Onze 205 1.1 uit 1991 heeft een koelingprobleem. Hij wordt zo heet dat hij uiteindelijk afslaat. voornamelijk tijdens langzaam/file rijden. We krijgen eigenlijk nooit problemen op de snelweg.
Ik heb het koelsysteem geflushed met tuinslang en opnieuw gevuld, netjes ontlucht via de nippels. vullen eerst via de radiator en verder via expansievat dat ik heb opgehangen.
De bovenste slang van de radiator (naar themostaat) wordt wel warm, niet heet. de onderste slang blijft koud!
De radiator zelf wordt ook niet warm....alleen een beetje daar waar de slang vanaf de thermostaat binnenkomt
Bij het doorspoelen liep het water prima door de radiator, ik verwacht dus geen verstopping
De koelfan slaat ook niet aan. Als ik de pinnetjes in de connector van de fan verbind dan gaat hij wel draaien dus hij werkt.
Ik heb preventief de thermostaat vervangen, deze eerst getest (in een pan kokend water)
Waar moet ik nu aan denken??
is dit wellicht de waterpomp? Ik heb het koelsysteem een keer gevuld zonder thermostaat en dan zie ik wel werveling in het water. Kan de waterpomp slecht zijn? Dat hij wel werkt maar niet sterk genoeg om Door thermostaat te duwen??
Kan de thermostaat verkeerd geplaatst worden? Ik heb de kant met de veer in de motor geplaatst.
De verwarming werkt goed, wordt goed en snel heet
Er gaan trouwens geen lampjes branden voordat de auto afslaat.
Wat ik ook geprobeerd heb is om iets druk op het gaspedaal te houden en dan blijft hij lopen. Op die manier heb ik een stuk gereden, toeren erop gehouden.....dat ging goed totdat ik thuis kwam en parkeerde toen sloeg hij meteen af....nu was de radiator bovenin wel warm tot over midden maar onderin niet en de onderste slang ook niet.
Bij inspectie dacht ik op de radiator toch een natte plek te zien......mss toch ergens n lek maar kan dat voor deze problemen zorgen??
Koppakking vertrouw ik toch ook niet helemaal.....lekt behoorlijk olie.....zorgt dat dan voor dit soort problemen???
Verder heb ik wat gelezen over draadje/sensor aan de carburateur die soms voor problemen zorgt? En iets over het schoonmaken van het injectiehuis??
Nou ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Om te beginnen ben je motor op een professionele manier om zeep aan het helpen , dit klinkt waarschijnlijk niet leuk , maar rij niet meer met de auto tot dit probleem adekwaat is opgelost.
Thermostaat is nieuw ? getest in een pannetje water !
Thermostaat kan maar op 1 manier .
Thermocontact in de radiateur kan defect zijn , zodat deze de fan niet aanstuurt , bij kortsluiten werkt de fan wel.
Alle zekeringen zijn heel ?
Voor het lampje zit er een aparte sensor in de motor , sensor defect , draadje defect , lampje stuk ?
Vrees dat de kennis enigszins ontbreekt om dit zonder hulp van een deskundige tot een goed einde te brengen.
Hoop niet dat je gelijk had, maar vanmorgen starte de auto helemaal niet meer.......
Wat kan ik nu om zeep hebben geholpen Door gisteren te gaan rijden?
Hij was natuurlijk flink heet toen hij afsloeg.........????
8 jaar
De boel krom gereden in het blok is een optie , vreter in de cilinder/s , zuiger gaat klemmen in de cilinder bv.
Koppakking er uit , nu koelvloeistof boven de zuiger/s.
Haal er dus iemand bij die dit even kan beoordelen.
Damn. ...prutser. ...
OK zal hem wegbrengen....meteen koppakking,distributie riem en waterpomp laten checken. ..als ze daar mee bezig zijn zien ze dan zo de punten die jij net aanhaalde?
8 jaar
Nog ff over die temp sensor in radiator. Als die het niet doet dan werkt toch alleen de v fan niet, maar zou wel de hele radiator en onderste slang ook warm moeten worden?
8 jaar
Nu zag ik net heel iets heel raars. ik was alles aan het opruimen. inpecteerde de motorruimte nog een keer en toen zag ik tot mijnverbazing dat er 1 bougiekabel los lag!!!.......en ik weet zeker dat ik dat niet gedaan heb.....de binnenkant van de dop die het blok in gaat zag er behoorlijk verrot uit. zat bijna geen ijzer meer in om op de bougie vast te klikken..zou dit nu de oorzaak van al het gedoe kunnen zijn. Heb hem nog niet "durven" starten
8 jaar
Het lijkt mij toch dat er eerst een degelijke bougiekabel geplaatst moet worden....en dan maar kijken hoe hij loopt.
Na alle verdenkingen van het koelsysteem blijkt nu dat het daar waarschijnlijk helemaal niet aan lag.
Nu blijkt dat de Bobine geen spanning krijgt......waar kan dat dan weer aan liggen. ik krijg verhalen te horen dat de hele computer(???) vervangen moet worden met kontaktsleutel etc.... (Heeft dit ding een computer)
Graag tips wat ik kan doen aan een spanningsloze bobine
8 jaar
Hoezo hij werd toch gloeiend heet , waar was dat dan op gebaseerd , of gewoon een aanname ?
Controleer je zekeringkast eens onder de motorkap of er geen zekering defect of geoxideerd is , de relaitjes die daar zitten willen ook nog wel eens slecht zijn of slecht contact maken.
Maar ik blijf er bij , haal er kennis bij !
Ja ik had hem weggebracht naar universele garage en die meet als eerste geen spanning naar bobine. Hij kwam toen met verhaal dat dan mogelijk de computer? en contactslot vervangen zou moeten worden.......maar hij wist het niet zeker.
Inderdaad, dat te heet worden is waarschijnlijk n aanname geweest (alhoewel ik het nog steeds raar vind dat radiator en onderste slang koud bleven) kwam doordat hij steeds uitviel als hij n paar minuten stationair liep.
Dat met de ontsteking kwam naar voren toen ik die loshangende bougiekabel zag.....
En ja ik zoek expertise want ik wil hem nog niet opgeven!! Dus als er iemand een goede expert kent in de buurt van Huissen (Tussen Arnhem/Nijmegen ) dan houd ik me aanbevolen! !!!
8 jaar
Niemand?
8 jaar
Ik krijg de indruk dat je radiator verstopt zit.
Dit kan je controleren door de onderste slang te verwijderen en de tuinslang er in te hangen en te kijken of het water er vlot uitkomt.
8 jaar
nee dat is het niet....water loopt prima door alle slangen en radiator.
ik denk echt dat ik geen oververhittingsprobleem heb maar een ontstekingsprobleem.....dat wordt bevestigd doordat er geen spanning op de bobine gemeten wordt (naar de bobine toe)......
8 jaar
Het was de ontstekingsmodule!!......of de bougiekabel......
Had ik natuurlijk even een voor een moeten vervangen om het zeker te weten, maar ik ben wel zeker van de module want de bougiekabel die kapot was heeft al een tijdje los gehangen hahaha.
Hoe dan ook, module vervangen , starten lopen!!
Tijdje laten draaien en sloeg niet meer af.......Uiteindelijk werd ook de radiator goed heet en sloeg de fan ook netjes aan!. Heb dus nooit een koelingsprobleem gehad haha...nou ja het systeem is nu in ieder geval mooi schoon hahahaha.
btw.....module nieuw laten bestellen via de sloop die geen gebruikte meer had. Kosten €26,- !! in plaats van Brezan die er €95,-!!!!! voor vroeg....stelletje .........!!!!
Er mag een slot op dit topic
8 jaar
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn 205 accent. Ook die module stuk. Reden dat ie kapot ging was dat ie na vervangen van de defecte thermostaat te heet werd. Er zat bijna geen koelpaste achter de module.
Via anwb kostte de module 38 euro nieuw.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar