Geachte monteurs en sleutelaars,
Na al flink wat aan mijn 205 gedaan te hebben zit ik met het volgende:
Al een tijdje drupte er een klein beetje koelvloeistof uit de auto. Nu heb ik gisteren mijn rechter aandrijfas vervangen en moest om de oude eruit te halen hard met een hamer en een ijzeren steenbijtel tegen de ring, die in de steundrager zit, slaan. (die zit dus na de lager vanaf het wiel gezien) de koelvloeistof is toen harder gaan druppen en nu zakt het peil langzaam maar gestaag naar beneden...
De koelvloeistof lekt uit een punt ergens in het midden van de achterkant van de motor aan de passagierszijde, in de buurt waar de steun met bouten op de motor vastzit. Ik ben erg bang dat er ergens een scheurtje zit. Ik kan er helaas niet goed genoeg bij om echt te zien waar het nou precies uitkomt. kan ik dan het best zo'n lekstopmiddel in de kvl gooien of is er een betere oplosing (die voor mij ook uitvoerbaar is) te bedenken?
groeten,
Teun
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kan achterzijde waterpomp zijn of de waterpomp zelf aan de achterzijde zit een rubberring die vermoedelijk hard is geworden en dit zit vlak boven de rechter as
of een van de slangen erboven dicht niet goed meer af als je dit zeker wilt weten moet je het koelsysteem af laten persen
Zit daar in de buurt ook geen vriesprop die is doorgeroest?
vr.gr. Theo
16 jaar
ik denk ook de deksel aan de achterzijde van de waterpomp (daar zit dan een o-ring omheen). Deze is best eenvoudig te vervangen en kost weinig. Als je de beschikking hebt over een hefbrug word het veel makkelijker.
Heren,
Heel erg bedankt voor uw snelle replies! u denkt allen dus niet dat er scheurtjes in een steun bij de motor zitten? als dat niet het geval is en een van de oplossingen die u in gedachten hebt, dan zou dat mij een spreekwoordelijk pak van het hart zijn.
de heer wkhoek en andreas, kan ik die waterpomp dan loshalen om die ringen te vervangen? ik heb de beschikking over een put waar ik de auto overheen kan zetten. ik kan dus goed van onderaf werken!
Theo spakenburg, wat is een vriesprop en hoe herken ik of deze is doorgeroest?
Nogmaals, als ik volgens u met het rammen op die steun geen scheurtjes in de motor heb geslagen is dat enorm goed nieuws :)
Allen bedankt,
Teun Lamers
16 jaar
de manier zoals jij de aandrijfas verwijdert hebt, is de juiste. Ik heb nog nooit meegemaakt dat daardoor scheurtjes ontstaan.
Let op: Niet de waterpomp verwijderen, maar de achterdeksel. Dus de distributie ed gewoon afblijven. Als je onder de auto staat en je kijkt precies boven de steun van de aandrijfas, (goed kijken, het is daar vaak vuil) zie je een zwarte/donker groene deksel. Deze zit met 2 m6 boutjes vast op het blok, en zit dus aan de achterzijde van de waterpomp. Hier zitten dus ook 2 of 3 koelwaterslangen op.
Een vriesprop is meestal een rond metalen plaatje met een opstaande rand, zie het als een soort kroonkurk, die in een gat in de motor is geslagen. Het is de bedoeling dat, mocht het koelwater bevriezen, een van deze plaatjes kapotspringt en dus niet het motorblok gaat scheuren. Deze plaatjes willen bij oudere auto's weleens doorroesten. Als ik het goed heb zit er achter jouw motor en slecht bereikbaar ook een prop. Als de prop is doorgeroest zie je daar koelvloeistof weglekken.
vr.gr. Theo
16 jaar
Heren,
Heel erg bedankt voor uw wederom snelle reacties! dit werkt echt als een trein :)
Ik ga de achterkant van de motor maar eens schoonmaken en dan kijken of ik die deksel/prop zie! ik hoop dat ik er een beetje bijkan en dan zal ik kijken of daar vloeistof uitlekt...
Mocht dit het niet zijn, zijn er dan ook nog andere zaken (behalve de slangetjes, die zijn allemaal droog) waar het zou kunnen lekken?
Met vriendelijke groet,
Teun Lamers
p.s. mocht ik dit bij een garage willen laten doen, weet u dan misschien aanwelk bedrag ik dan zou moeten denken?
16 jaar
ik heb even een afbeelding bijgevoegd en bedoel dus de o-ring B. Soms heb je ook de deksel nodig (in de tekening artikel nr 5). Vervangen o-ring kost ca 130,=. Als de deksel ook vervangen moet worden dan komt daar ca 35,= bij.
zucht, valt niet mee.. (afbeelding versturen )
[url=http://imageshack.us][img]http://img205.imageshack.us/img205/5771/...[/img][/url]
yes, gelukt!
Beste meneer Hoek,
Heel erg bedankt voor het plaatje! ik ga er mee aan de slag het is inderdaad op dat punt waar de druppels ergens vandaag komen. Neem in bij het vervangen van de ring het element met de aanduiding 5 (of s) los en is dat het enige dat ik moet doen? dat zou namelijk betekenen dat ik twee boutjes loshaal, die ring vv en dan de kvl weer eringooi! super en nogmaals, het is net of we aan het chatten zijn, het is heel fijn om van die snelle antwoorden te krijgen!
groeten,
teun
16 jaar
Als de lekkage hier vandaan komt dan klopt dat inderdaad. Je moet gewoon het onderdeel met aanduiding 5 loshalen. Dit gaat echter soms toch wel wat lastig hoor. Je moet zoals je zelf al aangeeft, eerst het koelwater aftappen. Volgens mij kunnen de slangen eventueel blijven zitten op de 5. Dan dus de 2 bouten los en die "5" eruit halen. Meestal pak je ze er zo uit (met wat gewrik) maar enkel moet je hem in stukken eruit halen. Dan dus de groef van de o-ring reinigen, evenals het afdichtingsvlak in het blok. Alles afbouwen, koelsysteem vullen, en ontluchten!!
Ben blij dat je dit een leuke site vind. Maar dan graag wel even een reactie of het gelukt en opgelost is.
Ik ga zeker een post doen als het probleem verholpen is! ik kan er alleen vandaag niet aan werken maar zal ergens komende week zeker aan het vervangen van die ring beginnen. Die ring zal ik wel bij de dealer moeten halen, wat betreft het vervangen van die deksel (nr 5. dus :)) hoe weet ik of dat ding kapot is?
Ik zal trouwens ook een post doen als het probleem niet verholpen is, ik hoop dan dat u nog een andere oplossing weet! :D
groeten,
Teun.
16 jaar
als de deksel er heel uit komt en geen scheurvorming heeft en niet krom is kan die er zo weer in. Ring inderdaad even bij de dealer halen, kost nog geen 2 euro. We wachten af.
:)
16 jaar
Hoi,
Ik ben nu bezig met het verwijderen van de achterkant van de pomp (stuk s) en heb een probleem. het ding wil niet loskomen van het huis. Ik heb de bovenzijde waar een bout doorheen zat en de uitlaat naar de grote slang helaas al afgebroken. Het gaat op dit monent dus nogal slecht. er zit zeer weinig beweging in en en kan er niet goed genoeg bijkomen om te zien of er nog iets vastzit. Het element is overigens van metaal (bros). ik heb precies gedaan wat u zei en voel ook geen verdere bouten waarmee het ding vastzit. ik hoop dat u mij verder kunt helpen...
met vriendelijke groet,
Teun Lamers
16 jaar
weet je zeker dat ie daar lekt?
Beste meneer hoek,
Het lekte idd daar. Bij mij is het gedeelte s trouwens van aluminium. Bij de dealer (die mij uiterst vriendelijk heeft uitgeled hoe het zit) hadden ze nog nooit gezien dat het gedeelte s van plastic was.
Ik heb nu dat achtergedeelte van de pomp aan het slopen. het kwam niet los en zoals het eruitziet moet ik nu het gedeelte 2 (dus de hele achterkant van de pomp) stukje voor stukje eruithappen.
mijn vraag is nog deze:
-Moet het stuk s eerst gedraait worden voor het eruitgetrokken kan worden? als dat zo is was mijn volgorde van handelen verkeerd en moet ik eerst proberen het geheel te draaien...
MVG, Teun
16 jaar
ok, ik heb het nogmaals op de servicebox gechecked. Het artikel nr van de deksel is 120166. Dit is (voor zover ik mij kan herinneren) een kunststof deksel. Vanavond kom ik nog op de zaak en zal ik even in het vak kijken om dit te controleren (mits er 1 op voorraad ligt).
Het stuk hoeft niet gedraaid te worden (soms helpt dat wel natuurlijk). De deksel zit er een stukje in. Ik bedoel dan natuurlijk de kuntstof deksel. Heb je de afbeelding aan de dealer aldaar laten zien? (om misverstanden te voorkomen).
Trouwens ik heb gelijk alle modellen gechecked. Zowel de 106, 205, 306, 309, 405 hebben allemaal hetzelfde systeem.
Als er nu al stukken afgebroken zijn, kun je dan niet de deksel er in stukken uit halen? Wij hebben ook wel eens een exemplaar gehad die erg vast zat. Het is toch altijd gelukt om hem er dan in delen uit te krijgen. Wij hebben nooit de complete steun gedemonteerd.
120166 is echt van kunststof!
jep. Ben nu op de zaak, heb er 1 bij gepakt en voorzichtig met een stanley mesje "bewerkt" en inderdaad, is echt van kunststof en groen van kleur.
Beste meneer hoek,
Bij de dealer in Driebergen was men ook al hoogstverbaast dat dit gedeelte van aluminium was. Bij de sloop echter waren ze daar totaal niet over verbaasd! Ik heb het onderdeel zelfs op de sloop in handen gehad. Ik weet echt 100% zeker dat het onderdeel s zoals weergegeven op het plaatje het onderdeel is dat van mij van Aluminium is gemaakt. Ik ga inderdaad proberen het ding er in stukkern uit te halen. Misschien kan ik bij een gereedschapsverhuur een soort mini-slijptol huren, ik zie wel hoe ik het aan ga pakken. Doordat er al aardig wat stukken vanaf liggen zal het in ieder geval een lastige klus worden, vooral omdat ik er niet zo goed bijkan. Ik zal als ik vorderingen heb gemaakt weer een post doen, u in ieder geval bedankt voor uw antwoorden, mocht u dus nog wat tips hebben hoe ik dat ding euit ga krijgen hoor ik ze graag!!!
MVG Teun
16 jaar
Hoi,
Na een tip van iemand bij de doe het zelf zaak heb ik met een slijper een stukje van de kap op het element s afgeslepen en heb er een grote hoeveelheid kruipolie tussengespoten. na een paar miniuten weken en wat wrikken kreeg ik het ding er zonder veel moeite uit! vandaag gooi ik het geheel weer in elkaar. Heren, heel hartelijk dank voor uw hulp, in bijzonder meneer Hoek, dank u wel voor de support!
Les uit het geheel is dus, als er iets vastzit, niet gaan rammen daar kom je nergens mee. Beter is het ten eerste om zoveel mogelijk werk-ruimte maken zodat je kunt zien hoe alles vastzit en daarna ijzeren delen inspuiten met kruipolie :)
MVG, Teun
16 jaar
Ik vroeg mij nog het volgende af. Ik heb al eerder een post gedaan over een probleem met het afslaan van de motor. als ik bij 200o toeren en afremmen op de motor ontkoppel slaat de motor bij koud weer af.
wat ik al heb gedaan:
-massa schoongemaakt
-bedrading nagelopen op breuken (op zicht en meting van wisselend voltage bij de koplapen), geen kortsluiting bemerkt
-gasklephuis verwiseld met een van de sloop, probleem leek alleen maar erger te worden, oude er weer terug opgezet,
-luchtinlaatsysteem nagelopen op lekken, geen lekken bemerkt (ik kreeg via het uitlezen met de sleutelmethode wel een code 31 (lek in vacuum).
-de dynamo en de acuu lijken nog goed, met voltmeter nagelopen en waarden liggen boven de minima
motor draait bij koude start ong. 2000 toeren en bij warme motor loopt hij ong 1000 toeren.
verder lijkt de koppaking lek en schijnt de koppeling versleten te zijn. de motor verbuikt redelijk wat olie (niet heel veel maar ik moet om de 2500 km wel even bijvullen)
ik hoop dat u nog iets weet wat ik kan proberen, ik begin langzamerhand een beetje moedeloos te raken.
MVG, Teun
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar