close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 205: Startmotor draait niet

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine

Hallo,

Ik heb een schijnbaar simpel maar toch hardnekkig probleem: als ik probeer te starten gebeurt er niets, en hoor ik alleen een elektrisch gebrom. ik heb twee keer de wegenwacht voor dit probleem gebeld; de eerste keer zag de monteur toevallig dat er een stekkertje van de startmotor los was gekomen. Nadat hij dit vastmaakte deed de startmotor het weer, maar bij de winkel weer niet, toen ik wou vertrekken.

Stekkertje nogmaals gecontroleerd maar zat goed vast. heb het zelfs even losgehaald en wat toegeknepen, zodat-ie wat strakker zat. Geen resultaat, wegenwacht weer gebeld.

Die viel op dat de positieve accupool nogal gecorrodeerd was en niet helemaal lekker zat. Schoongemaakt en voilà, de startmotor deed het weer. maar thuisgekomen dus weer niet. Het lijkt erop dat de motor alleen start als hij aan de accu van de wegenwacht gehangen heeft. maar mijn eigen accu is pas een jaar oud (de startmotor ca. 5 jaar) en staat nu ook op een spanning van 12,5 volt.

Kan het toch zijn dat die accu niet meer genoeg kracht heeft om te starten, na een jaar, of is dit iets anders?

Geplaatst door

LaurentB (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Controleer de spanning eens als je start , accu kan wel 12.5 v aangeven maar toch slecht ampères leveren.
Hoeveel laad de dynamo bij als de motor loopt.
Slechte plus en min kabels kunnen dit ook veroorzaken.

De dynamo levert genoeg spanning volgens de wegenwacht. Ook is het vreemde dat hij niet direct start als hij aan de accu van de wegenwacht wordt gehangen, wat je wel zou verwachten als het puur een accuprobleem was. Ben hem evengoed wel aan het opladen nu. Massakabel is laatst wel vervangen (tevens door wegenwacht :-) )

LaurentB 0

8 jaar

Startrelais blijft hangen.
Demonteren, schoonmaken/gangbaar maken.
Helpt dat niet> "Nieuwe"

Beunhaas 1085
badge vip badge

8 jaar

Meestal helpt een tik op de startmotor dan wel, maar nu dus niet. Kan dat, na slechts vijf jaar? Raar is ook dat ik al een brommend geluid hoor als ik hem slechts op contact zet.

LaurentB 0

8 jaar

Als je niks doet, is de kans klein dat het vanzelf oplost.....en er is weinig vervelender dan een auto die onregelmatig niet wil starten.

Beunhaas 1085
badge vip badge

8 jaar

Nee, dat begrijp ik Beunhaas :-) Gisteren nog eens met volledig opgeladen accu geprobeerd, en nu hoorde ik wèl een klik, dus ik denk dat je gelijk kunt hebben met dat relais. Het wordt mooi weer dit weekend, dus toch maar eens eruit halen dan. Hij is zes jaar oud zag ik gisteren op de bon, trouwens.

LaurentB 0

8 jaar

Kost echt de kop niet zo'n startertje van een TU, zowat de helft van alle Franse auto's op de sloop heeft zo'n ding.

Beunhaas 1085
badge vip badge

8 jaar

Nou, net even de startmotor getest aan de accukabels, en die werkt perfect. Waarom dan niet als hij ingebouwd zit??? De wegenwacht had die eerste keer ook getest of er wel spanning op de motor kwam, en dat was het geval, dus...

LaurentB 0

8 jaar

Komt er 12v op het dunne kabeltje op het relais ?
Is het stekkertje en de kabel aansluiting aan het stekkertje in orde ?
Is de massa kabel tussen accu -motorblok-chassis in orde ?
Is de pluskabel van accu naar startmotor in orde ?
Alle ogen en aansluitingen los maken en controleren.
Als dit alles in orde is , moet hij werken.
Ik vermoed toch ergens een slechte verbinding /overgangsweerstand .
Ook al doet de startmotor het nu wel , als er een breuk in het anker zit , en deze breuk staat toevallig op de plek waar de koolborstel contact maakt , zal hij niet werken , iets verdraaien en hij doet het wel.

1. Volgens de wegenwacht wel (ik ben alleen kan dat dus moeilijk testen)
2. Ja
3. ja, pas vervangen
4. Dat kan ik nog eens controleren (alhoewel ikzou verwachten dat de wegenwacht dat ook bekeken heeft)

Maar inderdaad, het is het enige wat het kan zijn, een te grote weerstand ergens, en dat is al gauw met die grote stromen.

LaurentB 0

8 jaar

Niet er van uit gaan dat de wegenwacht geen fouten kan maken of dingen over het hoofd kan zien , die zijn ook aan tijd gebonden en niet allemaal even goed.
Dit is geen kritiek of een aanval , binnen elk bedrijf heb je 6jes en 8tjes.
Aannames hebben we niks aan , zekerheden .

Ok, heb alle kabelverbindingen schoongeschuurd en vervangen en de startmotor weer ingebouwd, en nog steeds niks. MAAR: er valt mij nu weer op, en dat is eerder gebeurd, dat er al een raar bromgeluid te horen is als ik de sleutel alleen nog maar op contact zet, dus nog niet eens probeer te starten.

Nu is enige weken voordat dit gedonder begon de massakabel plotseling gebroken tijdens het rijden, en ik meen dat er toen iets vergelijkbaars gebeurde. Die kabel is vervangen en alles werkte weer. maar ik vraag me toch af of er niet ergens een onderdeel is die een opdonder daarvan gehad kan hebben? Ik krijg nu toch het idee dat het een heel ander elektrisch probleem is.

LaurentB 0

8 jaar

Correctie: heb kabelvebindingen niet vervangen, alleen schoongemaakt.

LaurentB 0

8 jaar

Heb je de verbindingen op het oog schoongeschuurd of heb je deze losgemaakt en echt schoongemaakt en vuil en corrosie verwijderd.
Zie dit niet als een verwijt maar dit is wel essentioneel in het verhaal.

leeuw106 0

8 jaar

Nee ik heb ze echt allemaal losgehaald en blinkend geschuurd.. Maar, het blijft raar dat ik al een brom krijg als ik hem alleen op contact zet, toch?

LaurentB 0

8 jaar

Maar, wat bromt er dan?

leeuw106 0

8 jaar

Een elektrisch klinkende brom, van ergens achter het dashboard vandaan komend, schijnbaar. ik heb het ook nog nooit eerder gehoord.

LaurentB 0

8 jaar

Ik had één keer, toen de wegenwacht erbij was, het idee dat het uit een zwart kastje, direct bovenaan bij de voorruit in de motorruimte kwam, daarin zitten een soort grote, bruine plastic contactblokken of (relais?), maar ik weet niet wat dat voor een dingen zijn.

LaurentB 0

8 jaar

Van achter de PC moeilijk te beoordelen maar meten is weten dus je moet even wat meer je best doen maar zoals je schrijft lijkt het toch richting massa-probleem te wijzen.

leeuw106 0

8 jaar

Die massakabel is nieuw en de contacten heb ik schoongemaakt.

LaurentB 0

8 jaar

Zit daar niet je plus aansluiting blok met hoofdzekeringen , als er daar een overgangsweerstand zit heb je ook een probleem.

er zit vooraan bij de grill nog ergens een zwart kastje met zekeringen, en die zijn heel, maar dit is een platte bij de voorruit. Zijn dat ook zekeringen? Als er daar een van kapot is...

LaurentB 0

8 jaar

Controleren zou ik zeggen , dingen uit sluiten.

Het is dit kastje, waaruit ik dat gebrom eens meende te horen. Wat zit daarin?

[img]https://iplayguitaronline.files.wordpres...[/img]

LaurentB 0

8 jaar

In dat kastje kunnen zekeringen zitten maar waarschijnlijk ook een aantal relais.

leeuw106 0

8 jaar

Ik las ergens anders dat daar twee relais in zitten voor de inspuituing en de ontsteking. Er zitten idd twee blokjes in. Het zou niks te maken moeten hebben met het draaien van de startmotor, maar wellicht als er ergens anders elektrisch iets fout gaat de startmotor ook niet genoeg spanning krijgt?

LaurentB 0

8 jaar

Bij de eerdere modellen zaten daar op het schutbord twee losse relais die nog wel eens startproblemen veroorzaakten.
Die blokjes zijn dan de relais, kijk eens voor een paar nieuwe, zal je de kop niet kosten.

leeuw106 0

8 jaar

Kijk eens aan! Dat zou het dan toch kunnen verklaren, ik ga daar achteraan, bedankt!

LaurentB 0

8 jaar

Krijg nou wat; net even geluisterd en de brom kwam beslist uit dat kastje. Relais één voor één los- en vastgemaakt, en nu doet-ie het weer! Ik zal die contactjes nog eens goed afschuren; heb dat eens met zekeringen gehad in mijn Rover uit 1975, zagen er brandschoon uit, maar pas na schuren viel mijn verlichting niet meer uit :-)

LaurentB 0

8 jaar

Mooi dat het voor elkaar is.

leeuw106 0

8 jaar

Iets te vroeg gejuicht: merkte net dat de startmotor ook zonder die relais draait; maar het zit dus wel in die buurt, een draadbreuk of een slecht contact dat aan en uit gaat als je aan dat kastje zit, wat tegen de dikkere kabels aan ligt.

LaurentB 0

8 jaar

Je bedoelt de draadboom naar de motor?
Nooit meegemaakt dat daar een breuk in zat, maar je zou in die richting gaan denken...

Beunhaas 1085
badge vip badge

8 jaar

Meet de dikke pluskabel bij de startmotor is tijdens starten. Ik zie wel dat je gemeten hebt, maar nergens dat je belast gemeten hebt. Als er weerstand zit in de kabel zie je dat alleen belast. (Voeding zakt weg) Doe dit ook voor de kleine voeding en de massa. Als dat allemaal goed is, moet de startmotor op z'n minst rond gaan

Succes

Mvg diagnoseoplocatie.nl

@Diagnoseoplocatie: ik begrijp wat je bedoelt; het lastige is dat ik niemand in de buurt heb om te helpen, dus meten terwijl ik start is lastig. Moet misschien een langere kabels voor mijn multimeter vinden of zo.

Het rare van dit hele verhaal is dat er voor elke mogelijke verklaring wel een gebeurtenis is die dat weer tegenspreekt.

Vanmiddag wel gemerkt dat structureel als ik een tik op de startmotor heb gegeven ik daarna bij het starten een klik hoor; dat zou dan tóch op een vastlopende bendix wijzen, maar waarom deed-ie het buiten de motor dan perfect? Of er komt toch te weinig spanning op de motor, dat-ie niet kan ronddraaien. Maar laatst een paar keer weer wèl. Er zit geen lijn in.

Wel is het zo dat dit plotseling begonnen is, en dat hij daarvoor uitstekend startte. Dat doet toch meer denken aan een defect dan een langzaam slechter wordend contact.

LaurentB 0

8 jaar

Buiten de auto doet hij het, want er is geen weerstand. Daarom moet je altijd belast meten. Onbelast meet je 12 volt, want er loopt geen stroom. De spanningsval is pas zichtbaar bij belasting. Alleen meten is idd lastig....
Al valt de startmotor mee, die kan je met een schroevendraaier rond laten gaan (solenoid doorverbinden, check YouTube maar ff).

Succes
Mvg diagnoseoplocatie.nl

Nou, accu nog eens kneitervol geladen, en nog eens een combinatie van massakabels uit elkaar gehaald en schoon geschuurd, en nu start-ie weer wel. even aankijken of dat nu structureel is, ik ga wel eens rondjes rijden en dan wel weer steeds thuis pas uitzetten, voordat ik weer ergens sta...

LaurentB 0

8 jaar

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik geloof dat ik het opgelost heb. Aan de massakant van de accu zitten twee kabels, en die heb ik dus allebei ook eens losgemaakt van de ring die om de accupool gaat en schoongeschuurd, en daarna zorgvuldig vastgemaakt zodat er optimaal contact is tussen alle delen. Datzelfde heb ik gedaan met de verbinding van de massa-pool met de carosserie. En nu draait die startmotor rond alsof het weer 1998 is en het Peugeootje de showroom uitgereden werd. Ik heb nu diverse dagen getest en vandaag zelfs de gok genomen naar mijn werk terijden, en elke keer startte hij probleemloos.

LaurentB 0

8 jaar

Mooi dat het er op begint te lijken , na een maand toch de raad opgevolgd .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.