auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Uitwisselen BSI vanwege vermeende BSI problemen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo,

eerst een korte geschiedenis van de 406 2.0 ST break, nieuw model.

Ca, 1,5 jaar geleden heb ik water lekkage gehad via de antenne. Kort erna viel de auto meerdere malen uit, waarbij ook het dashbord storingen aangaf. De korte termijn oplossing was het uitzetten van het contact voor een korte tijd, waarna de auto "reset-te"en weer verder kon.

De Peugeot garage heeft een paar kabelbreuken gevonden en gerepareerd. Naar de BSI hebben ze niet gekeken. Hoewel hij niet meer uitvalt, is de auto problematisch gebleven maar de garage zegt verder niet meer te kunnen doen dan de kabelboom kompleet vernieuwen.

Voorkomende storingen zijn:
-Geluidssignaal en pijltjes van de richting aanwijzer doen het soms niet, hoewel buiten de auto de richting aanwijzers het dan wel gewoon doen.
-Snelheidsmeter valt soms uit.
-Na het uitzetten van het contact geeft het midden display alle mogelijke storingen weer.

In de loop van de tijd is daar het volgende bij gekomen:
-Bij elke rit begint de km stand op 999.999 en telt dan weer gewoon door.
-Bij het aanzetten van de ruitewissers werken deze slechts ca 10 seconden en vallen dan uit, ongeacht de positie op de voorruit.
-De airco wordt niet meer aangestuurd.

Het lijkt erop dat de meeste van deze storingen uit de BSI voortkomen, daarom heb ik (als leek op dit gebied) een BSI gekocht van een sloop HDI ST break van dezelfde leeftijd. Deze BSI heb ik gemonteerd, inclusief sleutelchips en de ring om het contactslot van dezelfde auto. Helaas echter, de startblokkering is toch in werking, en km stand en ruitewissers zijn nog niet opgelost. Ook werkt de afstandbediening niet van de sloten niet. De afstandsbediening van de donor auto is niet meegekomen.

De auto heb ik eerst maar weer teruggebouwd naar de originele onderdelen.

Ik heb nu 3 vragen :
-Is de startblokkering op te lossen met herprogrammeren van de BSI?
-Is de afstandsbediening op te lossen met herprogrammeren van de BSI?
-Is het überhaubt te verwachten dat deze problemen van de BSI komen?

Het verhaal is lang, maar de antwoorden kunnen hopelijk kort zijn. Wie kan me helpen?

Vriendelijke groet,

Anton

Geplaatst door

AntonenJolien (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

de km stand staat opgaslagen in de bsi , snelheidssignaal loopt via de bsi ,ruitenwissers werken via bsi
dan heeft het wel te maken met de bsi of bedrading
maar als je denkt om een bsi bij de sloop te gaan halen is leuk geprobeert maar zo werkt dat echt niet de computer moet contact maken met andere computers die aangemeld zijn in het configuratiescherm en niet zomaar een maar alleen de computers die de bsi herkent als de juiste computers dus je moet gaan voor een nieuwe maar dan moet alles wel ingeleerd gaan worden de nieuwe er even instoppen werkt echt niet

andreas08 0
badge

17 jaar

Als de grage zegt: het zit in de draadboom. dan kun je toch beter de draadboom overzetten?.

primera p11 0

17 jaar

Andreas,

bedankt voor de info over de BSI.

Ik kan inderdaad de oude BSI laten uitlezen en de gegevens in een nieuwe BSI laten programmeren. Kan een oude ook ge/herprogrammeerd worden?

Vóór ik dat laat doen wil ik eerst zeker weten dat het inderdaad een BSI probleem is en niet een kabelprobleem. Omdat met de andere BSI km stand en ruitenwissers ook foutief bleven denk ik nu aan het laatste. Wat denk jij?


Primera,

bedankt voor de tip, maar volgens mij is dit een zéér grote ingreep, terwijl het probleem in de BSI kan zitten en mijn problemen nu een betere indicatie moeten kunnen geven in welke kabel de breuk zit.

Anton

AntonenJolien 0

17 jaar

Heb je de oude (originele) bsi nog uit elkaar gehaald?

Vaak bij waterlekkage zie je wel groen uitgeslagen printplaat. Dan weet je het zeker!

205GTiGriffe 0
badge

17 jaar

Bedankt,

ik heb inderdaad al de omkasting voorzichtig om de BSI weggehaald om dat te controleren. Kon echter alleen maar bij de onderkant van de printplaat. Hierop was iets corrossie, maar niet noemenwaardig. Ik kon de BSI niet verder slopen omdat ik er nog mee moet rijden.

Anton

AntonenJolien 0

17 jaar

Kan iemand mij vertellen of:
-een BSI opnieuw geprogrammeerd kan worden?
-op basis van dit verhaal het waarschijnlijk een BSI of een kabelprobleem is?

AntonenJolien 0

17 jaar

Als er ergens een breuk in zit, dan moet dat toch op te roepen zijn door aan de betreffende draadboom te rommelen?.

primera p11 0

17 jaar

Bedankt Primera,

ik ben inderdaad al uitgebreid aan het rommelen geweest. Ik ga nu eerst een Haynes handboek aanschaffen om uit te vinden welke draadboom de betreffende kan zijn.

AntonenJolien 0

17 jaar

Er is misschien voouitgang!

Bladerend door het forum kwam ik topic
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
tegen.

Ook bij mijn auto gaat de radio aan bij het ontgrendelen en blijft ca. 1 minuut aan na het uitzetten. Tussen de "verloopstekkers" zit aan één kant een extra verloopstekkertje dat een paar kabels "omzet"van de ene positie naar de andere. Deze extra verloopstekker heb ik er tussen weggehaald. maar de radio blijft dan toch aan na het afzetten van het contact.

De radio gooi ik er nu eerst maar helemaal uit. Eerst kijken of ik nu de BSI weer op orde kan krijgen. Ik neem aan dat ik de garage deze snel kan laten uitlezen. Of zijn er andere suggesties?

AntonenJolien 0

17 jaar

Ik heb nog niet naar de garage kunnen gaan. Wel ben ik het volgende tegen gekomen in de aansluiting van de radio. Volgens het instructieboekje voor mijn 406 hebben de pennen op de aansluitstekker de volgende functies:

A1 Info autotelefoon
A2 -
A3 -
A4 (+) permanent
A5 -
A6 (+) verlichting
A7 (+) accesoires
A8 Massa

Met een spanningszoeker vindt ik echter:
A1 niet aangesloten, dus oké
A2 (+) permanent. Volgens mij cambus dus oké (rood)
A3 (zwakke + tot 1 minuut na afschakelen contact, daarna permanent (+). Volgens mij cambus dus oké (wit)
A4 (+) tot 1 minuut na afschakelen contact. Dus niet goed! (rood) Volgens mij cambus?
A5 niet aangesloten, dus oké
A6 (+) tot 1 minuut na afschakelen contact. Volgens mij cambus dus niet goed! (wit)
A7 (+) permanent. Dus niet goed! (Paars) Volgens mij cambus?
A8 Massa, oké

Waar start deze kabelboom?
Kan de BSI voor een foute verdeling zorgen of kan dit alleen een hardware matige oorzaak hebben (sluiting/ verkeerd aangesloten), mogelijk ook met een verstoorde BSI als gevolg?


Wordt vervolgd op:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

AntonenJolien 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.