close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406 coupe: pendelen 406, zeer lastig probleem

Bouwjaar: 1998

De dealer komt er tot nog toe niet uit. In het verleden is de auto ook al diverse malen naar de gasspecialist geweest voor het gasprobleem. Misschien heeft e.e.a. met elkaar te maken? Ik zal zo duidelijk mogelijk proberen te omschrijven wat het probleem is.

Probleemomschrijving 406 coupe op benzine en AG gas

Op benzine:
Motormanagementlampje licht soms op -> soms pas na een flinke rit, als auto goed op temperatuur is, heel soms ook al vanaf de koude start. Blijft dan ook de gehele rit (>220 km) een storing aangeven. Wil alleen even uitgaan als je flink gas blijft geven, even flink tempo maakt. Bij gas terugnemen of loslaten gaat hij dan weer aan. Auto blijft wel goed rijden, motor houdt niet in! Neemt wel ontzettend veel brandstof, als de fout weer optreedt. 1:5 a 1:6. Stinkt ook!

N.B. Afgelopen vakantie in Spanje, met volle bepakking en warme temperatuur, heeft hij dit eigenlijk de hele vakantie gedaan. De eerste 100 km gaat het goed, daarna gaf hij storing aan.

Bij uitlezen storing blijkt het een ‘tijdelijke storing in mengselregeling’ te zijn. De foutmelding wordt dan verder niet gespecificeerd.

Op gas:
Indien storing zich voordoet zoals boven omschreven, dan geeft hij na omschakelen op gas eenzelfde soort foutmelding in de gascomputer. Nu loopt hij wel veel minder mooi. Houdt heel erg in bij accelereren, wil met moeite op snelheid komen en blijft ook deze fout aangeven gedurende de hele rit. Als je gas bijgeeft, gaat dit ook vrij ruw. Hij klapt erin bij gas geven en klapt eruit bij gas loslaten.


Verder, een probleem wat zich al veel langer voordoet en misschien met bovenstaand probleem heeft te maken?
Deze problemen doen zich vooral voor bij een koude motor. Om het weer moeilijk te maken, echter niet uitsluitend bij een koude motor, maar wel vaker bij een koude motor.

• Motor start prima op benzine. Loopt daarna goed.
• Dan overschakelen op gas -> Motor gaat dan onregelmatig lopen ->zoeken. Modulerend tussen 600 en 1600 tpm. Heeft erg de neiging om af te slaan, maar, regelt dan op allerlaatste moment weer bij zodat hij blijft lopen. Als je niet wegrijdt, kan dit minutenlang doorgaan.
• Bij een klein beetje gas geven wordt het onregelmatig lopen daarna gelijk even erger->hij zakt in met toeren om gelijk weer bij te regelen naar z’n normale stationaire toerental.
• Bij met weinig beetje gas wegrijden slaat íe dan meestal af. Je moet behoorlijk toeren maken om weg te komen. Laat je het gas dan los omdat je de hoek omgaat, slaat ie meestal af.


Het probleem is helaas niet stabiel! Soms treedt het vaker en erger op dan andere keren. In sommige gevallen slaat hij 3 keer af. 1 keer bij het willen wegrijden, vervolgens bij eerste verkeerslicht (na 200 meter) en nog een keer bij tweede verkeerslicht (600 meter).
Steeds als hij dus van een bepaald toerental afkomt en teruggaat naar z’n stationair toerental. Soms slaat ‘ie dan gelijk af (meestal gebeurd dat als ‘ie koud is), en andere keren slaat ie af bij het weer willen wegrijden. Het is net of regelt hij verkeert bij als je een klein beetje gas geeft om weg te willen rijden. Je merkt soms ook dat hij dan heel even in toeren daalt.

Opvallend is het “schommelen” van de motor bij stationair toerental als ‘ie opgewarmd is.Net of verloopt het verbrandingsproces niet helemaal goed. Schakel je over op benzine, is het weg, terwijl het toerental gelijk blijft. Het is geen resonantie.

Wat er om deze fout te verhelpen reeds gedaan is:

DGI injector 2 maal vernieuwd->probleem werd alleen maar erger; originele oude DGI injector zit er nu weer op
Lambda sensor vernieuwd
Gashuis gereinigd
Stappenmotor vervangen (door gebruikt exemplaar)

Wie een idee heeft, mag het zeggen. Lijkt erop dat dit een ellenlang verhaal gaat worden met oneindig veel mogelijkheden, reparaties en alles. Daarom deze poging om via een forum misschien es een slimme reactie binnen te krijgen?!

Bij voorbaat veel dank!


Geplaatst door

mystudio (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

vacuumsensor. Is te zien bij de dealer met het dealertestapparaat diag 2000.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Mijn Peugeot 306 van 11-1995 heeft ook geregeld dergelijke problemen. Dat probleem van het uitvallen of bijna uitvallen van de motor na 200 meter en 600 meter (dus als de motor nog redelijk koud is) doet zich dat alleen voor op gas? Zo ja, dan zou je bij de gasgarage de "open looptijd" kunnen laten bijstellen. Dit is een instelling in de gascomputer. Bij mijn Vialle gasinstallatie staat deze standaard op 80 sec. Kan op maximaal 2 minuten worden gezet. Het motormanagement negeert dan 2 minuten het lambda-signaal en regelt automatisch de brandstoftoevoer. Bij mijn 306 ging dit namelijk fout ondanks het feit dat er een nieuwe sonde in was gezet. Bij opwarming van de sonde gaat deze namelijk een spanning afgeven. De Vialle installatie ziet de sonde als warm vanaf 0.5 Volt. Een foutieve plotselinge spanningspiek zorgt ervoor dat de gascomputer het lambda-signaal gaat gebruiken, terwijl de sonde nog niet op temperatuur is en nog niet goed werkt. Dat geeft vreemde storingen.

Eric2761 0

20 jaar

Heee Marco, ik heb al zolang geen bericht meer van je gelezen. Ik dacht dat die storing inmiddels wel verholpen zou zijn. Niet dus..........kl.te voor je. Die MAP-sensor waar Oldtimer Jansen het over heeft is ook te controleren in het diagnose programma van AG.

Of met een ouderwetse voltmeter. De voeding van het ding is 5 volt. Op de signaaldraad staat een spanning tussen 0.5 en 4.5 volt. Bij contact aan en motoe uit is het 4.5 volt. Als dat met lopende motor en gesloten smoorklep ook zo is, is de MAP-sensor kapot.

Hee Hakeem, lang niets meer van je gelezen,jongen.
De mapsensor wil bij deze type's nog wel eens vollopen met olie,vandaar ook die tydelijke storing hij doet het dus niet altijd goed of verkeerd wat zich dan ook weer uit in het af en toe niet goed lopen.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Thanks jongens, voor de input! Misschien dat een open discussie op internet ooit nog es voor een oplossing gaat zorgen?
Enne, Hakeem, nee, helaas.....we zijn anderhalf jaar en 100.000 km verder en nog niemand die het weet:(

Ik vraag me af of het probleem alleen aan de MAP sensor kan liggen. Om de volgende redenen:
a. Als de map sensor niet fris is, zou de diagnosekast van peugeot dit toch moeten aangeven als fout? Hij geeft echter alleen maar een 'tijdelijke fout in mengselregeling' aan.
b. Het onregelmatig koud lopen op lpg, wat altijd zo is, laat in ieder geval nooit het diagnoselampje oplichten.
c. Als het diagnoselampje oplicht op benzine, loopt en trekt hij nog steeds super. Op gas nemen de problemen dan echter wel toe.
d. Als de MAP sensor volloopt met olie en dan dus niet meer goed kan regelen, geeft hij dan een foutmelding af dat hij niet meer goed kan regelen of heeft de sensor dat zelf niet door? Vervanging van de sensor lost het probleem dan toch ook niet op? De nieuwe zal dan zo nu en dan toch ook vollopen met olie? Waar komt die olie uberhaupt vandaan?

mystudio 0

20 jaar

Je voelt je lekkerder in een Peugeot.....................toch?

hoi,


ze hebben de leus aangepast, :^(

je voelt je lekkerder na... een peugeot..! :^)

toch zijn het wel leuke auto's om tezien

alleen jammer dat die leeuw niet wil brullen. :^(


paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

Ik blijf er nog even mee bezig.......de peugeot. En nee, kvoel me niet lekkerder in de peug.
Ben vandaag bij Ronal geweest. Kijken wat zij kunnen doen. Er komt nu weer een nieuwe DGI injector op. Dat wordt de 3e! Hij wist wel te vertellen dat de vorige DGI's van AG waarschijnlijk geen nieuwe waren, maar, gereviseerde, waar dan ook weer problemen mee zouden zijn. Pffff.

Het diagnoselampje probleem komt, hoe dan ook, daar niet vandaan. Toch ook maar de MAP sensor laten vervangen. Stel dat die traag is, dan zou dat zelfs nog invloed kunnen hebben op het onregelmatig lopen. En hoeft de DGI dus helemaal niet stuk te zijn.

Voor mijn beeld: hoe lang duurt het voor de lambda sonde wordt gebruikt? Is dat een kwestie van minuten? Wie kan me dit vertellen? En, hoe zit het met de aftakking van de MAP sensor en de lambda sensor? Worden die in de computer afgetakt en dan naar de gascompu verstuurd of splits het signaal zich VOOR de compu en gaat het dan naar beide compu's afzonderlijk?

Lekker veel vragen voor de wijze mannen..........:)

mystudio 0

20 jaar

Nee de mapsensor wordt niet gebruikt door de gascomputer maar wel voor de ontstekingstijdtip en vervroeging en voor de lengte van de injectieduur.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Ow. Dus, dan kan die het nooit zijn! De foutmelding die hij dus soms geeft op benzine en die overgenomen wordt door de gascompu kan daar niet aan liggen dan. Ik begreep in het begin van jouw verhaal dat je de vacuumsensor verdacht. Het wordt hoe langer hoe moeilijker.

mystudio 0

20 jaar

Die wordt echt wel gebruikt door de gascomputer. Valt me tegen van je oldtimer

Omdat het DGI systeem een stand alone systeem is en geen volg strategie heeft, moet het systeem ergens zijn informatie vandaan halen voor wat betreft de belasting. dit gebeurt aan de hand van de stand van de smoorklep, het toerental en het MAP-signaal. De lambdasonde dient als een correctiefaktor.

Okee, Hakeem, dan zou de MAP sensor nog steeds een verdachte kunnen zijn. Die ga ik dan sowieso maar es doen, is niet zo duur.
De stand van de smoorklep wordt toch doorgegeven door een potentiometer? Zo ja, wat nou als die potentiometer niet helemaal fris is en steeds wisselende waardes af zou geven als ie 'dicht' staat? Daar zou hij toch evt. ook van kunnen gaan pendelen??

mystudio 0

20 jaar

Het lambda-signaal wordt na zo'n 80-seconden gebruikt.

Eric2761 0

20 jaar

Hakeem, ben blij dat jij het beter weet,daarom is dit ook een forum om over het probleem van gedachten te wisselen en met elkaar te proberen tot een oplossing te komen over dit problem. Ik moet toegeven dat Gas niet mijn sterkste punt is.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Sorry oldtimer, was niet kleinerend bedoelt. Ik dacht dat je door je kennis van Peugeot ook veel met de DGC, DGi en SGI shit van AG te maken hebt gehad. Nogmaals excuus. Ik daarentegen weet nauwelijks iets van diesels.

Okee, probleem bestaat nog steeds, maar, wordt nu gelukkig wat erger. Dat wil zeggen; hij heeft het nu ook op benzine! Da's mooi, want dan is het misschien iets makkelijker te vinden. Het heeft dus nooit aan de gasinstallatie gelegen. Alle DGI injectors ten spijt......

Maar, wat kan het zijn? Is dus iets algemeens, wat zowel door de gasinstallatie als bij op benzine rijden wordt gebruikt. Kan het eventueel de stappenmotor zijn? Of slaat ie dan alleen maar af en kan ie daar onmogelijk op pendelen? En wat doet de temperatuursensor bijvoorbeeld op het gashuis? Is die nog verdacht?

mystudio 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.