Peugeot 206 2005: Koeling problemen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: KFW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Hallo specialisten,
Daar ben ik weer met de ellendige auto en als iets is: altijd in weekend.
Gisteren tijdens rijden op snelweg opeens STOP lamp en piepen. Auto aan de kant, pechhulp kwam na een tijdje. Toen brandde het stoplamp niet meer. Na veilige plaats gesleept, man kon niets zichtbaars zien, op zijn ODB 2 foutcodes:
P1327 - FASEREGISTRATIE IN ONTSTEKING GEÏNTEGREERD - functie niet in orde en
P0116 - Koelvloeistof- temperatuursensor 1 - functie niet in orde.
Hij adviseerde om naar huis te rijden en volgende week maar kijken wat er aan de hand is. Bijna thuis, 4 Km, STOP lam ging weer branden, maar ben naar huis gereden. Thuis met eigen ODB kreeg alweer foutcode P0116.
Heb vandaag sensor gekocht bij Peugeot garage en deze vervangen, vervolgens om te testen ging ik rijden met mijn oog op het instrumentenpanel.
Het viel me op dat temperatuur laag bleef na zo'n 25-30 Km. Opeens, BAM, het STOP lampje ging branden en temperatuur meter vloog omhoog. Had mijn ODB bij me deze keer. Nu foutcode
P0116 koelvloeistof temperatuursensor 1 Circuit Bereik/Prestatie +
P0118 - koelvloeistof temperatuursensor 1 Circuit Hoog.
De auto wordt wel warm binnen maar ik heb gelijk gevoeld of alles warm is. Bovenste dikke slang naar de radiator = warm. Radiator = koud. Onderste dikke slang radiator = koud.
Dus sensor is nieuw, wat is dan kapot?
Thermostaat, of waterpomp of iets anders.
Alvast bedankt voor jullie tips/steun!

Viber

Geplaatst door Viber (60) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

check

Beste antwoord, geplaatst door limbra (545), 1 jaar geleden

wat betreft Fout-code P1327, als deze binnen korte tijd niet terug komt is de storing niet meer aanwezig, anders tegen die tijd weer ff uitlezen en controleren wat er fout/defect is.

ik ga er van uit dat alle storings code`s gewist zijn na het uitlezen !!

P0116 Koelvloeistof temperatuur sensor geen of onjuist signaal,
P0118 Koelvloeistof temperatuur sensor te Hoog signaal
Beide storingen (P0116en P0118) verwijzen naar de koelvloeistof temperatuur sensor,
je hebt de kvs sensor vervangen (ik ga er van uit dat de sensor in orde is)
controleer de bedrading van de sensor en contacten op de stekker van de sensor,
controleer het koelvloeistof peil.

wat betreft dat de onderste slang van de radiateur en de radiateur zelf koud blijven,
kan duiden op:
1> defecte thermostaat, 2> verstopte radiateur, 3> lucht in het koelsysteem, 4> koelvloeistof onder het peil(te weinig kvs)

gezien de symptomen (temperatuur na 25 à 30km nog laag) zet ik in op een defecte thermostaat.

Viber (60), 1 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie!
Heb gister avond de fout code's gewist, en na wat rondkijken op internet dacht ik dat verstandig is om de sensor (groene, boven) te vervagen. Op YT filmpjes staat dat is handiger om eerst koelvloeistof leeg te laten lopen, heb dat niet gedaan, kwam ook geen vloeistof uit toen ik de sensor heb vervangen. Zit genoeg koelvloeistof er in, de man van pechhulp heeft ook gekeken, genoeg olie en koelvloeistof.
Van wat zou de radiator verstopt raken? Ik haal maandag gelijk een nieuwe thermostaat, die zijn niet zo duur, hoewel je weet het niet meer tegenwoordig (alles is duurder).
Misschien was al lang kapot maar viel me niet op omdat ik geen lange ritten doe en tijdens rijden keek ik nooit naar de temperatuurmeter. Nu bij de test rit wel en vond het vreemd dat heel laag was na 30 Km. Vervolgens vloog omhoog en de STOP lamp begon te knipperen en piepen. Ik haal maandag gelijk thermostaat en laat ik het weten of opgelost is. Op mijn ODB kreeg ik gister avond geen P1327 foutcode.
Nogmaals bedankt, goed weekend verder

Viber (60), 1 jaar geleden

Ik kan ook een op internet bestellen, bij deze lui heb ik nog een tegoed bon.Enig idee, welke moet ik hebben uit de lijst? = https://www.mijnautoonderdelen.nl/thermo...

    Die van Febi is prima - JGC (35), 1 jaar geleden

Viber (60), 1 jaar geleden

Het was dus, denk ik, de thermostaat. Vreemd dat ze het niet los verkopen en je moet dat stukje plastiek erbij kopen.
Heb niet alle koelvloeistof afgetapt, dus wat verspild bij loshalen rubber slang. Heb daarna zo'n 2,5 L erbij moeten doen.
Heb net getest op snelweg. Temperatuur ging niet echt hoog maar het is koud buiten. Geen STOP teken. Na zo'n 25 Km auto gestopt. Alle slangen warm, radiator ook. Bij opnieuw starten ging de temperatuur meter wel naar rond 70 C, ik neem aan dat het is opgelost.
Nogmaals bedankt voor de snelle en goede reactie! TOP!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum