Het betreft een peugeot 406 2.0 hdi met enkele koelvan,
het relais van de koelvan moet aan massa gelegd worden door een ander relais (bitron?)
kan iemand mij vertellen waar dit relais zich bevind? volgens autodata zit hij achter de modderkuip maar daar kan ik hem niet vinden.
als ik het relais zelf aan massa leg werkt de koelvan prima.
Heet iemand hier ervaring mee?
alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
relais worden aangestuurd vanuit de motor EBE
Volgens mij is dat draad nr 1595. Die loopt van aansluiting 2 van je relais naar aansluiting 25 van de 88voudig stekker op het stuurapparaat. Controleer die draad eens goed op onderbreking,kortsluitingmet massa en plus en geleiding.
Wat is eigenlijk de klacht ?
De van slaat af en toe wel aan maar meestal niet en dan geeft het display de melding: koelwater temp te hoog.
Ik zal morgen de draad even controleren. alvast bedankt!
Draad nr 1595 had inderdaad wat weerstand dus ik heb een nieuwe draad getrokken, echter is het probleem nog steeds niet verholpen... ( de ecu legt hem niet aan massa)
verder werkt de temp. meter wel gewoon en is de zender vervangen.
heeftr het multifunctionele stuurapparaat invloed op deze storing? zoja waar bevind deze zich?
Je bedoelt denk ik de bsi, deze heeft er niets mee te maken.
o ok, bij bart ebben zeiden ze dat dit goed de oorzaak kon zijn dus heb ik hem daar ter reparatie aangeboden... heel even afwachen dus.
anders moet het de ecu zijn want verder is alles zo'n beetje uitgesloten.
ik houd jullie op de hoogte! suggesties zijn natuurlijk nog altijd welkom ;)
Heb je airco op de auto zitten?
ja zit er inderdaad op
Harm, heb je voor mij laatste 8 cijfers van chassis nummer dan kijk ik nog eens heel goed in het schema voor je.
De laatste 8 cijfers weet ik zo niet maar ik zal vanavond even kijken.
Alvast bedankt voor de moeite!
Bij deze:
De laatste laatste 8 cijfers zijn: 80893410.
Trouwens vandaag de bsi teruggekregen was inderdaad niks mis mee, tevens heb ik even de foutcodes van de ecu uitgelezen en nog wat dingen uitgesloten, namelijk:
weerstand bedrading temperatuursensor gecontroleerd, die was ok (sensor was al vervangen)
weerstand massapennen ecu gecontroleerd, ook in orde.
verder zaten de volgende fc's in de ecu:
- 5401 motorrekeneenheid koelvan sturing.
- 5124 voorgloeisysteem.
- 277 koelmiddel temp sensor.
- 5123 koelvloeistof voorverwarming.
Als ik de foutcodes wis komen ze niet meteen terug maar pas als de motor op tmperatuur raakt, opvallend is dat al deze storingen met de temperatuur regeling te maken hebben...
Is het mogelijk om jouw schema door te mailen middels een pbtje?
Alvast bedankt voor de moeite!
Harm, kijk in je mailbox
Kijk dat is sowieso al handig! had je nog iets op kunnen maken uit mijn fc's?
Groeten Harm
5123 zit er altijd in, dat circuit is niet angesloten bij deze auto. 5124 is defekte gloeibougies of defekt gloeirelais, daar merk in nederland niets van. De gloeibougies zitten er alleenmaar in om emissie techniesche redenen.
5401 en 277 zal ik vanavond laat nog even naarprobereb te kijken(ben laat thuis)
Pt nieker
Controleer het circuit van de koelvloeistof temperatuur sensor eens. De waarden van de sensor zal ik eens opzoeken.
pt nieker,
In ieder geval alvast bedankt voor de info tot zover, alleen bij je mailtje werken de afbeeldingen niet.
Ik ga deze controles uitvoeren en mocht dit nog niks opleveren dan stuur ik de ecu op want dan is volgens mij alles uitgesloten
oja circuit van de temp sensor had ik wel gecontroleerd maar in de stuurdraad vanaf de ecu en in de drad naar de ecu zit vrijwel geen weestand
wel kan ik nu de voedingsspanning nog controleren...
harm, met weerstandmetingen moet je heel goed opletten, als de draad nog met 1 klein draadje aan elkaar hangt meet je geen weerstand , maar van zodra deze belast wordt zal er bijna geen stroom doorlopen. draadbundels kun je best belast doormeten, met een lamp van 21W, die zet je aan de ene kant aan batterij en de massa laat je via de te testen draad lopen, als de draad gedeeltelijk onderbroken is, zal de lamp maar lichtjes branden.
Hallo allemaal, sorry dat jullie zolang niets gehoord hebben maar bij deze wil ik even laten weten dat de storing is opgelost!
Vanmiddag hebben we de gerepareerde ecu teruggekregen en na montage werkte de van weer prima.
Allemaal bedankt voor het meedenken en pt nieker voor de schema's en dergelijken!
Groeten Harm.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar