Wie herkend dit probleem met de volgende foutcodes.
- p0300 verschillende cilinders onsteek onderdrukking herkend.
- p0301 cilinder1 ontsteekonderdrukking herkend.
- p1336 kat. beschadigde storing bij tenminste 1 cilinder.
- p1337 storing cil 1 met kans op kat. beschadiging ontsteekonderdrukking herkend.
- p0171 mengsel correctie/mengsel te arm.
de volgende controles zijn al genomen:
compressie test ,=ok
lektest ,=ok
distributietiming ,=ok
de volgende zaken zijn al vervangen:
bobine blok.
bougies.
motor is gereinigd inwendig en gevuld met de voorgeschreven volsyntheet,inclusief filter.
benzine reiniger toegevoegd in de tank.( auto heeft vermoedelijk geen benzinefilter)
gescheurde vacuumslang op inlaat spruitstuk.( waarschijnlijk code p0171 mee opgelost is niet weer teruggekomen)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je injectoren al eens gewisseld bv.1e cil. met tweede kijk eens wat die dan aangeeft
en vraag ook gelijk hoe lang die benzine er al in zit..
kijk ook even of de stekkerverbindingen op de lpg comp allemaal goed zitten. lpg comp zou ook nog defect kunnen zijn.
Draait de motor continu op drie cilinders?
Motor draait in koude toestand op 3 cilinders ( motor start automatisch op benzine )
dit blijft hij doen, maar moet zeggen dat het wel iets minder wordt als de motor warmer wordt.
maar er is op benzine en lpg niet mee te rijden.
Als je de stekker van één verstuiver loshaalt gaat hij dan op 2 cilinders lopen(praktisch moeilijk uitvoerbaar...) of blijven het er drie? Op die manier kan je uitsluiten welke cilinder de boosdoener is...
Mocht het nou zo zijn dat de motor niet op 2 cilinders gaat lopen, maar op drie blijft draaien dan gaat het om iets gemeenschappelijks.... voeding verstuivers bijvoorbeeld, meet ook even de branstofdruk, die moet rond de 3.5 bar liggen. Als de motor deze druk al niet stationair haalt dan is er sprake van brandstof probleem. Datzelfde geldt voor je gassysteem. Ik weet niet of jou computer deze kan uitlezen, maar kijk ook hier eens naar de gasdruk die moet tussen de 850mBar en de 1050mBar liggen. Eventueel de bedrading van de bobine checken, weerstand of lamp gebruiken. Kijk ook even of de juiste bougies er in zitten, alhoewel dit niet geheel overeenkomet met de klacht.
Belangrijk is te weten dat wanneer de injectie tijd van benzine toeneemt dat gas gewoon volgt... is de brandstofdruk van benzine te laag dan gaat de motorcomputer bijregelen en gaat ook de gasinstallatie meer in spuiten.... met als gevolg rijk mengsel misschien wel buiten de ontstekingsgrens en dus op drie cilinders lopende motor....
Gaat de motor wel op 2 cilinders lopen dan is het goed te weten dat het systeem semi-sequentieel is. 1/4/en 2/3 geloof ik....als dat het geval kan je onderdelen uitwisselen tussen de cilinders en zien of de storing mee gaat.
Groet,
Jaap.
15 jaar
[quote=greenspirit]Motor draait in koude toestand op 3 cilinders ( motor start automatisch op benzine )
dit blijft hij doen, maar moet zeggen dat het wel iets minder wordt als de motor warmer wordt.
maar er is op benzine en lpg niet mee te rijden.[/quote]
Is het mogelijk vast te stellen welke cilinder niet meewerkt?
Bij het 1 voor 1 loskoppelen van de injectoren merk je op alle 4 de cilinders terugval.
( auto had ook een gescheurd uitlaatspruitstuk, en na demontage zaten in cilinder 1 tm 3 condens
en niet in cilinder 4 die was droog) p.s motor heeft even gedraaid daarvoor.
Cilinder 1 zit naar mijn mening aan de riemkant.
bij het lezen van de bougies is bougie 1 tm 3 wat verkleurd en 4 is eigenlijk nog schoon.
kun je de fueltrims controleren/uitlezen?
[quote=greenspirit]Cilinder 1 zit naar mijn mening aan de riemkant.[/quote]
De 1e cilinder zit NIET aan de riemkant maar aan de versnellingsbak-kant.
De injectietijden van het lpg systeem worden berekent aan de hand van de injectietijden van het benzinesysteem
De injectoren (benzine) worden bij lopende motor met + gevoed en door de benzine EBE met - aangestuurd
De AG computer "leest" de injectietijd per cilinder en berekent de bijbehorende LPG injectietijd (de AG computer meet dit aan de - kant)
Als je een onderbroken benzine-injector hebt (bedrading of de benzine-injector zelf) Dan krijg je problemen, zowel op benzine als op LPG
Omwisselen van verstuivers is een optie maar, als je zo een verstuiver dan toch in je handen hebt, kan je hem effe doormeten, ∞ is niet goed.
Ik ga maandag eerst een aantal metingen verrichten.
zo zie je maar weer dat de eerste cilinder niet aan de distributie kant kan zitten.
Als ik zo wat bevindingen van jullie collega,s samenvoeg in de diagnose,denk ik dat we warm zitten.
de oplossing wordt gemeld en mocht het nog niet opgelost zijn dat zal ik weer even inloggen.
De weerstand van de verstuiver moet rond de 12.5 ohm liggen geloof ik... in ieder geval allemaal gelijk....
Groet,
Jaap.
15 jaar
Greenspirit,
Dit zit in de stekker op de gascomputer. Waarom? Omdat de auto op lpg EN benzine op 3 poten gaat. Het probleem zit hoogstwaarschijnlijk in een onderbreking van het injector-signaal. Probeer tijdens het lopen op 3 poten eens aan de stekkers op de gascomputer te rommelen. 1 van de 2 stekkers heeft het signaal naar de injectoren toe. Wat ook wel eens wil gebeuren is dat de kit IN de stekker door is gelopen naar 1 van de "vrouwtjes" in de stekker. Controleer dit door met een speldje in alle "vrouwtjes" van de stekker te peuren. En de stekker goed inspuiten met contactspray en uitspuiten met perslucht.
p0171 mengsel correctie/mengsel te arm KAN ook nog komen uit defecte gasadruksensor op de verdamper. Kun je zien aan je fuel trim waardes, maar dan moet ie natuurlijk eerst op 4 poten.
Is de accu pas vervangen? Over de accu zit normaal een zwarte kap. Bij demonteren van deze kap kun je goed de stekkers van de gascomputer beschadigen.
15 jaar
Maandag hebben we de weerstanden op de injectors gemeten.
De waardes zaten allemaal op 14,7 ohm,dit is ok.
Daarna is de aansturing gecontroleerd,waarbij op cilinder 1 ( bakzijde ) eigenlijk een goed signaal en spanning was te meten.
toch ook maar even vergeleken met een cilinder die geen problemen aangaf,resultaat gelijk dus ok....
conclusie: de injector moet inwendig verstopt zitten.
Injector dinsdag vervangen en walla hij draait weer op 4 cilinders zowel op benzine als lpg.
onze dank voor alle hulp.
m.v.g Thomas
Als het probleem alleen een verstopte benzine injector was en dat toch de loop op LPG beinvloedde, dan moet die injector dus altijd gelekt hebben. Dat is bij een volgend geval makkelijk te controleren door de brandstofpomp aan te sturen en te kijken of er injectoren lekken.
15 jaar
Zo zie je maar dat je zonder meetapparatuur en een 4 gastester geen diagnose kunt stellen. Het blijft dan bij giswerk.
Volgens mij was dat in dit geval juist niet nodig om meetapparatuur te hebben.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar