close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: oliekeering

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v (xu7jp4)

Mijn 406 is binnenkort na 205.000 km toe aan een nieuwe koppeling.
Ik overweeg om gelijk de oliekeerring van de krukas te vervangen om (toekomstige) olielekkage te voorkomen.
Hoor graag adviezen hierover. Heb ik hier speciaal gereedschap voor nodig? Ben ook geïnteresseerd beschrijvingen.
Alvast dank voor de reacties

Johan

Geplaatst door

Johan406 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het is zeker verstandig om te vv ik heb ze al bij 40.000km lek gezien schat zo dat 9 van de 10 keer het er bij komt
je hebt geen speciale gereedschap nodig
als je de aandrijfaskeering kan doen kun je dit ook doen

ouwe met een schroevendraaier eruit halen en nieuwe kleine beetje invetten (eventueel 10w40 ook op doen) en dan zachtjes met een verlengstuk en hamer er in tikken
niet in een keer maar eerst links dan rechts dan boven dan onder en weer van voren. zodat je na een keer of 4 a 5 de ring flak licht
ik weet zelf niet of deze ringen diep er in liggen maar ik dacht het wel (kijken hoe de oude ring erin zit en hoe diep) als hij niet lek is dan kun je nog de keuze maken maar het is zonde als het bij 210.000 toch begint te lekken (en dit valt dan nog mee)
pas geleden 407 waar de keering ook is vv 150.000 op teller
hiervoor hebben we wel een aparte ring die je erover kunt zetten waarna je hem erin slaat
vorige garage ging het op de bovenstaande manier

dus
koppelingset
druklager
gavel eventueel als de koppeling zwaar gaat (anders goed schoonmaken en opnieuw invetten)
beide aandrijfaskeeringen
2liter bak olie
krukaskeering
vliegwiel (dit zal nog alleen een massa vliegwiel zijn en nog geen 2-massa vliegwiel, als hij blauw is. dan is hij verbrandt en is het slim om hem mee te vv )

Werner, bedankt voor de reactie. Heb nog wel een aanvullende vraag over (de)montage van het vliegwiel.
Is het nodig om nieuwe bouten te gebruiken?
Wat is het voorgeschreven aantrekkoppel voor de vliegwielbouten?

Alvast bedankt!

Johan406 0

15 jaar

het zijn geen rekbouten dus je zou ze kunnen hergebruiken (heb ik toen ook gedaan)
als je ze mee vv dat kan nooit kwijt
aanhaalmoment weet ik niet exact
als je de laatste 8 nummers van de chassisnumer doorgeeft kan ik kijken of ik het kan vinden

Komt-ie: 80919801.
Gelijk maar weer een vraag er overheen.
Op veel onderdelensites wordt een org. nummer gevraagd. Ben er nog steeds niet achter waar ik dit kan vinden.
Heb ergens gelezen dat je dit nummer op de sticker bij het scharnier van het linker portier (met voorgeschreven banden + spanning) kunt aantreffen maar ik zie daar niks wat op dat nummer lijkt.
Alvast bedankt voor reacties

Johan406 0

15 jaar

Vliegwielbouten kan je her-gebruiken, aantrekkoppel 50Nm.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

15 jaar

0000012728 AFD V LAGER 16,78 EUR (krukasaskeering bak zijde)
00002052A6 KOPPELINGSSET 245,11 EUR
0000312144 KEERRING 8,51 EUR (keering bak aandrijfas )
0000312146 KEERRING 10,23 EUR (keering bak aandrijfas)
0000211525 HANDEL 61,29 EUR (hendel in de bak plus de hefboom boven op de bak)
00000532C9 VLIEGWIEL 325,90 EUR (alleen nodig als het niet meer goed is)
0000053740 BOUT 0,69 EUR (vliegwielboutjes 8x, zoals hans4040 zegt herbruikbaar, 50nm met locktite eraan)
0000217520 LAGER 2,34 EUR (lager in de bak voor de hendel waar hij in beweegt)
0000217521 LAGER 1,98 EUR (lager in de bak voor de hendel waar hij in beweegt)
prijzen zijn wat de dealer moet betalen komt dus nog winst voor de magazijn bij en btw

eerst onderdeel nummer (vier keer nul kan er af gehouden worden)
eerste 4 onderdelen zul je in dit geval zeker nodig hebben plus 2 liter bak olie
een van de onderstaande zal er in moeten (als het klopt denk ik de ml5t (5versnellingen) hiergaat dan 1.85liter in de bak)

Versnellingsbakolie
Type ESSO - TOTAL
BE1-BE3-BE4-MA-ME5T-ME5TU-MEG5TU-ML5C-ML5T-ML5TU
ESSO GEAR OIL BV 70W80W (Ond. nr. 9736.41 ) TOTAL TRANSMISSION BV 70W80W
MB3-4HP14-4HP18 Alle landen
ESSO ATF-D (Ond. nr. 9730.94 ) TOTAL FLUIDE AT42
4HP20-AL4 (*)
ESSO ATF 4HP20/AL4 (**) (Ond. nr. 9736.22 )
AM6
ESSO JWS 3309 (Ond. nr. 9980.D4 )

Bedankt voor de reacties, ik ga er mee aan de slag.
Zit nog wel met m'n vraag waar ik dat org. nummer kan vinden. Hoor graag reacties

bvd,

Johan

Johan406 0

15 jaar

Organisatie nummer staat in het boekje, en op de sticker van de bandenspanning

voorbeeldnummer:

12057FV10937

12057 is je org nummer!

Bedankt Citroënmonteurtje,

Kom er helaas toch nog niet uit. In het onderhoudsboekje is geen code te vinden, op de sticker tref ik het volgende aan:

0833789
30196
EKQD**
4227

Help!!

Johan406 0

15 jaar

08337 is je org ;)

Tuut, tuut, dat is snel...

Thanx, Johan

Johan406 0

15 jaar

;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.