Sinds kort blijft mijn motormanagementlampje branden en op het display staat "storing branstofregeling".Ik merk echter niets bij het starten en rijden.Hij rijdt net zoals anders.Kan dit kwaad en weet iemand wat dit betekent.Ik hoor het graag.
Ferry
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Uit laten lezen.
uitlezen en rij langer op benzine
mogelijk benzine systeem vervuild door weinig gebruik
en altijd in zo'n geval eerst benzine systeem weer 100% maken voordat je naar lpg systeem gaat kijken
dus komende tijd niet op lpg rijden totdat je weet dat op benzine de storing niet voorkomt
2 tank beurten zoner de storing terug komt is dus goed
Probleem op LPG is, dat de benzine verouderd in de tank. Meestal is de tank zomaar voor een kwart gevuld. Benzine wordt tijdens het rijden op LPG rondgepompt en warmt op. Temperatuur kan wel tot 60 graden oplopen. Hierdoor worden er delen uit de benzine afgevoerd via het damp retour systeem. De kwaliteit gaat dan snel achteruit. Injectoren worden te weinig gebruikt en vervuilen door lakafzetting op de naald. Inspuitbeeld wordt hierdoor sterk beinvloed en mengselverhouding klopt niet meer en daarna gaat het systeem in storing. Dus een goede brandstofreiniger af en toe er in, langer op benzine rijden is beter voor de injectoren, kleppen etc.
Bedankt heren voor de snelle reactie.Ik doe eerst een branstofreiniger erin en ga dan op benzine rijden.Als de storing blijft dan laat ik hem uitlezen.
Ferry
12 jaar
Het zal wel in die drama installatie van AG liggen. In volgorde van waarschijnlijkheid:
1. druksensor op verdamper defect (is modificatie voor) - modificatie uit laten voeren. Is te zien aan je fuel trim waarden (uitlezen frame freeze data) fuel trim zal dan ergens zijn uiterste grens van +25% hebben bereikt.
2. verdamper vervuild inwendig - verdamper vernieuwen (verdamper gaat 100.000-150.000 km mee.)
3. injectoren vervuild. hiervoor hoort een filterbus te zitten in de centrale injector voedingsleiding. zo niet gaan je injectoren eraan door vervuiling. bij de druksensor modificatie zit meteen een gasfilter ingebouwd. dus 2 vliegen in 2 klap.
Doorrijden heeft vrijwel zeker als gevolg een defecte katalisator of bougies en bobine als gevolg daarvan, of kleppen verbranden of al het voorgaande tesamen.
Succes en sterkte
12 jaar
Erwin, even een vraagje.De auto loopt prima op lpg ,zowel starten en rijden.IK heb weleens een probleem met een verdamper gehad,maar dat merk je dan ook direct.Die verdamper heb ik toen gereviseerd.Het probleem was toen ook weg.
Ik hoor graag van je.
Ferry
12 jaar
Ferry, laat de freeze frame data uitleZen en post die hier op het forum. Dit zijn parameters die worden opgeslagen op het moment dat de storing optreedt/ ontstaat. Met deze data kunnen de professionals je hier geod verder helpen.
Als je een ELM327 (EBAY) en wat software van internet haalt kun je deze data zelf uitlezen. Kabeltje kost een euro of 25 en software is gratis te vinden. Is met 1 x uitlezen terugverdiend, ik heb er destijd met mijn 307 veel plezier van gehad.
Voordeel van dit kabeltje is dat je ook rijdend kunt uitlezen. ik had zoiets als dit:
http://www.ebay.nl/itm/ELM327-1-3a-Car-O...
12 jaar
Erwin, ik heb net een OBD2 MS 509 besteld .Dinsdag wordt hij afgeleverd.Ik zet de uitkomst dan wel op de site.
Ferry
12 jaar
Da's een prima apparaat. Ik ben benieuwd wat er uit de bevroren data komt, voorlopig even niet de foutcode resetten, pas als je je freeze frame data hebt gelezen.
Post dan ook meteen de exacte foutcode erbij uit je geheugen.
12 jaar
Ik heb de obd2 ontvangen en gelijk aangesloten.Wat blijkt nu ,ik krijg geen toegang tot de diagnose.In een van de reviews las ik ,dat iemand ook geen peugeot 307SW kon uitlezen.
Dus dat is pech, maar ik kan wel de opgeslagen data bekijken en die geeft aan "brandstofvolumeregelaar regelcircuit onderbroken".Overigens op mijn peugeot 206 werkt hij wel.
Waar zit die brandstofvolumeregelaar eigenlijk.Ik hoor het graag.
Ferry
12 jaar
Hoi Ferdinand,
Het brandstofvolume wordt bepaald door oa de gevraagde belasting (gaspedaal). De computer berekent hiermee, en een hoop andere parameters, de hoeveelheid brandstof die ingespoten moet worden. Hiervoor gebruikt de computer een referentietabel. Als door bijvoorbeeld efficiencyteruggang vd motor (slijtage) deze standaard waarde niet genoeg is, en het mengesel dus bijvoorbeeld te arm worden, wordt er een aantal procent extra brandstof ingespoten. Die extra procenten worden als fuel trim waarde aangegeven. Deze waarde moet je achterhalen. Met het apparaat dat ik had/heb van ebay (vlgs mij versie 1.2a) kon ik mijn laptop op de auto aansluiten en wel alles uitlezen.
Heb je een echte MS 509 module gekocht of immitatie spul?
ps, een goede software voor een elm module (die ook gratis te vinden is op internet):
http://www.wgsoft.de/de/menu-products-sc...
ik heb dit programma nog wel ergens voor je.
wat betreft niet uit kunnen lezen: ik had een 307 1.6 TU5JP4 SW uit 2003 en dat ging perfect.
12 jaar
Bedankt voor de snelle beantwoording.Ik begrijp nu dat de volumeregelaar geen mechanisch ding is ,maar electronisch.Het kan dus wel aan enkele sensoren liggen ,maar ik kan ze nu niet uitlezen.Overigens de obd2 is van Autel.
Ferry
12 jaar
makkelijkste is dat naar de dealer of goede universeel (bosch?) en vragen of zij deze fuel trim waarde en freeze frame data kunnen uitlezen en voor je afdrukken. Als je in de buurt van Roosendaal (NB) komt wil ik hem wel voor je proberen uit te lezen.
12 jaar
Ik wil nog even opmerken ,dat hij de laatste tijd veel benzine gebruikt,en dat is alleen nog maar voor het starten.
Overigens ,hoe kan ik zien of de obd een imitatie is.Ik heb hem voor 90 euro op internet gekocht.
12 jaar
Leesvoer uit eigen werk ;)
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
12 jaar
Even een vraagje.Ik heb nu drie andere auto's (BMW,Peugeot 206,Chevrolet) uitgelezen.Op die auto,s werkt hij perfect.Op de 307 weigert hij.Ik krijg de mededeling"systeemfout,zet contact af en probeer over tien seconden opnieuw".Betekent dit,dat de dealer hem ook niet kan uitlezen.
Ferry
12 jaar
Nee, hoeft niet, maar het zou misschien wel kunnen.
De scanner van de dealer gebruikt een andere methode om te communiceren die wel zou kunnen werken.
Het is ook mogelijk dat een ander merk algemene scanner wel contact kan leggen met de motor.
Zonder metingen is er verder niets van te zeggen.
Bedankt voor alle reacties.Ik sluit voorlopig dit topic.Ik heb brandstofreiniger gekocht en ga eerst een paar tanken op benzine rijden.Daarna laat ik hem uitlezen.
Ferry
12 jaar
Helaas is het probleem niet over.Vanochtend wilde ik hem starten.Accu leeg. Met startkabels gestart. Nu geeft hij een mededeling"storing katalysator".Daarbij blijft hij nu niet meer stationair lopen.Ik moet hem op 1100 toeren houden anders slaat hij af.Dit is op beide brandstoffen.Betekent dit,dat de kat moet worden vervangen.
Ferry
12 jaar
Waarom blijven vragen als je de aanbevelingen niet gebruikt? Realiseer je dat iedereen vanachter zijn PC jouw probleem moet analyseren...
12 jaar
Ik realiseer mij dit terdege.Een professional heeft mij geadviseerd, brandstofreiniger toe te voegen en een paar tanken op benzine te rijden.Dit heb ik nu gedaan.Ik laat hem nu uitlezen bij een garage,omdat dit niet heeft geholpen.
ferry
12 jaar
Laten uitlezen.Het was de gasklepsensor.Hij rijdt weer prima.Overigens kon de dealer hem in eerste instantie ook niet uitlezen.Wat bleek ,de zekering van de diagnose was doorgebrand.
Ferry
12 jaar
heu krijg nou wat, die zag ik niet aankomen :)
Mooi dat het opgelost is!!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar