Peugeot 406: Thermostaat

Bouwjaar: 1999, Motorcode: 1800

Een paar dagen geleden ging ik een klein stukje rijden om de motor warm te laten worden. De temperatuur ging als normaal omhoog naar de 80-90 graden. Nadat de temperatuur al een tijdje op deze hoogte stond, deed ik de motorkap open om te voelen aan de bovenste radiatorslang. Deze voelde net als de radiator nog koud. Ik draaide vervolgens de dop van het expansievat los, iets wat ik wel vaker deed bij net warm geworden motor. Normaal niets aan de hand, maar nu kwam er vloeistof onder de dop uit naar buiten.

Vervolgens de dop weer vastgedraaid. Ik vond het nog steeds raar dat de bovenste slang nog koud was. Ik heb het toerental omhoog gegooid. Na een minuut ging blijkbaar de thermostaat open en stroomde het water door de radiator. Ik draaide alsnog de dop van het expansie vat open. Toen was er geen probleem. Er kwam vervolgens geen water meer onder de dop vandaan.
Later in koude toestand bleek dat het water een milimeter (vanwege verlies) minder was als voor de eerste keer dat ik de dop los draaide. Dus niet veel.

Ik had stellig het idee dat de thermostaat te laat open ging. De volgende dag de zelfde test gedaan. Toen ging de thermostaat vlot open. (zelfde buitentemperatuur) Ik kon de dop van het expansievat gewoon open draaien.

Vraag:

Indien het water warm wordt en de thermostaat gaat veel te laat open, ontstaat er dan zoveel druk dat het via het expansievat er uit kan "knallen"?

knuffeltje

Geplaatst door knuffeltje (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

jan T (25) PRO, 15 jaar geleden

nou is het nietverstandig om met warme motor de radiateur dop eraf te draaien er zijn al heel wat verbrandingen door ontstaan.
ik denk dat je geen problemen moet gaan zoeken .
zo telezen werkt alles toch goed en heb je nergens last van.
ik zou de volgende keer bij koude motor het nivo controleren en zolang de temperatuur goed blijft de dop lekker laten zitten heeft geen nut om die steeds los tedraaien zeker als je geen problemen hebt.

groetjes jan.

knuffeltje (0), 15 jaar geleden

Bedankt Jan voor je antwoord. Echter, ik ben ervan op de hoogte. De vraag waar het bij mij om gaat is niet het feit wanneer ik het nivo moet controleren want dat is logisch om dat bij koude motor te doen. Of wat verstandiger zou zijn. De vraag komt voort uit het volgende:

Het gebeurt wel eens dat er na een minuut of vijf een bulk koelvloeistof uit het expansievat wordt geperst terwijl de dop nog vastgedraaid zit. Dit gebeurt echter niet altijd. Mijn vermoeden is dan dat de thermostaat te laat open gaat.

Daarom is mijn vraag zoals ik die hierboven stelde:

Indien het water warm wordt en de thermostaat gaat veel te laat open, ontstaat er dan zoveel druk dat het via het expansievat er uit kan "knallen"?

De vraag gaat dus om "de mogelijkheid".

kakanox (0), 15 jaar geleden

Misschien beter de thermostaat even controleren op goede werking of uit voorzorg vervangen. Voor die 15 euro zou ik geen risico op een lekke kop willen lopen :)

wkhoek (0) PRO, 15 jaar geleden

ook kan de gasverdamper lek zijn. Dan word er lpg in het koelsysteem geperst. Gebeurt niet vaak, maar wou het toch nog even noemen.

kakanox (0), 15 jaar geleden

Goh, niet aan gedacht. bedankt voor het inzicht.

knuffeltje (0), 15 jaar geleden

Sorry voor mijn ondertoon, maar ik zou graag willen weten wat het antwoord is op mijn vraag die ik stelde. Ik weet het gewoon niet.

Vraag:

Indien het water warm wordt en de thermostaat gaat veel te laat open, ontstaat er dan zoveel druk dat het via het expansievat er uit kan "knallen"?

De vraag gaat dus om "de mogelijkheid".

oldtimer (0) PRO, 15 jaar geleden

Ja, als de motor op één plaats erg heet wordt, boven de 130 graden b.v. dan is er een mogelijkheid dat de koelvloeistof daar gaat koken en dus een stoomdruk op het water komt te staan waardoor ,als je de dop eraf draait ,het water naar buiten geperst wordt.Hetzelfde doet zich voor b.v. bij een lekke koppaking waarbij verbrandingsdruk zich verzameld onder de thermostaat en die dus niet open gaat en kookverschijnselen in de motor beginnen te komen waardoor de koelvloeistof(water) naar buiten geperst wordt

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.