Peugeot 406: Moeizaak rondlopen bij koude motor, valt soms dood op gas

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: XU7

Mijn 406, 1.8, 16 klepper, bj 2000, serie 2 (helder koplampen), AG gasinstallatie DGI, heeft nu 322.000 km gelopen.
Ik heb de auto nu 5 jaar in bezit en er 170.000 km meegereden.
Het laatste jaar trilt de auto, als de motor koud is, bij 2500 toeren, het lijkt er op of de motor op 3 1/2 cilinder loopt.
Als de motor echt warm is gereden (na 15 km) is het trillen nagenoeg weg, als je dan goed oplet kun je het voelen.
Als de auto stationair loopt zweeft het toerental een beetje (200 toeren) en loopt het blok wat onregelmatig.
Bovenstaande treed op zowel op gas als benzine.

Op gas valt de motor soms zomaar dood. De auto start goed, gaat direct van benzine over op gas, na een paar honderd meter stopt de motor, geen ontsteking? of geen gas? Als tijdens het uitrollen overgeschakeld wordt op benzine, dan pakt de auto direct weer op.

geschiedenis:
160.000 km, nieuwe verdamper en gasinjector, koppakking vervangen.
280.000 km, koprevisie.
300.000 km, nieuwe bobine plaat
310.000 km, nieuwe kat + lamba sonde
regelmatig naar de dealer voor schoonmaken gasklep en inleren van de gasklep
af en toe naar het gasinbouwstation voor resetten van de gascomputer.
olieverbruik: 1 op 10.000
compressiemeting: 11.2 10.5 10.5 10.8
verbruik 1 op 8,5 (op gas)

zowel de peugeotdealer als het gasinbouw station zeggen dat er niet aan de hand is, en dat de auto voor zijn leefttijd en km stand goed loopt. beide resseten wel de computer, dus er zou iets niet goed moeten zijn.

Wie weet waar ik moet zoeken?

Fabbro

Geplaatst door Fabbro (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

VG392 (0), 14 jaar geleden

Beste Arend,

De oorzaak van onregelmatig stationair lopen op gas en benzine moet volgens mij gezocht worden in het gasklephuis of de lambdasonde.
Het uitvallen op gas wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een slechte DGI injector.
Deze kun je het beste laten controleren door een deskundige en eventueel reviseren wat je ook de kop niet kost.
Je kunt dan gelijk de gascomputer uit laten lezen en opnieuw inleren voor een optimaal resultaat.

Groeten,

Kees

peusjoo pipo (0), 13 jaar geleden

Hallo Fabbro.

Eindelijk een post gevonden op dit forum met exact hetzelfde probleem die ik met mijn 406 ook heb. Ook 1.8 16-klepper uit 2000, serie 2 met heldere koplampen. De auto heeft nu 330.000 km gelopen. Sinds een paar weken trilt de auto bij een koude motor zo rond de 2500 toeren. Wat mij verder nog opviel is dat direct na de koude start (1e minuut of zo) dit probleem zich niet voordoet. Wanneer de motor warm is, is het trillen bijna niet te voelen. Stationair toerental zweeft dan een heel klein beetje.
Vorige week heb ik de bobine en de bougies vervangen. Hoewel het blok hierdoor rustiger (minder rauw) loopt, is het trillen niet verdwenen.
Heb de BDP sensor en gloeispiraal van de lambda sonde doorgemeten met een multimeter en beide lijken nog Ok. Ik heb ook al een keer de ECU gereset, maar dat lijkt niet te helpen. Lampje van het motormanagement brand ook niet.

De auto heeft ook een AG LPG installatie aan boord, maar de problemen doen zich bij zowel gas als benzine voor. Voor het gevoel trilt de auto op LPG minder.


Ik ben benieuwd of jij nog een oplossing hebt gevonden voor het trillen?

Fabbro (0), 13 jaar geleden

Hallo Peusjoo pipo,

Ik heb de oplossing gevonden: de auto is verkocht en ik heb een diesel gekocht.

zonder geinen:
Ik ben bij Kees VG392 geweest, zie post boven, hij heeft de gasinjector gereviseerd en de gascomputer gereset, en dat alles voor een schappelijke prijs. Kijk eens op z'n website.
De auto liep daarna op gas een stuk beter en zuiniger, maar de basisfout was niet opgelost. Dat kon ook niet want de auto liep ook op benzine niet meer perfect.

Uiteindelijk is het trillen steeds meer geworden en zijn er kleppen verbrand. De compressie op één cilinder was geheel weg. ik had geen zin om nogmaals de kop te reviseren en heb de anto verkocht.

Mijn vermoeden is dat door de slecht werkende gas installatie de motor erg heet gelopen heeft, en dat daardoor de kleppen er aan zijn gegaan.

Mocht je het willen proberen, ik heb nog een gebruikte gasinjector liggen.
Ik heb deze injector ooit gekocht als reserve omdat ze schaars worden, ik heb destijds 50 euro betaald, hiervoor wil ik hem ook wel weer kwijt.

peusjoo pipo (0), 13 jaar geleden

Hallo Arend,

Bedankt voor je reactie. Omdat de symptomen zo op die van jouw 406 lijken vrees ik dat bij mij nu ook één of meerdere kleppen niet perfect meer zijn. Ik laat binnenkort een compressietest doen om dit te verifieren. Omdat die van mij nu ook al 330000 km heeft gereden heb ik geen zin meer in een koprevisie. Dan wordt het dus uitkijken naar iets nieuws.

Op gas vertoont de auto dezelfde symptomen vandaar dat de gasinstallatie waarschijnlijk niet de boosdoener is. Mocht het probleem bij het rijden op benzine toch nog verholpen kunnen worden, dan kom ik misschien nog wel bij je terug voor die injector.

jtb81 (0), 13 jaar geleden

Beste Fabbro,

wat is een stuk zuiniger? Ik heb sinds kort een 406 met een AG DGI installatie en 233.000 km , de auto loopt perfect, maar verbruikt 1/8,5 en dat bij een zeer rustige rechtervoet. Het is een 1.8 16V Alvast bedankt.

Fabbro (0), 13 jaar geleden

Een zuinigheidswonder zal de peugeot nooit worden, maar beter dan 1 op 8,5 moet toch wel kunnen.

Met een goede gasinjector en een goed schoon inlaat traject (MAP sensor) haalde ik 1 op 9,5

De revisie van de gasinjector is een kleine ingreep, en zeker de moeite waard.

peusjoo pipo (0), 13 jaar geleden

Beste Jaap,

Met mijn 406 1.8 met AG DGI haalde ik lange tijd een gemiddelde van 1:10,5 en soms nog iets zuiniger. Waren wel veel snelweg kilometers. De laatste tijd was het gebruik iets toegenomen tot ongeveer 1:9,5

Ik ben laatst bij Kees van Verdampere.nl geweest. Die heeft de injector gereinigd en voorzien van een nieuw rubber op de plunjer in de injector. Daarnaast nog wat andere ingreepjes en de gascomputer uitgelezen. De auto heeft nu voelbaar meer trekkracht en rijdt ook weer wat zuiniger. Als je je gasinstallatie na wilt laten kijken kan ik hem van harte aanbevelen!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.