in december 2008 airco servicebeurt laten doen bij een Stek erkend bedrijf omdat de airco niet meer deed.
Toen is er lektest gedaan, systeem gefacumeerd, geperst etc en opnieuw gevuld met koelmiddel, airco-olie en kleurstof
Vandaag airco aangezet en nopes.. geen geklik van de airco pomp, hele niets.. zoals in december 2008 dus.
Kan het syseem toch lek zijn? Er is toen 45 minuten lang lektest gedaan, maar alles was goed.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan lek zijn. Het eventuele lek kan nu met de kleurstof vrij makkelijk opgespoord worden.
Ik ga morgen langs de airco specialist. Hopelijk kunnen ze dan lek opsporen.
15 jaar
Vandaag langs de garage geweest. Systeem had geen druk meer. Met uv lamp gezocht naar de lek. Behalve in en rond een van de ventielen was er nergens kleurstof te bekennen. Airco monteur verdenkt dus die ventiel waarop en rond dat ding kleurstof te zien. Dat is met remmenreiniger schoongemaakt. Systeem is weer leeggemaakt, geperst en gevuld. Over een week gaat hij kijken of er wer in en rond die ventiel kleurstof te bekennen is.
Zijn er ook bekende zwakke plekken van de 406 airco?
15 jaar
Wat bij een 406 wel eens wil lekken is de condensor die voor in de auto is gemonteerd, nog voor de radiateur.
[quote=306 cabrio]Wat bij een 406 wel eens wil lekken is de condensor die voor in de auto is gemonteerd, nog voor de radiateur.[/quote]
Als je de motorkap open hebt, zie je aan de voorkant van de auto 2x een radiator achtig ding. Welke is de condensor? Die 'radiator' waarvan je de achterkant ziet als je de motorkap open hebt? Is deze eenvoudig te monteren om eventueel lek op te sporen?
Airco monteur heeft met de uv-lamp op de koppelingen van dat ding zitten controleren e.d., maar hij heeft die twee 'radiatoren' niet gedemonteerd om e.e.a te controlen.
15 jaar
De voorste (aan de kant van de bumper) is de condensor.
[quote=306 cabrio]De voorste (aan de kant van de bumper) is de condensor.[/quote]
Ok bedankt voor de info. Ik las ook ergens dat je aan de afvoerwater van airco kon zien of je airco-verdamper lek was.
Als de afvoerwater en/of afvoerslangentje kleurstof had, kon dat een teken van lekke verdamper zijn.
Ik ga dit weekend condensor en afvoerwater controleren.
15 jaar
Ik heb ongeveer een half uur lang airco aan gehad, heb nergens afvoerwater van airco zien druppelen? Waar zit de afvoer slangetje ergens? Tevens heb ik vandaag met een uv-lamp van de buurman de airco leidingen gecontroleerd. Ik zag dat er rond de ventiel toch lichte sporen van de kleurstof!
Wellicht is er toch wat mis om en rond de airco ventiel.
Verder heb ik geprobeerd bij de condensor te komen maar dat is niet gelukt. Als ik vanaf de voorkant met de uv-lamp de condensor controleer, zie ik geen sporen van de kleurstof.
15 jaar
Slangetje komt boven het hitteschild van de uitlaat uit. Water verdampt dan direct als de uitlaat heet is.
Gaatje gevonden ! aan de achterkant van de condensor. Zo groot als puntje van een naald. Kan deze gaatje met solderen, superlijm etc.. gedicht worden?
15 jaar
Niks waard zo'n reparatie. Over 6 weken zit er weer ergens anders een gaatje. Vervangen is de enige doeltreffende manier.
Gr.
[quote=Petje57]Niks waard zo'n reparatie. Over 6 weken zit er weer ergens anders een gaatje. Vervangen is de enige doeltreffende manier.
Gr.[/quote]
Voor het vervangen van de airco condensor en het vullen van de airco vraagt men rond 500 euro. Vind ik nogal veel geld.
Ik heb gelezen over het zogenaamde "hardsolderen" of "zilversolderen" dat er daarmee condensors en radiators prima te dichten is.
Is dat ook een waardeloze reparatie? Waarom zou je condensor gaatje niet dicht kunnen solderen?
15 jaar
Is het gaatje veroorzaakt door steenslag of door corrosie?
[quote=306 cabrio]Is het gaatje veroorzaakt door steenslag of door corrosie?[/quote]
Gaatje zit aan de achterkant van de condensor, kan dus niet door steenslag zijn veroorzaakt. Tussen radiator en condensor was vuil verzameld, bladeren, zand etc. Na het wegpoetsen van de vuil zag ik het gaatje.
15 jaar
Zal dan wel corrosie zijn. De staat van de rest van de condensor zal dan ook niet zo denderend zijn, dus ik sluit me aan bij Petje57.
[quote=sel]Gaatje gevonden ! aan de achterkant van de condensor.[/quote]
Dit gaf dus al aan dat het niet door steenslag veroorzaakt was. De condensor is door al die troep gewoon "vergaan" door oxidatie. Vandaar mijn opmerking van "waardeloos". Meerdere merken hebben hier last van. Over een paar weken zit weer ergens anders een gaatje door oxidatie. Weg geld dat is betaald voor de reparatie en het opnieuw vullen.
Inderdaad is 500,- euro geld maar iedere keer laten vullen kost ook centen. Het is maar wat je wil.......
Gr.
...dat wordt dan sparen voor die condensor.. maar 500 Euro is wel een 'normale' prijs voor het vervangen van de condensor?
15 jaar
Ligt er maar aan wat de condensor kost. Kijk maar eens op deze site: www.hbase.nl en vul daar je kenteken in.
Tel daarbij de kosten van arbeid ( 2 uur ??, als alles wil draaien.....), vullen en btw bij op........
Gr.
[quote=Petje57]Ligt er maar aan wat de condensor kost. Kijk maar eens op deze site: www.hbase.nl en vul daar je kenteken in.
Tel daarbij de kosten van arbeid ( 2 uur ??, als alles wil draaien.....), vullen en btw bij op........
Gr.[/quote]
Inmiddels diverse offertes ontvangen. De prijzen (all-in) van 350,- tot 850,- . De een rekent er 3 uur voor en de ander 6,5 uur.
15 jaar
Zo.
15 jaar
ik heb nog een condensor van een 306 liggen,is misschien dezelfde??Ik heb mijn airco eruit gegooid mij te veel gedoe.
Misschien heb je er wat aan.
15 jaar
[quote=hankiepankie]ik heb nog een condensor van een 306 liggen,is misschien dezelfde??Ik heb mijn airco eruit gegooid mij te veel gedoe.
Misschien heb je er wat aan.[/quote]
past niet......
De prijzen van de condensor + droger valt wel mee (Dat is rond de 100 - 150 Euro). Meeste kosten zitten in de demonteren, monteren, nieuwe vullen etc.).
15 jaar
Ik heb voorlopig het gaatje dicht gemaakt met : secondelijm, stukje binnenband van een fiets.. (2 bij 10 mm) en autolak (is geen 1 april grap) .
Airco heeft voldoende druk en werkt voorlopig goed. Ik gebruik het dagelijks een halfuurtje tot nu toe geen lek gevonden. Ja, het zal niet lang volhouden maar dat zien we dan wel.
15 jaar
Korte update: We zijn nu 1 maand verder. Airco werkt nog steeds goed. Reparatie van 1 april werkt nog steeds goed. (stukje binnenband, secondelijm).
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar