnenzijde controleren of de binnenvoering er niet gedeeltelijk afgekomen is ,deze kan dan weer de inlaat gedeeltelijk blokkeren.
Verder het eerder al genoemde vacuum systeem controleren. Ook membaampjes van de smoorklep en egr klep testen met een vacuumpomp of zo.

Bij brandstofdrukproblemen is de hogedruksensor vaak wel een bron van storingen en de verstuivers kunnen te veel retour geven waardoor er teveeldrukdaling in de galerij ontstaat.

Om te controleren of het egr de storing veroorzaakt zou dit mechanisch afkoppelen door de vacuumslangen van de egerklpe en de smoorklep af te halen en af te doppen. dan gaan rijden en kijken of de storing nog aanwezig is. Bij dit experiment kan de storingslamp gaan branden. verder voor de zekerheid de egrklep controleren of deze niet mechanisch open staat door vervuiling oid. (desnoods demonteer je hem)

Zo , het is een heel verhaal geworden maar misschien heb je hier iets aan.

PT nieker

bedankt pt nieker heb een echte ppd dus zal verder cont en nog een keer uitlezen en dan kijken wat die doet ga je advies eerst volgen

Volgens hebben P0120 en P0220 een iets andere omschrijving:
P0120 - gaspedaalsensor baan 1
P0220 - gaspedaalsensor baan 2
Brandstofvoorziening wordt volledig gestuurd via het gaspedaal.
Als beide sensoren moeilijk doen kan dat best het stotteren veroorzaken doordat er steed iets meer en dan weer wat minder diesel wordt ingespoten.
Mogelijk wiorden de storingen veroorzaakt omdat de voedingspanning veel te laag of veel te hoog is (P0560).
Meet ook eens de accuspanning met draaiende motor.

oldford 0
badge

15 jaar

bij draaiende motor 14.2 volt fluctueert wel een beetje.maar niet meer dan 0.5 volt

Ecu zet de fout P0560 niet zo maar. Mogelijk een relais wat afvalt of overgangsweerstanden in stekkers.
Als je een schema hebt zou ik eens de spanningen in de connector van de ecu meten.

oldford 0
badge

15 jaar

@ Oldford, volgens mijn dokumentatie is P0220 gaspedaalsensor baan 1 en P0225 gaspedaalsensor baan 2. Bij peugeot (en andere merken ?) lopen de gaspedaalstoringen ongeveer van P0220 tot P0230. Maar goed ,ik kan het mishebben natuurlijk,ik ga het morgen nog eens nakijken op de universele P code list.

Mijnheer van Doorne, als u een echte PPS heeft dan bij uitlezen de functie F6 gebruiken. Dan krijg je een tabblad met extra info over de parameters tijdens de storing, zoals motortemperatuur,snelheid, toerental etc.

PT nieker

PT Nieker, je hebt (gedeeltelijk) gelijk. P0220 en P0225 voor gaspedaal baan 1 en 2. Maar P0120 is GEEN EGR.
Ik gaf de officiele EOBD uitleg, maar daar voldoet deze motor/ecu nog niet aan.
P0120 is Throttle position, maar een diesel heeft geen gasklep zoals een benzine model.

Kan best zijn dat die Maxiscan een code uit zijn duim zuigt. Heb ik al meer gezien.
Vindt ook dat er wel erg veel dubbele en driedubbele stroingen worden gezien. Wederom een bekend euvel bij Maxiscan.

Wat is de motorcode van de motor? Staat op positie 6, 7 en 8 van het chassisnummer.

oldford 0
badge

15 jaar

Old ford, deze motor is een RHZ met bosch edc15c2.
Wat betrefd de P0120 storing, die geeft de peugeot dokumentatie aan als EGR, dus begrijp ik even niet. Misschien zou je throtle position kunnen uitleggen als als zijnde stand van de EGR smoorklep in het inlaat spruitstuk ? Ik weet het niet hoor mischien dwaal ik te ver af van de vraag van de topic starter.

PT nieker

Ik heb P0120 niet eens in de lijst staan voor een RHZ.
Officiele EOBD uitleg is Throttle/Pedal Position Sensor/Switch "A" Circuit.
Ik denk dat de Maxiscan hier uit zijn duim aan het zuigen is.

oldford 0
badge

15 jaar

OK , dan maar even wachten tot de topic starter weer reageert.

Volgens mij worden deze sensoren 5 volt gevoedt vanuit een punt in de motor computer, een zogenaamde voedingsbank... Deze voeding vertrekt op de printplaat vanuit een gestabiliseerde 5 volt en vertakt zich naar de verschillen de stekkers.... Een massa sluiting legt deze hele voedingsbank plat. Ik verwacht dat ergens een 5 volts voedingsdraad aan de carrosserie schuurt en af en toe contact maakt. Eventueel valt de voeding vanuit de motor computer uit doordat je te maken hebt met een slechte massa of voeding naar de computer. Controleren met een lamp, is een massa of voeding slecht dan valt 'ie zo door de mand. Als je echt pech hebt, ligt het in de computer zelf, maar die kans schat ik klein in.

Jaap.

Jaap Jansen 0

15 jaar

die peugeot laptop crashed steeds met een defecte accu maar dat is een andere issue.via een psa dealer in de buurt werden we naar de motorkabelboom gestuurd.
de boom begint van de ecu maakt dan een u en krijgt een t waar er bedrading naar de verstuivers toegaat.
daar moesten we kijken is ook nabij het brandstoffilter,een originele pluslas veroorzaakte al deze problemen.van een 2.5 naar 2 draden van 1.5 kwadraat draadjes.
achteraf kan je zeggen dat veel van de storingen ook wel wezen naar de plus/stroomverziening van de diverse componenten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.