Als mijn climate control op de stand automatisch staat, begint vanaf een seconde of 10 na de start de storingslamp STOP te knipperen, waarbij af en toe op het display van de boordcomputer de melding 'Engine temp too high' verschijnt. Motortemperatuur is echter normaal en de airco lijkt verder ook normaal te functioneren.
Wanneer nu handmatig de airo uitgezet wordt is de storing weg. Volgens de dealer zou om dit probleem te verhelpen de motormanagementcomputer vervangen moeten worden omdat deze van het signaal van de airco op tilt gaat. Vervanging is nogal een kostbare aangelegenheid. Als dit inderdaad de oorzaak is dan denk ik dat ik het laat zitten.
Maar ik vraag mij af of het hier wel aan ligt en of er geen andere oorzaken mogelijk zijn. Heb al eens iets gelezen over een bitron kastje wat de boosdoener zou kunnen zijn. Geen idee wat het is. Heeft iemand dit al eens aan de hand gehad en hoeveel kost dat dan of andere suggesties?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
draait de koelvin wel als de airco aanstaat? het lijkt er een beetje op dat er iets met de koeling niet in orde is. (motorcomputer klinkt mij een beetje vreemd.)
Nader onderzoek lijkt mij wenselijk, als je even het temperatuursignaal in gedachten neemt, op het dashboard is dit goed,dit signaal komt vanuit de motormanagementcomputer naar de BSI en wordt daar verdeeld naar de kachel,(uit te lezen)het instrumentenpaneel(uit te lezen) en naar het display(uit te lezen).Lijkt mij dus,logisch denkend,dat het niet in de motormanagementcomputer kan zitten.Maar nader onderzoek blijft gewenst.
Harry, vandaag even gecheckt: de koelven draait (laag toerental) als de airco aanstaat.
Oldtimer Jansen, ik begrijp uit uw woorden dat als de motormanagementcomputer de oorzaak is de temperatuurmeter van het dashboard eigenlijk ook een te hoge temperatuur aan zou moeten geven.
Vandaag nog iets nieuws ontdekt.
Na ruim drie kwartier file gereden te hebben, begon de STOPlamp weer te knipperen, wederom met de melding van een te hoge motortemperatuur op het display. Dit keer echter zonder dat de airco ingeschakeld was. De temperatuurmeter op het dashboard gaf op dat moment 90 graden aan (onder normale omstandigheden net onder de 90). Een minuut of 5 later sloeg de koelventilator aan. De temperatuurmeter stond toen nog steeds op of net boven 90 graden.
Gedurende de tijd dat de koelventilator draaide (om de paar minuten een seconde of 15) verdween de storing, om vervolgens weer direct terug te komen zodra de koelventilator stopt.
Overigens is het volgende misschien nog van belang:
* motor is uitgelezen, waarop koelwatertemperatuursensor is vervangen: geen effect. Systeem blijft een voor zowel de dealer als de importeur onbekende storing aangeven
* aparte afspraak gemaakt om de oorzaak op te sporen. Was snel gevonden. Volgens dealer oorzaak in motormanagementcomputer, storing weg als airco niet gebruikt wordt. Vervanging computer ruim ¤ 700 ex BTW en arbeid. Zou ook nog kunnen dat de receptie de BSI bedoeld heeft. Of is deze niet zo duur?
Werpt het bovenstaande nog nieuw licht op de zaak?
19 jaar
Aanvulling op het bovenstaande:
Zodra ik de file uit was verdween de storing weer (iets lagere motortemp door rijwind)
19 jaar
1999 en 2000 zijn wat bijzondere bouwjaren net voor de multiplex en net na het oude type ,D8, er zijn nogal wat mogelijkheden, nader onderzoek of een second opinion lijkt mij gewenst.
Ik moet eerdaags naar de dealer voor een nieuw slot van de achterklep. Zal dan navragen hoe men tot de conlusie is gekomen (hierbij ook uw opmerking van eergisteren in gedachte houdend)en of het zinvol is er nog eens naar te kijken.
Hartelijk dank voor uw reactie!
19 jaar
blijf toch van mening dat er iets met de motorkoeling niet in orde is, en dus zoals oldtimer zegt nader onderzoek wenselijk is. misschien ook eerst eens andere motorsoftware proberen i.p.v. gelijk een andere computer.
lucht in het koelsysteem lijkt mij ook iets om goed te controleren, kan ook gekke storingen geven.
Probleem is opgelost naar aanleiding van een tip van iemand die hetzelfde probleem had tijdens een vakantie in Oostenrijk. 2 dealers hebben de auto langdurig aan de computer gehad en konden het niet vinden. Dealer nummer 3 kon ze direct uit de brand helpen.
Achter de gril zitten links van de ventilator (vanuit de bestuurderstoel gezien) 2 weerstanden. 1 grijze en daaronder een zwarte. Ik heb de zwarte vervangen en het probleem is hiermee opgelost. Het onderdeelnummer van deze weerstand is 1267E3. Kosten: ¤ 7,15...
Morgen nog even de dealer op de hoogte brengen dat dit de oplossing was, zodat ook zij hier hun voordeel mee kunnen doen.
19 jaar
dus er draaide toch een vin niet.
Deze had ik al meerdere keren gehad vandaar het aandringen op verder onderzoek.
Bij ingeschakelde airco draaide de vin wel (lage snelheid met kort onderbrekingen). Bij uitgeschakelde airco in eerste instantie niet. Na verloop van tijd bij oplopende temp wel maar dan direct hoge snelheid. Pas gisteren kreeg ik door dat de vin ook bij uitgeschakelde airco eerst lage snelheid hoort te gaan draaien.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar