ik heb nieuwe remschijven en remblokken gekocht die ik gisteren wou monteren.
Eerst wiel afgenomen, remklauw en remblokken volledig verwijdert.
Dan de 2 kleine torkxvijsjes verwijdert die de remschijf op hun plaats hoeden.
Normaal is de remschijf volledig los en kan je die eraf nemen.
Bij mij dus niet. Ik krijg die er absolut niet af. Ik heb er zelf met ne rubberen hamer (voorzichtig) opgeklopt
maar die blijft rotsvast zitten. Er is geen overdreven roest aanwezig.
Wat is het probleem? Kan heeft een oplossing of oorzaak aub?
>Alvast vriendelijk bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zal wat harder moeten slaan op de schijf dan komt deze wel los.
Hans
Je bent toch zeker hé want als ik er hard op klop vliegt ze misschien in stukken. Niet dat da kwaad kan want moeten er nieuwe op. Wat is de oorzaak en komt dit nog meer voor?
16 jaar
Als je zeker weet dat er niet ergens nog een boutje vast zit dan is het roest wat de schijf op de naaf houd.
Hans
De remschijf aan de voorzijde worden door slechts 2 torx schroefjes op zijn plaats gehouden. Als je die twee hebt verwijderd kan de schijf er af. Mocht deze vast zitten komt dit door roest tussen de schijf en de naaf. Gewoon flink meppen, zo'n schijf sla je niet snel in stukken. Mocht dat wel zo zijn, dan ben je veeeeeeel te laat met vervangen.
16 jaar
en anders de beproefde methode
HEET stoken en met een kilo hamer even een klap geven of je een koe bewusteloos wil slaan
Heb het zelfde probleem gehad met mijn 205xs, zaten muurvast (oud beestje dus roest) heb toen spray gehaald (kan even niet op de naam komen) dit was een speciale roestverwijderaar(ook te gebruiken voor vast geroeste schroeven etc), goed onderspuiten, uurtje in laten trekken en kon ze hierna zo los tikken met een rubber hamer
16 jaar
een RUBBER hamer???????
een hamer is van staal en minstens 1 kilo
rubberen hamer ook goed, was voor mij iig de oplossing voor een soort gelijk probleem
16 jaar
Weet niet of het je voor- of achterwielen zijn, maar zorg er bij je achterwielen voor dat de handrem er niet op staat. Als de schijf er niet af komt doordat de handrem er op staat en je gaat met een hamer meppen dan sla je de hele boel aan gort.
Op deze link http://www.peugeot406coupe.nl/forum//vie... staat een hele handleiding hoe je je remschijven en blokken voor en achter kan vervangen op een 406 (coupe welliswaar maar dat maakt niet uit)
16 jaar
Ben niet zo gecharmeerd van dat gebeuk met eeen hamer, volgens mij een typisch voorbeeld van zinloos geweld.
Gewoon de ijzerzaag erin. Met een nieuw, scherp zaagblad een klusje van een paar minuten. Wel opletten natuurlijk dat je niet een
remklauw doormidden zaagt en op tijd stoppen als je in de buurt van de wielnaaf komt.
Eventueel een beitel in de zaagsnede en het zaakje is zo los.
16 jaar
[quote=Johan406]Ben niet zo gecharmeerd van dat gebeuk met eeen hamer, volgens mij een typisch voorbeeld van zinloos geweld.[/quote]
ik snap niet wat hier zinloos geweld aan is werkt anders perfect is dus erg zinVOL :) probeer maar gaat een stuk sneller dan te gaan zagen en weet ik wat :), mochten de buren er lastvan hebben geef je ze toch wat oordopjes
[quote=citroënmonteurtje][quote=Johan406]Ben niet zo gecharmeerd van dat gebeuk met eeen hamer, volgens mij een typisch voorbeeld van zinloos geweld.[/quote]
ik snap niet wat hier zinloos geweld aan is werkt anders perfect is dus erg zinVOL :) probeer maar gaat een stuk sneller dan te gaan zagen en weet ik wat :), mochten de buren er lastvan hebben geef je ze toch wat oordopjes[/quote]
Het is niet zozeer dat ik bezorgd ben om de oortjes van m'n buren ls wel het idee dat je toch onnodig (indirect) op een wiellager staat te hengsten.
Weet niet of dat echt kwaad kan (ben amateur, kantoorpik) maar vind het gewoon geen fijn idee, vandaar mijn voorkeur voor de ijzerzaag waarmee ik dit probleem een keer heb opgelost. Zoals gezegd, met een ijzerzaag ben je binnen een paar minuten door zo'n schijf.
16 jaar
warm stoken en dan met een hamer al dan niet van rubber eraf tikken.
werkt altijd en als je niet als een idioot gaat staan rammen kan er niet fout.
16 jaar
[quote=Johan406]Het is niet zozeer dat ik bezorgd ben om de oortjes van m'n buren ls wel het idee dat je toch onnodig (indirect) op een wiellager staat te hengsten[/quote]
Je hoeft ook niet te hengsten, één klap met een daarvoor bestemde hamer is voldoende...... Normaal gesproken draait zo'n wiellager onder enorme krachten en omstandigheden die ga je met een hamer echt niet overtreffen, maak je daar geen zorgen over.
Gr. paul
Zelf ben ik ook een amateur en ik kan de reactie van Johan406 begrijpen. Als ik zie hoe de wielophanging gemaakt is zie ik allemaal dunne staafjes ijzer met kogel gewrichten. Als ik vervolgens bedenk wat een kracht daar wel niet op komt te staan als je remt of optrekt (probeer zelf maar eens een rustig rollende auto met de hand tegen te houden), laat staan als je rustig een stoepje oprijdt lopen de koude rillingen over mijn rug. Toch weet ik dat juist door de constructie de krachten zo verdeeld worden dat de ophanging dit makkelijk aan kan.
Volgens mij zou iedere bestuurder eens goed naar de wielophanging moeten kijken. Ik denk dat er dan een stuk minder bestuurders zijn die bij het inparkeren vooruit de stoep op beuken, maar dat ze rustig achteruit file parkeren.
16 jaar
Allemaal bedankt voor de info en grappige passages!!
Grtz
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar