Peugeot 406: Geen werkende aanjager na haperend contactslot

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V

Hallo,

Gisteren reed ik van huis weg. Het was warm dus ik zette de blazer effe op vol... Werkte toen nog prima. Toen ik op mijn bestemming aankwam wilde ineens mijn contactslot niet meer draaien toen ik de auto uit wilde zetten. Na wat morrelen kreeg ik de auto toch gewoon uit en de sleutel kwam er ook uit. Het slot loopt nu wel vrij zwaar maar na wat smering gaat het redelijk. Maar het voelt gewoon niet goed.

Nu wil het toeval dat na het contactslot incident ineens mijn aanjager niets meer doet. Ik heb de motor en de regel unit toen uitgebouwd. De motor werkt prima als je er 12 volt op zet en dus dacht ik naar aanleiding van dit topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... dat de regel unit wel stuk zou zijn. De keuze was toen eerst verder meten of snel nog even een regel unit halen voordat de sloop dicht is. Dus maar meteen een 2e handsje gehaald en gemonteerd. Dit heeft het helaas niet opgelost. Toen ben ik dus toch maar gaan meten en toen zag ik dat de regel unit helemaal geen spanning krijgt (gemeten op de rode en zwarte kabel in de kleine stekker op de unit).

Nu lees ik hier http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... dat de spanning voor de ventilator door het elektrische gedeelte van het contactslot gaat. Op zich zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn, of niet? Dat deel schijn je zelfs los te kunnen bestellen (onderdeelnr 9926y1)... Lijkt mij dan niet via de Peugeot dealer maar waar dan wel? En hoe controleer ik het beste of dit het ook is? Kan ik gewoon 12 volt op de regel unit zetten en zou hij het dan moeten doen?

Alvast bedankt!

groet,
Erwin

erwin71

Geplaatst door erwin71 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

kaleido 1 (1970) PRO, 11 jaar geleden

Waarschijnlijk werken er meerdere componenten niet , je kunt natuurlijk even op het blokje onder het contactslot meten of er spanning komt op het stuurdraadje.

erwin71 (0), 11 jaar geleden

Welke componenten denk je dan aan? Regel unit en motor zouden goed moeten zijn. Gaat de knoppenkast op het dashboard wel eens stuk? Voor mijn gevoel is het wel heel toevallig dat het slot zwaar gaat en tegelijk de ventilator niet meer werkt. Dat moet haast met elkaar te maken hebben. Ik ga morgen even meten bij de stekker van het contactslot. Welke draden zou ik dan moeten meten en welke waardes? Ik heb alleen een schema (uit de Haynes) van het oude type 406 en die is b.v. qua aanjager net anders dus ik weet niet in hoeverre ik dat schema wel kan gebruiken/vertrouwen.

kaleido 1 (1970) PRO, 11 jaar geleden

Vanuit het blokje 12 v , is er geen zekering defect?

erwin71 (0), 11 jaar geleden

Nee, had ik natuurlijk even moeten vermelden. Zekeringen zijn allemaal gecontroleerd.

harry4203 (555) PRO, 11 jaar geleden

aanjager wordt gevoed direct vanaf het contactslot, gewoon even meten of uit alle draden uit het contactslot spanning komt bij contact aan. (behalve natuurlijk de stuurdraad naar de startmotor) simpeler kan niet. van sommige typen is idd een los electr deel leverbaar, maar uit mijn hoofd voor deze niet.

erwin71 (0), 11 jaar geleden

Contactslot gaf inderdaad geen spanning aan de aanjager. De voeding van de aanjager is de dikke kabel die naar de zekeringkast loopt en direct naast de zekering van de aanjager uitkomt. Ik heb nu voor nood even de spanning van een andere kabel afgetapt. De aanjager werkt weer prima maar het contactslot moet nog wel een keer vervangen worden... Daar open ik een ander topic over omdat ik wil weten wat de opties zijn.

Dank voor de hulp!

Erwin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.