Dag beste mensen, bij voorbaat dank voor de hulp.
Mijn peugeot 308 begint sinds vorige week in te houden op de snelweg, te stotteren en in noodloop te gaan. Als ik van de snelweg af ga, de auto uit zet, even wacht en weer aan zet dan loopt hij weer normaal. Het probleem kan dan wel weer elk moment terug komen.
Bij de garage werden de volgende foutcodes uitgelezen:
P0014 Storing in uitlaatnokkenasverstelling, coherentie
P1336 Overslaan van niet nader gespecificeerde cilinders
P1338 Overslaan cilinder 2
P1337 Overslaan cilinder 1
P11AA Inlaatspruitstuk, druk, sensor, signaal, fout: coherentie
P1339 Overslaan cilinder 3
De garagehouder weet niet waar de oplossing ligt.
Het blok verbruikt ook olie en lekt olie wat te ruiken is binnen in de auto. Kleppendeksel pakking is vervangen maar hielp niet.
De auto heeft een historie. Ik heb namelijk het hele motorblok recent laten vervangen omdat bij het vorige motorblok ook dusdanige problemen waren dat de auto niet meer te rijden was. De auto begon namelijk te horten en stoten op de snelweg en tijdens stationair na een tijd gereden te hebben. Destijds gaf hij telkens de fout: overslaan cilinder 3. Verschillende garages hebben toen bobines vervangen zonder succes. De garage stelde destijds voor om de ECU te laten nakijken maar nadat hij belde met Peugeot werd dat afgeraden omdat ze in meer dan 90% van de gevallen geen fouten in de ECU vinden. Mijn conclusie was destijds dat het probleem hoogstwaarschijnlijk in de klepzitting of klep seals of iets dergelijks zou liggen en ik hoopte dat het vervangen door een 100.000 km jongere motor mijn problemen zou oplossen.
Ik vertel de historie van het vorige motorblok omdat wellicht nog steeds het probleem van destijds aanwezig is. Of is het een nieuw probleem horende bij dit motorblok?
Ik hoop dat er hier mensen zijn die ons verder kunnen helpen.
p.s. motorolie is op peil
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
P0014 is een van de nokkenas verstellers, wissel die eens om, als de storing dan op de andere kant zit heb je een defect.
P11AA is gevolg van valse lucht. Kleppendeksel had je al nagekeken, maar op inlaatspruitstuk zit ook een pakking. Is wel een verdachte aangezien je een andere motor erin hebt.
Misfires op alle cilinders is waarschijnlijk gevolg van de andere fouten.
Olie die je kunt ruiken is overigens ook niet goed, zou wijzen op een lek. Ring van de olievuldop en peilstok wel goed nog? Carterventilatie nog wel goed?
Een VTI die olie verbruikt hoort het te verbranden, dat ruik je niet in de auto. Als je het wel ruikt in de auto lek je olie. Daar waar de olie naar buiten kan zal er ook lucht kunnen lekken.
10 maanden
Hoi JGC, ontzettend bedankt voor je behulpzame antwoorden.
Ik mijn garage dan eerst vragen de nokkenas verstellers te verwisselen en ook om de pakking op het inlaatspruitstuk te controleren. Ik zal hem ook vragen de ring van de olievuldop en de peilstok te controleren en naar de carterventilatie te kijken.
10 maanden
P11aa wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een verkeerd gemonteerde klepdekselpakking.(zeker omdat je ook olie ruikt )Of idd de vuldop zoals reeds gemeld. Je moet de regelventielen voor de nokkenasverstelling wisselen van de in en uitlaat om te kijken of de storing wisselt. Helaas staan deze motoren wel bekent om dit soort problemen, en is het plaatsten van een revisiemotor verstandiger dan een gebruikte. Eigenlijk zijn deze motoren na 150000km gewoonweg op.
Hoi Harry4203,
Bedoel je met het wisselen van de regelventielen hetzelfde als het wisselen van de nokkenas verstellers?
De olie geur was er al voordat de garage de klependekselpakking verwisselde. Dit moest een oplossing voor de geur zijn maar het hielp niet.
Ik had mijn vorige motor met 250.000 op de teller geruild tegen een motor uit een sloop auto met 150.000. Dus toch nog niet jong genoeg als ik jouw reactie zo lees.
10 maanden
JGC, hoe kom ik bij de nokkenas versteller aan de inlaatzijde? Ik vind nergens op internet filmpjes of instructies daarvan.
10 maanden
Ik bedoel idd de regelventielen, de 1.6vti heeft een distributie met een nokkenasversteller op de inlaat en de uitlaat evenals een derde nokkenas voor de zgn kleplichthoogteregeling.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 maanden