Peugeot 406: welke kleur koelvloeistof

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 Hdi 80 Kw

Hoi,

Vandaag bleek dat mijn tankje koelvloeistof leeg was en dat de auto een kleine beetje lekt onder op de radiator. Die moet dus vervangen worden. Ondertussen is het natuurlijk niet onhandig om de koelvloeistof even bij te vullen.

Welke kleur moet erin mijn auto? groen of roze?

Wat is trouwens het verschil en waarom mag je die twee niet mengen??

gr.
Mart

Mart76

Geplaatst door Mart76 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Eldardelic (0), 16 jaar geleden

Ik weet niet precies wat het verschil is en waarom mengen niet aan te raden is, maar in mijn 406 benzine van 1998 gaat er een roze-achtige kleur in, als je je ernaar beter kunt oriënteren.

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

In dat geval, bij mij gaat er groenachtig spul in (zowel bij mijn vorige 1.8 16v benzine als mijn huidige 2.2 HDi).

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Eldardelic]Ik weet niet precies wat het verschil is en waarom mengen niet aan te raden is, maar in mijn 406 benzine van 1998 gaat er een roze-achtige kleur in, als je je ernaar beter kunt oriënteren.[/quote]
Wegwijs in moderne koelvloeistoffen! (2007-2)
woensdag 26 september 2007


Vraag: Kunt u uitleggen wat silicaatvrije ‘OAT’-koelvloeistoffen zijn? Is het overigens toegestaan om rode en blauwe koelvloeistoffen te mengen en mag antivries worden gemengd met koelvloeistof? Bij mijn weten werken we in Nederland met zogenaamde ethyleenkoelvloeistoffen. Wat is het verschil tussen ethyleen en propyleen en hoe is dit te herkennen?

Antwoord: OAT-koelvloeistoffen baseren zich op organische zouten. De letters staan voor Organic Acid Technology. De door Texaco ontwikkelde koelvloeistoffen zijn sinds 1995 als Longlife Coolants in gebruik. De silicaten werden aanvankelijk gebruikt om aluminium cilinderkoppen tegen corrosie te beschermen, maar ze geven problemen omdat ze schurende poeders of gelvorming in de hand werken.

Niet mengen
De kleur van de vloeistof dient ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit van doen. Het mengen van de verschillende soorten koelvloeistoffen wordt zowel door de autofabrikanten als door de koelvloeistofproducenten afgeraden. Er kunnen namelijk diverse problemen ontstaan, zoals loskomende oxidatielagen die voor verstopping zorgen. Ook zijn lekkages van de waterpomp en de koppakking niet uitgesloten. Voorts kunnen kunststoffen en rubber verzwakken of aangetast worden met koelvloeistofverlies tot gevolg. De genoemde problemen treden niet onmiddellijk op, maar wel op de lange duur.

Samenstelling
Koelvloeistof bestaat uit een 50/50-mengsel van water, antivries en additieven. Omdat het antivriespakket is opgebouwd uit (ongeveer) 92% glycol, 5% additieven en 3% water, bestaat 100% koelvloeistof uit 51,5% water, 46% glycol en 2,5% additieven. Het water moet aan een aantal eisen voldoen om geschikt te zijn als koelwater. De zuurgraad, de hardheid, en de hoeveelheden sulfaten, chloor en andere ongewenste stoffen moeten binnen bepaalde grenzen vallen.
Er worden twee soorten glycol gebruikt, mono ethyleen glycol (MEG of kortweg EG) en mono-propyleen glycol (MPG of kortweg PG). Het is niet mogelijk om het verschil tussen de twee vast te stellen tenzij de hulp van een laboratorium wordt ingeroepen.
De additievenpakketten zijn ook verschillend omdat de autofabrikanten verschillende eisen stellen. Grofweg zijn er drie typen: Japanse, Europese en Amerikaanse. Omdat niet vast te stellen is welke koelvloeistof in het systeem zit, is het niet wenselijk zomaar additief bij te vullen. Bovendien is het additief niet los verkrijgbaar.
Moderne koelvloeistoffen bevatten MEG, gebruiken een OAT-additievenpakket en speciaal onthard en gezuiverd water.

Volgens voorschrift
Als er moet worden bijgevuld, gebruik dan de voor dat automodel voorgeschreven koelvloeistof. Vergeet niet de oorzaak van het verlies op te sporen en te verhelpen. Ververs de koelvloeistof op de juiste wijze, op de voorgeschreven termijn en met de aanbevolen vloeistof.
Tot slot nog een belangrijke opmerking: het bepalen van het vriespunt zegt niets over de toestand van de additieven in de koelvloeistof. Op tijd vervangen blijft het beste.

[b]BRON: AMT[/b]

machiel (0), 16 jaar geleden

G12+ van MPM of SP14 van Kroon-oil. Die G12+ is met elke koelvloeistof te mengen.

wkhoek (0) PRO, 16 jaar geleden

of ga even naar de peugeot dealer, kost geloof ik 3,10 perliter en is lichtgroen van kleur. Ze verkopen ook 2 liter en 5 liter verpakkingen. Bij deze wagen hoort het trouwens elke 2 jaar ververst te worden, misschien is dat dan verstandig als je toch de radiateur gaat vervangen.

Peugeot heeft alleen roze koelvloeistof voor de 107. Alle andere modellen hebben een lichtgroene koelvloeistof kleur. De nieuwere modellen hebben een donkergroene kleur. De donkergroene koelvloeistof hoeft nooit ververst te worden.

succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum