Peugeot 206: Lampje katalysator

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Onze dochter heeft een 206 CC, de laatste weken, geeft de auto 'n storing aan, lampje katalysotor gaat branden, en de motor maakt dan een geluid als een traktor, en de auto is dan ook niet meer vooruit te branden.
De storing kan ook na even staan weer weg zijn....!

Dag één, op naar de dealer : er was een veertje stuk in een bougiekap ?

Dag drie, het probleem was weer terug, op naar de dealer, de bobine was stuk, vervangen.

Dag vijf, het probleem is er weer ! Terug naar de dealer, bougie's vervangen, en verstuiver gereinigt ?

Dag acht, het probleem is er nog steeds, weer terug naar de dealer, de verstuiver wordt vervangen door een nieuwe.

Dag 11, jullie raden het al ! Ja het probleem is er nog steeds, morgen weer terug naar de dealer !!!

Wie, O wie kent het probleem en weet de oplossing ?

jan4919

Geplaatst door jan4919 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

controleer (zelf of laat) de stekker op de injector onder de ruitensproeier aan de rechterkant. de aansluiting v/d ruitenstproeier (bijrijders zijde) wil nog wel eens lekken... hier door kun je zulke klachten krijgen. dus die stekker ook goed laten controleren en inspuiten met contact spray


en een fout code wil ook wel helpen

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Wanneer ontstaat deze storing? s'Ochtends gelijk na de koude start?
Misschien kun je eens de uitgelezen foutcodes vragen en hier plaatsen.
Zou kunnen dat het te maken heeft met klepstoters (motor TU5JP4) = motorflush(reiniger) proberen, en nadien vullen met dunnere olie.

jan4919 (0), 15 jaar geleden

[quote=hans4074]Wanneer ontstaat deze storing? s'Ochtends gelijk na de koude start?
Misschien kun je eens de uitgelezen foutcodes vragen en hier plaatsen.
Zou kunnen dat het te maken heeft met klepstoters (motor TU5JP4) = motorflush(reiniger) proberen, en nadien vullen met dunnere olie.[/quote]
Inderdaad, meestal kort na een koude start, maar we gaan de foucode's vragen, zodat ze geplaatst kunnen worden.
Alvast bedankt voor jullie bijdrage.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

dan zou ik idd zoals hans4074 flushen met een goedje van Forthe of iets dergelijks kan zijn dat de klep stoters niet optimaal meer weren. en dan afvullen met dunnere olie

205GTiGriffe (0) PRO, 15 jaar geleden

Top end treatment van Forte bedoelt Hans denk ik. Dit is voor klepstoters en geleiders.

Vraag hier eens na bij de dealer.

sienna2004 (0), 15 jaar geleden

Auto naar garage gebracht vanmorgen en bovenstaande adviezen geuit,...
Het 1e advies mbt ruitenwissers hadden hun al bekeken en was niet het geval, 2e advies mbt klepstoters + motorflush geloofden hun niet in..
Volgens de monteur zouden de klepgeleiders vervangen moeten worden???? Dit zou'n dure reparatie zijn?
Maar goed de auto zal toch gemaakt moeten worden dus laat ik me maar verrassen :S
Vorige foutcodes hadden hun niet meer in hun systeem staan, ik heb wel gevraagd de huidige foutcode dan uit te printen voor hier te plaatsen.
Wordt vervolgd...

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Het zal dan inderdaad wel gaan over/om storing haperende ontsteking.
Blijven hangen van de klepstelen in de geleiders. Oplossing nieuwe kleppen monteren met een iets kleinere klepsteeldiameter.

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

[quote=hans4074]Het zal dan inderdaad wel gaan over/om storing haperende ontsteking.
Blijven hangen van de klepstelen in de geleiders. Oplossing nieuwe kleppen monteren met een iets kleinere klepsteeldiameter.[/quote]
De storing komt het meest voor direkt na de koude start.
Als de ruimte tussen klepsteel en klepgeleider te krap is ,dan heb je hier toch bij een hete motor last van omdat de steel meer uitzet dan de geleider?
Of mis ik iets?

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=E.T.Wiersum][quote=hans4074]Het zal dan inderdaad wel gaan over/om storing haperende ontsteking.
Blijven hangen van de klepstelen in de geleiders. Oplossing nieuwe kleppen monteren met een iets kleinere klepsteeldiameter.[/quote]
De storing komt het meest voor direkt na de koude start.
Als de ruimte tussen klepsteel en klepgeleider te krap is ,dan heb je hier toch bij een hete motor last van omdat de steel meer uitzet dan de geleider?
Of mis ik iets?[/quote]
Heeft te maken met licht kromtrekken c.q. spanning in/van de cil. kop, waardoor de klepstelen gaan klemmen, vandaar de iets dunnere klepstelen.
Bij de latere TU5JP4 zitten de juiste kleppen er al in, maar kan de oorzaak zitten in de hydr. klepstoters uitlaatzijde.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Ik dacht dat dit probleem alleen bij de 2liter voorkwam als je er te dikke olie in had zitten

PEUGEOT TR (0) PRO, 15 jaar geleden

ivm de kleppen op de tu5jp4 motoren , idd is de ideale oplossing de dunnere kleppen monteren, maar omdat dit destijds voor peugeot in waarborg een te dure oplossing bleek hebben ze nieuwe software voor de motorebe geschreven die dit probleem gedeeltelijk compenseerde. onlangs is er in een andere topic hierover geschreven.
dit samen met dunnere olie zou ik toch eerst proberen alvorens al die centen uit te geven

sienna2004 (0), 15 jaar geleden

Nou ja dat van de klepgeleiders zei de monteur tussen neus en lippen tegen mij buiten.
Ik heb getekend voor de storing op te lossen niet voor die geleiders of kleppen te vervangen, neem aan dat ze me dan eerst bellen voor te overleggen bij zo'n dure reparatie.
Qua centen moeten we toch om de tafel gaan zitten want die vorige reparaties zoals o.a. bobine zijn mijn inziens overbodig geweest (toch?) en heb ik wel betaald!
Tot nu toe niks gehoord van de garage dus wacht maar af.. zal wel na't weekend worden denk ik.
Het is'n officiele peugeotdealer dus mag toch verwachten dat ze weten waar ze mee bezig zijn?! Alhoewel het vertrouwen langzaam aan wel minder wordt moet ik eerlijk zeggen...

sienna2004 (0), 15 jaar geleden

[quote=PEUGEOT TR]ivm de kleppen op de tu5jp4 motoren , idd is de ideale oplossing de dunnere kleppen monteren, maar omdat dit destijds voor peugeot in waarborg een te dure oplossing bleek hebben ze nieuwe software voor de motorebe geschreven die dit probleem gedeeltelijk compenseerde. onlangs is er in een andere topic hierover geschreven.
dit samen met dunnere olie zou ik toch eerst proberen alvorens al die centen uit te geven[/quote]
Vrijdags met garage gebeld wat de stand van zaken was en jouw tip qua software ook doorgegeven, ze zouden me later terugbellen wat de stand van zaken was aangezien monteur pauze had, maar dit is tot op heden nog niet gebeurt. De auto is er nu vanaf woensdag, dus bijna een week.

Even nieuwsgierig maar:
Hoeveel werk is dat met die nieuwe software installeren eigenlijk?


Even een update heb vandaag de auto terug, ze hebben hem toch maar geflushed en dunnere olie erin gedaan. Moet nu een week rijden en dan contact opnemen hoe het gaat en kosten bespreken...

sienna2004 (0), 15 jaar geleden

Ik ben er weer... heel vervelend maar sinds vandaag is de storing er weer...
Lampje van de motorstoring brand, geeft storing uitlaatgassen aan en loopt weer hobbelend als een tractor...
Ik heb garage gebeld kan hem morgen langsbrengen voor de 6e x... de foutcodes die ik gevraagd had waren ze vergeten uit te printen...


Anderen zeggen dat ik naar'n andere garage moet gaan, maar dit is een officiele peugeotdealer en is aangesloten bij de Bovag dus ik zie hier niet zo de noodzaak van in, wel?

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=sienna2004]dus laat ik me maar verrassen :S[/quote]
Dat is dan bij dezen weer helaas gebeurd.
Jammer van de ontbrekende storingscodes. En hebben ze nog gekeken naar de voorgestelde update software van de motor EBE (computer)? Het lijkt me verstandig toch bij deze garage (dealer) te blijven voor wat betreft dit probleem....je hebt A gezegd en je zult samen met de garage B moeten zeggen, zowel om het probleem definitief op te lossen als de financiele oplossing.
De oplossing lijkt toch steeds meer te gaan bestaan uit het vernieuwen van de kleppen (dunnere klepstelen).

sienna2004 (0), 15 jaar geleden

Hoi hans,
Bedankt voor je snelle reactie allereerst,.. Ja ik denk ook dat het't beste is om samen met hun dit opgelost te krijgen, blij dat je mijn mening deelt ;-)
Dat van de software heb ik wel doorgegeven maar hebben hun niks mee gedaan, zal het morgen nogmaals aangeven! En nogmaals vragen voor de storingscode uit te printen...

sienna2004 (0), 15 jaar geleden

zo auto gebracht..aangegeven van de software-update volgens de monteur zit de laatste nieuwe software erin.
De juiste p foutcode wist hij niet meer, wel dat het inderdaad betekende: een haperende onsteking, dat het fors was en vanuit cilinder 3 kwam...

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

nieuwe bobine gallerij en ook al nieuwe bougies ?

sienna2004 (0), 15 jaar geleden

Ja dit is er tot nu toe gedaan:
veertje bougiekap vervangen, de bobine vervangen, bougie's vervangen, verstuiver gereinigt, verstuiver vervangen, dunnere olie, motor geflushed, software update...

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

zijn de stekkers op je motormanagment computer ( MMC) niet geoxideert ?

sienna2004 (0), 15 jaar geleden

Geen idee, ik ga er toch vanuit dat ze daar ook naar gekeken hebben..?

sienna2004 (0), 15 jaar geleden

vandaag belde de garage...
de klepstoters of de kleppen moeten vervangen worden in het ergste geval kosten 1100 euro.. aangezien hun niet zeker weten welke vervangen moeten worden raden ze aan ze beiden te vervangen met als meerprijs 160 euro... ben hiermee akkoord gegaan aangezien hij mij kon garanderen dat dan de storing ECHT verholpen zou zijn...???

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

In dit geval wordt er op save gespeelt, door zowel kleppen als klepstoters te vernieuwen....is inderdaad verstandig.
Je vertrouwen zal inmiddels een eind weg zijn, maar de garantie dat het hiermee opgelost is, lijkt me reeel.

sienna2004 (0), 15 jaar geleden

Ja voor 160 euro ga ik geen risico nemen....ik hoop dat het dan wel is, maar zoals jij al zei het kan weinig anders meer zijn. Komende vrijdag of maandag vermoeden ze dat de auto klaar zou zijn, dan kom ik er wel achter. Laat nog wel wat weten dan.

sienna2004 (0), 15 jaar geleden

Zo hier zijn we weer... De auto vandaag terug gekregen en ik moet zeggen hij loopt als een zonnetje. Maar dat kan ook niet anders heeft ondertussen een grote beurt gekregen alles bij elkaar...
Volgens de monteur was duidelijk te zien dat 1 klep vastgezeten heeft want die was beschadigd dus zou de auto nu gefixed zijn volgens alles...
We zijn overeen gekomen dat de totaalprijs 1100 euro is en denk wel dat dat voor alle2 de partijen een schappelijk einde is.

Ik wil wel nog iedereen bedanken voor jullie hulp/bijdrage...

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.