Peugeot 205: distributie vervangen

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

effe een vraagje kennis heeft een 205 gekocht en nu blijkt dat de distributie er al zo'n 140.000km op zit dus vind het wel effe belangrijk om te vervangen, heb al wel vaker distributie vervangen alleen nog nooit bij peugeot. nu hoorde ik dat je doormiddel van een boortje 6mm de krukas vast kan zetten en met een boor van 10 mm de nokken as mijn vraag is nu of dit klopt of dat er andere maten voor zijn of dat er gewoon merktekens op staan?

alvast bedankt.

m.v.g. robert

robertVW

Geplaatst door robertVW (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Beunhaas (530) PRO, 15 jaar geleden

Peugeot 205 1987-1990 2. Benzinemotoren 2.2.2 Distributieriem uit- en inbouwen


Speciaal gereedschap
Afstelgereedschapskistje (-).0132 (zie figuur 2.3)

Aanhaalmoment in Nm (kgf.m)
Spanrol 20 (2,0)

Figuur 2.2: Distributie

Uitbouwen


- Maak de accukabels los.
- Zet de voorzijde van de auto op een bok en verwijder het rechter voorwiel.
- Verwijder de plaat in de rechter wielkuip (vijf bevestigingen).
- Verwijder de aandrijfriem van de dynamo.
- Verwijder de krukaspoelie door de drie kleinere bouten los te draaien. Let op! Laat de centrale krukaspoeliebout zitten.
- Verwijder de bovenste distributiekap, de middelste distributiekap en de onderste distributiekap (zes bouten).
- Verdraai de krukas met behulp van de bevestigingsbout van de krukaspoelie tot de nokkenas en het vliegwiel in een zodanige stand staan dat de blokkeerpennen kunnen worden aangebracht. Blokkeer de nokkenas met behulp van speciaal gereedschap
(-).0132 R en het vliegwiel met behulp van speciaal gereedschap (-).0132 Q (zie figuur 2.3 en figuur 2.4).
- Maak de spanrol van de distributieriem los.
- Verwijder de distributieriem.
- Controleer of de spanrol vrij kan draaien (geen zware punten).


Figuur 2.3: Speciaal gereedschap (-).0132 voor het afstellen van de distributie


Q Vliegwielblokkeerpen
R Nokkenasriemwielblokkeerpen
X Spangereedschap


Figuur 2.4: Blokkeerpennen aanbrengen


A Vliegwiel
B Nokkenasriemwiel


Inbouwen


- Breng de distributieriem aan. Let hierbij op de montagerichting. Houd de distributieriem aan de lange zijde gespannen en breng de riem achtereenvolgens aan over de krukas, het nokkenasriemwiel, de waterpomp en de spanrol.
- Verwijder de blokkeerpennen.
- Breng het spangereedschap (-).0132X aan zoals aangegeven in figuur 2.5 en span de riem voor.
- Zet de spanrol tijdelijk vast.
- Verdraai de krukas één omwenteling in de draairichting van de motor (rechtsom). Breng de blokkeerpen weer in het vliegwiel aan.
- Draai de moer van de spanrol los.
- Druk tegen de langste zijde van de distributieriem zoals aangegeven in figuur 2.6 totdat de hefboom van het spangereedschap niet verder meer omhoog gaat.
- Zet de spanrol weer vast.
- Schuif de blokkeerpen in het gat van het nokkenasriemwiel om te controleren of het nokkenasriemwiel voldoende is gedraaid; de blokkeerpen kan dan niet meer in het gat worden geschoven.
- Verwijder de blokkeerpen uit het vliegwiel. Verdraai de krukas één omwenteling rechtsom tot het vliegwiel en het nokkenasriemwiel weer in de afstelstand komen.
- Blokkeer het vliegwiel weer met de pen.
- Draai de spanrol weer los zodat de riem zich naspant (het spangereedschap beweegt naar beneden) en zet de spanrol definitief vast.
- Verwijder de blokkeerpen uit het vliegwiel.
- Breng de kappen van de distributieriem aan.
- Monteer de krukaspoelie.
- Breng de aandrijfriem van de dynamo aan en span deze.
- Breng de plaat in de wielkuip aan.
- Monteer het wiel en zet de wielbouten met het voorgeschreven aanhaalmoment vast (80 Nm (8,0 kgf.m) voor stalen velgen; 90 Nm (9,0 kgf.m) voor lichtmetalen velgen).
- Sluit de accukabels aan.


Figuur 2.5: Spangereedschap aanbrengen en distributieriem voorspannen (zie tekst)

Figuur 2.6: Distributieriem spannen (zie tekst)

Richard9710 (0), 15 jaar geleden

Ik denk net anders om, 6 mm voor de nokkenas en 10 mm voor de krukas. Althans, bij mijn vorige twee 406'en werkte het 6mm boortje voor de nokkenassen. De krukas weet ik niet meer.

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

TU motor is 10mm voor nokkenas en 6mm voor vliegwiel (krukas) dus voor deze 205 zijn deze pennen nodig op deze plaatsen.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.