Peugeot 406: koelvan relais word niet aan massa gelegd

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 hdi

Het betreft een peugeot 406 2.0 hdi met enkele koelvan,

het relais van de koelvan moet aan massa gelegd worden door een ander relais (bitron?)
kan iemand mij vertellen waar dit relais zich bevind? volgens autodata zit hij achter de modderkuip maar daar kan ik hem niet vinden.

als ik het relais zelf aan massa leg werkt de koelvan prima.

Heet iemand hier ervaring mee?

alvast bedankt!

hdg1986

Geplaatst door hdg1986 (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

oldtimer (0) PRO, 15 jaar geleden

relais worden aangestuurd vanuit de motor EBE

peugeottechnieker (0) PRO, 15 jaar geleden

Volgens mij is dat draad nr 1595. Die loopt van aansluiting 2 van je relais naar aansluiting 25 van de 88voudig stekker op het stuurapparaat. Controleer die draad eens goed op onderbreking,kortsluitingmet massa en plus en geleiding.
Wat is eigenlijk de klacht ?

hdg1986 (0) PRO, 15 jaar geleden

De van slaat af en toe wel aan maar meestal niet en dan geeft het display de melding: koelwater temp te hoog.

Ik zal morgen de draad even controleren. alvast bedankt!

hdg1986 (0) PRO, 15 jaar geleden

Draad nr 1595 had inderdaad wat weerstand dus ik heb een nieuwe draad getrokken, echter is het probleem nog steeds niet verholpen... ( de ecu legt hem niet aan massa)

verder werkt de temp. meter wel gewoon en is de zender vervangen.

heeftr het multifunctionele stuurapparaat invloed op deze storing? zoja waar bevind deze zich?

peugeottechnieker (0) PRO, 15 jaar geleden

Je bedoelt denk ik de bsi, deze heeft er niets mee te maken.

hdg1986 (0) PRO, 15 jaar geleden

o ok, bij bart ebben zeiden ze dat dit goed de oorzaak kon zijn dus heb ik hem daar ter reparatie aangeboden... heel even afwachen dus.
anders moet het de ecu zijn want verder is alles zo'n beetje uitgesloten.

ik houd jullie op de hoogte! suggesties zijn natuurlijk nog altijd welkom ;)

peugeottechnieker (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb je airco op de auto zitten?

hdg1986 (0) PRO, 15 jaar geleden

ja zit er inderdaad op

peugeottechnieker (0) PRO, 15 jaar geleden

Harm, heb je voor mij laatste 8 cijfers van chassis nummer dan kijk ik nog eens heel goed in het schema voor je.

hdg1986 (0) PRO, 15 jaar geleden

De laatste 8 cijfers weet ik zo niet maar ik zal vanavond even kijken.

Alvast bedankt voor de moeite!

hdg1986 (0) PRO, 15 jaar geleden

Bij deze:

De laatste laatste 8 cijfers zijn: 80893410.

Trouwens vandaag de bsi teruggekregen was inderdaad niks mis mee, tevens heb ik even de foutcodes van de ecu uitgelezen en nog wat dingen uitgesloten, namelijk:

weerstand bedrading temperatuursensor gecontroleerd, die was ok (sensor was al vervangen)
weerstand massapennen ecu gecontroleerd, ook in orde.

verder zaten de volgende fc's in de ecu:

- 5401 motorrekeneenheid koelvan sturing.
- 5124 voorgloeisysteem.
- 277 koelmiddel temp sensor.
- 5123 koelvloeistof voorverwarming.

Als ik de foutcodes wis komen ze niet meteen terug maar pas als de motor op tmperatuur raakt, opvallend is dat al deze storingen met de temperatuur regeling te maken hebben...

Is het mogelijk om jouw schema door te mailen middels een pbtje?

Alvast bedankt voor de moeite!

peugeottechnieker (0) PRO, 15 jaar geleden

Harm, kijk in je mailbox

hdg1986 (0) PRO, 15 jaar geleden

Kijk dat is sowieso al handig! had je nog iets op kunnen maken uit mijn fc's?

Groeten Harm

peugeottechnieker (0) PRO, 15 jaar geleden

5123 zit er altijd in, dat circuit is niet angesloten bij deze auto. 5124 is defekte gloeibougies of defekt gloeirelais, daar merk in nederland niets van. De gloeibougies zitten er alleenmaar in om emissie techniesche redenen.
5401 en 277 zal ik vanavond laat nog even naarprobereb te kijken(ben laat thuis)

Pt nieker

peugeottechnieker (0) PRO, 15 jaar geleden

Controleer het circuit van de koelvloeistof temperatuur sensor eens. De waarden van de sensor zal ik eens opzoeken.

hdg1986 (0) PRO, 15 jaar geleden

pt nieker,

In ieder geval alvast bedankt voor de info tot zover, alleen bij je mailtje werken de afbeeldingen niet.
Ik ga deze controles uitvoeren en mocht dit nog niks opleveren dan stuur ik de ecu op want dan is volgens mij alles uitgesloten

oja circuit van de temp sensor had ik wel gecontroleerd maar in de stuurdraad vanaf de ecu en in de drad naar de ecu zit vrijwel geen weestand
wel kan ik nu de voedingsspanning nog controleren...

PEUGEOT TR (0) PRO, 15 jaar geleden

harm, met weerstandmetingen moet je heel goed opletten, als de draad nog met 1 klein draadje aan elkaar hangt meet je geen weerstand , maar van zodra deze belast wordt zal er bijna geen stroom doorlopen. draadbundels kun je best belast doormeten, met een lamp van 21W, die zet je aan de ene kant aan batterij en de massa laat je via de te testen draad lopen, als de draad gedeeltelijk onderbroken is, zal de lamp maar lichtjes branden.

hdg1986 (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo allemaal, sorry dat jullie zolang niets gehoord hebben maar bij deze wil ik even laten weten dat de storing is opgelost!

Vanmiddag hebben we de gerepareerde ecu teruggekregen en na montage werkte de van weer prima.

Allemaal bedankt voor het meedenken en pt nieker voor de schema's en dergelijken!

Groeten Harm.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.