Peugeot 406: Lichtje "zefdiagnose motor" blijft branden bij 406 coupe uit

Bouwjaar: 2001

Ik heb een Peugeot 406 Coupe met een AEG gasinstallatie uit 2001. Enige tijd geleden ging het "zelfdiagnose motor" lichtje op het dashboard spontaan branden. Ik ben hiermee naar een Peugeot dealer geweest en die konden op het eerste gezicht niets constateren en hebben een reset gedaan zodat het lichtje weer uit was. Twee dagen later brande het echter weer en ik ben opnieuw naar de Peugeot garage geweest. Nadat de auto daar een dag aan de diagnose had gehangen was de conclusie: we weten niet wat de oorzaak is, we weten niet wat de oplossing is, en als u betaalt gaan we willekeurig wat onderdelen vervangen. Dat leek me niet zo'n goed idee mede omdat ze dachten te starten met de klepstoters (meer dan 1000,- euro !!) Uiteindelijk weer een reset en dit keer een paar weken zonder problemen gereden. Inmiddels brandt het lichtje echter weer. Zijn er mensen met goede raad ???

De auto rijdt prima zowel op gas als op benzine. Alle onderhoudsbeurten e.d. zijn op tijd door peugeot dealers uitgevoerd, vorige week een apk keuring achter de rug zonder noemenswaardige punten. Het lijkt er op dat het lichtje alleen gaat branden na een behoorlijk koude nacht met vorst. Na een aantal kilometer gereden te hebben (motor is dan overgeschakeld op gas) springt het lichtje aan. Wie kan helpen ??

Weet iemand hoe ik dat lampje zelf kan resetten ?

TrafficBandit

Geplaatst door TrafficBandit (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Als je op benzine blijft rijden blijft het lampje dan uit?.
Zoja dan zit de fout in het gassysteem en kun je er beter mee naar een gasspecialist die kan hem uitlezen.
Niet een garage aan het gassyteem laten prutsen, kost een hoop geld en je word geen steek wijzer.
Als mogelijke oorzaken zijn de lambdasonde en de dgi injector verdacht.
Maar uit lezen is het beste.

TrafficBandit (0), 18 jaar geleden

Het lichtje gaat niet automatisch uit bij rijden op gas, ik heb nog niet geprobeerd om langere tijd op benzine te rijden. (Auto start wel automatisch op benzine)

Weet iemand een goede gasspecialist in de omgeving rotterdam ?

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

bedrading en massa geven nogal eens problemen.
Primera heeft gelijk, eerst een tijdje op benzine rijden, dan sluit je al een hoop uit, en als het je gas systeem is, zelf naar een goede gas SPECIALIST gaan.

TrafficBandit (0), 18 jaar geleden

Hmmm... bedankt voor de link, lijkt verdacht veel op mijn probleem. Ik zal in ieder geval de bedrading en alle stekkers nalopen.

Even concreet:
- wie weet er een goede gasspecialist in roterdam of omgeving
- en hoe reset ik het motordiagnose lampje zelf ?

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik kan je helaas niet zo vertellen of diegene uit de buurt van Rotterdam echt goed zijn. Resetten gaat alleen met apparatuur van een dealer, dus resetten, op benzine naar gasspecialist, computer van specialist aansluiten op AG computer, rijden en uitlezen. Een ervaren specialist komt er wel achter wat er aan de hand is.

heemskerk4251 (0), 18 jaar geleden

Een echte gasvakman? Nieuwenhuijsen in Rijswijk. Cobbenhagenlaan 3 070 3903554. Die weet echt alles!

RAH (0), 18 jaar geleden

Helemaal met Cees eens:

http://www.lpg-nieuwenhuijsen.nl/index.p...

TrafficBandit (0), 18 jaar geleden

Maar eens even een afspraak gaan maken met Nieuwenhuijsen. Bedankt voor de tip.

Nu alleen nog even uitvinden hoe ik het motordiagnose lichtje zelf kan resetten. Is dit echt alleen mogelijk met diagnose apparatuur ? Accu loskoppelen voor een half uurtje ofzo gaat niet werken ?

TrafficBandit (0), 18 jaar geleden

Heb nog even verder zitten spitten en zag dat er nog een eigenaar van een 406 hetzelfde probleem heeft: http://www.problemcar.nl/index.php?topic...

TrafficBandit (0), 18 jaar geleden

Inmiddels contact gezocht met de eigenaar van de peugeot uit het andere artikel. Hij heeft het probleem inmiddels opgelost door een nieuwe potentiometer op zijn gaspedaal te monteren. (kosten 83,- euro incl. btw excl. montage) Hij gaf aan dat dit makkelijk zelf te doen is.

Ga ik even proberen dus....

TrafficBandit (0), 17 jaar geleden

Ok, het is al weer een tijdje geleden maar ik had de oplossing nog niet gepost.

Uiteindelijk bleek de olie het probleem te zijn ! Bij de 120.000 km servicebeurt die ik heb laten uitvoeren bij een officiele peugeot dealer (en die me ruim 2400,- euro gekost heeft) bleek de olie ververst te zijn met 15W40 olie. Dit in tegenstelling tot 5W40 wat in alle instructieboekjes en werkplaatshandleidingen geadviseerd wordt. Normalitair zou dit niet zo'n probleem hoeven zijn maar het schijnt dat de 2.0 L 16v motoren van peugeot / citrioen erg gevoelig zijn voor de verkeerde olie.

Na de erg teleurstellende conclusie van Peugeot (zie beginpost) en dik 200,- euro "onderzoeks- en analyse-kosten" en GEEN OPLOSSING had ik het wel weer even gehad met die garage, en heb ik besloten zelf de olie te vervangen onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet.

Ik heb eerst een motorreinigingsvloeistof (FORTE Motorflush) aan de motorolie toegevoegd en de motor een half uur stationair laten draaien. Daarna de olie afgetapt en een nieuw oliefilter geplaatst. Nieuwe 5W40 Esso Ultra er in (zoals geadviseerd wordt in het instructieboekje) en klaar was kees. In totaal was ik circa 125,- euro kwijt.

Om het motorstoringslampje te resetten heb ik een OBD-interface kastje gekocht om met behulp van een laptop te kunnen connecten met de ECU. Met de juiste software is het een fluitje van een cent om het lichtje te resetten. Nadeel is wel dat dat kastje me ook weer 160,- euro gekost heeft.

Ik rij er nu al weer dik vijf maanden mee en ik heb geen enkel probleem meer gehad.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.