Ik heb het probleem inmiddels opgelost maar misschien handig om toch te melden.
Klacht : 406 1.8 16 klepper loopt stotterend op gas vooral met optrekken, op benzine treed de klacht soms ook op. Op de snelweg 120 kmH geen problemen.
Tevens loopt de motor bij tijd en wijlen 3000 toeren stationair soms zelfs 4000! (pendelend). (lekker voor een rood stoplicht.....)
Probleem werd veroorzaakt door twee lekkende bougies. Ze zaten gewoon niet vast genoeg aangerdaaid. (roetsporen langs bougie waren duidelijk te zien) Bougies vervangen, goed aangedraaid. Motor loopt weer perfect, beide problemen lijken na 4 weken rijden opgelost.
Groet !
Knarf
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meneer Boonstra, ik neem aan dat je een LFY bedoeld is het er een met een Bosch of met een Sagem injectie systeem?
heel goed frank
19 jaar
FYI is een Engelse afkorting en betekent: For Your Information.
Het is dus geen motorcode.
Hi.Hi.Hi, effe lache.
Kleine aanpassing : Inmiddels is het probleem van te hoog stationair (en onstabiel) draaien weer terug (balen).
Ik heb op dit forum eens gezocht en kom tot onderstaande meest waarschijnlijke oorzaken :
Luchtlek aan carburateurkant inclusief spruitstuk
Flowsensor (slecht contact/ kapot)
Hall sensor (toeren sensor)
Stappenmotor carb. (waar kan ik die trouwens vinden?)
Weet iemand nog een waarschijnlijke oorzaak ?
GRoet !
Knarf :)
19 jaar
ik zou eerst naar de stappenmotor kijken
19 jaar
stappenmotor is zwart cilindertje naast de gasklep.2 schroeven losdraaien. kun je hem schoonmaken en kijken of het staafje indrukbaar en uittrekbaar is (gangbaar)
19 jaar
Bedankt, heb ook al op google een foto gezien. Ben er inmiddels achter dat één bevestigingsschroef van de stappenmotor half is losgetrild.
Ik haal de motor er morgen voor controle uit.
19 jaar
NEt even de stappenmotor bekeken. De plunjer/staafje is zeker niet gangbaar met de hand. Indrukken in niet mogelijk.
19 jaar
Gewoon even schoonmaken en weer erin, indrukken is bijna onmogelijk en uitgaan doet hij alleen maar bij aangezet kontakt.
Zit er een slijtplek op de kegel vernieuw hem dan maar want dan blijft het probleem terug komen.
Kleine update. Het probleem van té hoog gas stationair is terug, en dit keer permanent. Misschien ook maar goed zo, het maakt het probleemzoeken een stuk makkelijker.
Aangezien mn stationair dus nu altijd te hoog is (en pendelend, soms snel soms langzaam) heb ik maar eens de motor gestart ( Meestal loopt de motor dan 1100 toeren) en de connector stappenmotor losgetrokken. Mocht de stappenmotor namelijk niet goed meer regelen dan zou het toerental in ieder geval op 1100 toeren moet blijven.
Mooi pech, ook zonder aangesloten stappenmotor loopt het toerental uiteindelijk naar 2 tot 3000 toeren.
Wat opvalt is dat :
1-het teorental toch pendelt (alsof er toch een vorm van regeling is).
2- Er zit bij 2/3000 toeren géén vemogen in de motor. Laat je de koppeling iets los dan zakken de toeren gelijk in (je kan er niet mee wegrijden)Tijdens rijden en schakelen vertaald dit zich soms ook in bonken, de motor houd toeren, doorschakelen en de motor op de wielen, ineens zakt het toerental in (iets belast zijn de "meer"toeren ineens weg.)
Computer is al aantal malen gereset, accu is al vervangen (die is inmiddels overleden) Wel zit er een lekje in de uitlaat...maar dat zit er al een jaar.(toen was het probleem er nog niet) Brandstofpomp heb ik door een kapotte bezinemeter (tank leeg :( ) al vervangen.
Volgens mij heeft het nu zin om eerst te kijken naar een mogelijk luchtlek in het inlaatcircuit. Misschien hebben jullie nog een idee ?
Met vriendelijke groet !
Frank
Misschien ten overvloede : probleem bestaat bij zowel gas als benzine.
18 jaar
De hele avond besteed aan het zoeken naar mogelijk verdere oorzaken...(vierkante ogen)
Ik heb de truuk van het inleren van de gasklepstand net toegepast. laatste 10 minuten liep de motor ogenschijlijk goed, dit terwijl de motor ervoor alweer de neiging had om te gaan pendelen.
Morgen verder rijden en kijken of dit de oplosiing was.
Wat nog overblijft is aan meest waarschijnlijke oorzaken: (zoek zoek op dit forum )
Luchtfilter
Te dikke of dunne olie
temperatuursensor (welke/waar zit die trouwens...)
Ook huis van stappenmotor schoonmaken (heb alleen de plunjer afgeveegd.)
Drupje olie op plunjer/huis stappenmotor overgang
Gasklep schoonmaken
Valse lucht inlaat circuit
Flowsensor.
Erm...
Ik heb vier mensen een email gestuurd die eenzelfde probleem hebben gepost, maar al langere tijd niet meer hebben gereageerd..
18 jaar
Als ik dit allemaal lees is het niet onmogelijk dat er weer een bougie kapot is. Zou voor de zekerheid er nog eens nieuw indraaien!ook als zien ze er nog goed uit. (en dan NGK) Is een kleine moeite en kost weinig.
18 jaar
Het lijkt er nu toch écht op dat het probleem is opgelost.
Ik heb de stappenmotor gedemonteerd en doorgemeten. (50Ohm per spoel) Het huis van van de stappenmotor grondig schoongemaakt, dit was erg vies....zwarte prut.
Het asje van de stappenmotor van wat olie voorzien en de conus echt schoon gemaakt. Er voor gezorgd dat ik zeker was dat alles luchtdicht gemonteerd was.
Teven heb ik de gasklep schoongemaakt.
De motor loopt nu al 100km ca 850 tpm stationair en stabiel, tevens is het nu beter mogelijk op de motor te remmen iets wat voorheen door het hoge stationair onmogelijk leek.
Wat is het nu geweest........:)
18 jaar
Na 200 km weer hetzelfde probleem. Nu wel duidelijk dat het echt de stappenmotor is.
De aanhouder wint dus ik heb het asje van de stappenmotor met WD40 schoongemaakt en met zeer dunne olie gesmeerd. Een nacht laten inweken en inmiddels draait de motor al 1500 km ok.
Mocht ie nu weer slechter gaan lopen, dan zet ik er een nieuwe in :)
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar